Sv: Kvinner og deltid og LO
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Der er vi ved kjernen, synes jeg. Hvem er reelle deltidsarbeidende og hvem har en deltidsstilling og fyller opp ved å bidra på andre måter utover det? Hva med hun jeg lenket til, som i tillegg til deltidsarbeid skriver fantasy på nynorsk, er samfunnsengasjert og for mange har gjort både nynorsk og norrøn mytologi spennende? Eller hva med den deltidsarbeidende 50-åringen som i tillegg til å jobbe turnus på sykehjemmet sørger for at sine delvis pleietrengende foreldre ikke må på sykehjem riktig ennå? Osv
De gangene vi har jobbet redusert og det ikke, som nå, har vært egne helsegreier som årsak, har jeg hatt en opplevelse av at vi også har bidratt til at andres maskinerier har gått mer knirkefritt. Enten det er halvsykt barn som trenger pjusking men foreldre må på jobb, bølling på skoleveien når unger går forbi, måking utenfor hos den eldre naboen eller bare det å ta med noe fra butikken for nabodamen som bor hjemme den siste vinteren før hun flytter på sykehjem og som er redd for å falle på glatta. Altså; Det er småting, men det er noe med alle de småflokene og usynlige problemløsningene man også fort kan bidra med som kanskje ikke synes i egen lommebok men som absolutt også er bidrag til fellesskapet.
Kie, det er vel ingen i tråden som sier at de ikke er en verdi for fellesskapet at noen måker og går på butikken for naboen. Poenget er at for å finansiere fellesskapet må flest mulig av oss være i verdiskapende arbeid. Verdiskapende i den forstand at det genererer penger.
|