Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-13, 17:31   #301
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men når det kommer til dette, er det jo personer man må endre, og deres mening om friske hunder.

Nå er det jo noen raser her som stikker seg ekstra ut når det kommer til sykdommer, og ja her må dommerene gjøre sin del av jobben.

Men og ønske utstillinger vekk på bakgrunn av noen fåtall raser som sykdommer er ett kjempeproblem syns jeg blir feil. Det er noe med at man må gå på endring av holdninger i forhold til avl, og ikke avlive utstillingene. For alle raser betyr ikke best i rase, at hunden er sjuk.

Men ja, helt enig i delen som kommer til mye sjukdom, men dette er ikke i hovedsak utstilling sin feil, det er idiotene bak avlen som velger å avle på den måten. Selv om jeg ser forbindelsen med utstilling.

Og ja, jeg driver MYE med utstilling OG avl. Så jeg ser vel kanskje en helt annen side her, men jeg har også en grådig frisk rase-

Et FÅtall av raser? Da lever vi nok på ulike planeter...

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:36   #302
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Et FÅtall av raser? Da lever vi nok på ulike planeter...

Ja hvis du ser på hvor mange raser det finnes her i landet tror jeg ikke de ekstremt syke rasene er i flertall.
Og som poenget her var, syns jeg ikke det er godt nok til og skulle fjerne utstilling.

Gammel 18-04-13, 17:39   #303
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

Er fullstendig enig.. Vi burde hatt mye større kontroll på dette. husdyr bør vi fortjene å ha, ikke hatt rett på å ha!

men sakens kjerne er at når reptiler er såppass annerledes en dyr vi har i Norge allerede, så er dette for de med spesiell interesse ovenfor en dyreart! derfor er det så mange som har det allerede, vi håper på en lov endring som gjør at personer ikke er redd for å besøke veterinær om dyret er syk.
pga omfanget av reptiler i Norge i dag, så er vi redd for at dette ikke er dyrevlferd i det hele tatt. Hadde dyrene vært lovlig hadde det vært lettere for personer å ringe å spørre veterinærer om de lurer på noe, de hadde ikke vært redd for livet til dyret uansett..

mange personer har et forjævlig syn på dyr, det er ikke til å diskutere, men å ha en hel dyregruppe forbudt, fordi det finnes idioter? Dvs, friske og veldholdte dyr, som kommer fra store og fine terrarium, blir avlivet slik som reglene er nå. siden så mange syntes dette er ekle dyr, så er det ikke noe som tillsier at det kommer til å kjøpes så mange av slike dyr. De som liker reptiler vil gjerne kjøpe det uansett, da det finnes ingen dyr som ligner på reptiler, som er lovlig.

så jeg er enig med deg, vi må få strengere politikk når det kommer til dyr, men å utestenge en type dyr mener vi er feil. burde heller vært mye strengere straff for å holde dyr som vanskjøtes. såppass strengt at det faktisk svir ganske mye!

Jeg synes også at det ille at dyrene som allerede finnes ikke får nødvendig vet.tilsyn og blir avlivet. Men: Dette har dere valgt selv ved å eie en forbudt dyreart. Det blir litt rart å sutre over dette når dere selv er ansvarlige for at det er blitt sånn.

At slanger, hvis de blir lovlige, er forbeholdt spesielle entusiaster med kunnskap, er naiv og ønsketenkning. Dette er "tøffe" dyr som man kan brife med og som helt sikkert også havner i hendene på feil folk, i likhet med andre dyrearter.

Gammel 18-04-13, 17:41   #304
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Ja hvis du ser på hvor mange raser det finnes her i landet tror jeg ikke de ekstremt syke rasene er i flertall.
Og som poenget her var, syns jeg ikke det er godt nok til og skulle fjerne utstilling.

Nei, det synes ikke jeg heller, jeg synes utstilling er en bra og nødvendig ting- systemet er bare dårlig og korrupt for tiden.

Gammel 18-04-13, 17:45   #305
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes også at det ille at dyrene som allerede finnes ikke får nødvendig vet.tilsyn og blir avlivet. Men: Dette har dere valgt selv ved å eie en forbudt dyreart. Det blir litt rart å sutre over dette når dere selv er ansvarlige for at det er blitt sånn.

Vi er vel ikke ansvarlig for at det har blitt sånn, da tenker jeg på at det er ikke vi som er ansvarlige for reglene. Hadde grunnlaget for reglene vært av betydning, så hadde jeg nok rettet meg etter de. Og det er en del entusiaster som venter på reglene skal endres også!

At slanger, hvis de blir lovlige, er forbeholdt spesielle entusiaster med kunnskap, er naiv og ønsketenkning. Dette er "tøffe" dyr som man kan brife med og som helt sikkert også havner i hendene på feil folk, i likhet med andre dyrearter.

jeg mener ikke at det er forbeholdt oss som brenner for det
men, tror dyrene kommer til å bli mindre "tøff" om det er lov å eie en slange.. Og jeg har inntrykk over at de som har slanger fordi det er tøft, bryr seg ikke om at det er ulovlig, men har det fordi
så jeg tror at den største kulhetsfaktoren med slanger er vel at det er ulovlig?

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:59   #306
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har allerede tatt selvkritikk for det og rettet meg i etterkant. Til og med svart det jeg mener er usakelig innlegg med et smil rundt munnen Så jeg føler jeg nå er en grei gutt

Cool

Gammel 18-04-13, 18:03   #307
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Vi er vel ikke ansvarlig for at det har blitt sånn, da tenker jeg på at det er ikke vi som er ansvarlige for reglene. Hadde grunnlaget for reglene vært av betydning, så hadde jeg nok rettet meg etter de. Og det er en del entusiaster som venter på reglene skal endres også!

jeg mener ikke at det er forbeholdt oss som brenner for det
men, tror dyrene kommer til å bli mindre "tøff" om det er lov å eie en slange.. Og jeg har inntrykk over at de som har slanger fordi det er tøft, bryr seg ikke om at det er ulovlig, men har det fordi
så jeg tror at den største kulhetsfaktoren med slanger er vel at det er ulovlig?

Det første argumentet ditt er som om jeg skulle si fra meg ansvaret når jeg grisekjørere med 230 km/h på motorveien- jeg har jo ikke satt fartsgrensene så det er synd på meg som får bot!

Forbudet eksisterer. Du/dere visste om det men valgte å ikke etterfølge det. Da må du leve med å ta konsekvensen også.

Det er en haug av regler og lover som jeg mener er helt bak mål- velger jeg å bryte dem er det utelukkende min feil og jeg står ansvarlig.

Jeg er heller ikke enig i det siste punktet ditt: ulovligheten er ikke det viktigste- det ser man i de andre europeiske landene hvor det ikke er forbudt, markedet er meget stort, selv om mange arter er helt lovlige. I Tyskland er det jo nesten lov med hva som helst, og dette er ikke en hobby kun for spesielt interesserte.

Gammel 18-04-13, 18:09   #308
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Det første argumentet ditt er som om jeg skulle si fra meg ansvaret når jeg grisekjørere med 230 km/h på motorveien- jeg har jo ikke satt fartsgrensene så det er synd på meg som får bot!

Forbudet eksisterer. Du/dere visste om det men valgte å ikke etterfølge det. Da må du leve med å ta konsekvensen også.

Det er en haug av regler og lover som jeg mener er helt bak mål- velger jeg å bryte dem er det utelukkende min feil og jeg står ansvarlig.

Jeg er heller ikke enig i det siste punktet ditt: ulovligheten er ikke det viktigste- det ser man i de andre europeiske landene hvor det ikke er forbudt, markedet er meget stort, selv om mange arter er helt lovlige. I Tyskland er det jo nesten lov med hva som helst, og dette er ikke en hobby kun for spesielt interesserte.

vel, blir vel ikke helt det samme? om du kjører i 230 og krasjer dreper du deg selv, krasjer du med andre, så dreper du gjerne de også
å eie et ufarlig reptil skader ingen

ja, men markede i tyskland er mange år gammelt.. det vil ikke automatisk bli slikt over natten her ved en lovendring

og igjen så sitter vi igjen med samme argument, hvorfor skal en dyregruppe lide, over at det finnes idioter som har dyr?
det rette er ikke og gjøre en gruppe med dyr ulovlig. det rette blir å stramme inn på generelt dyrehold. f.eks ved misshold av dyr er det store bøter ute å går. det er på den måten man luker vekk folk som ikke har peiling på dyrene

Gammel 18-04-13, 18:14   #309
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Ka1 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei.

Jeg er litt uenig i å sammenligne ett lovbrudd om hold av reptiler med andre ulovligheter. Min grunn til at vi ikke kan sammenligne f.eks brudd av fartsgrenser, er at brudd på disse kan føre til store skader, og fare for menneskeliv. Det er også tidligere trukket sammenligninger med narkotika, og ønsker dermed å besvare dette med at kampen mot narkotika kjempes på verdensbasis. Mens norge er så å si alene i verden med ett totalforbud av hold/omsetting og hold av reptiler. De få landene som har dette forbudet har det på faglig begrunnelse.

Det vil ikke si at jeg støtter ett lovbrudd, uansett hvor god begrunnelse man har. Men med ett så utbredt lovbrudd, åpne grenser mot danmark og sverige, tilgang på utstyr, ingen totalforbud ellers i verden etc. I tillegg har en faglig støtte fra "motstanderens" egen faginstans. Så må man stille spørsmålstegn med hensikten ved ett slik forbud.

Jeg er en av de som selv ikke har noen reptiler. Men jeg kan veldig mye om de uansett. Fordi disse dyrene facinerer meg. Og jeg ønsker også å skaffe meg ett slik dyr om/da loven blir myket opp. I værste tilfellet, flytte til sverige for å holde meg lovlig.

Ka1 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:15   #310
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

vel, blir vel ikke helt det samme? om du kjører i 230 og krasjer dreper du deg selv, krasjer du med andre, så dreper du gjerne de også
å eie et ufarlig reptil skader ingen

ja, men markede i tyskland er mange år gammelt.. det vil ikke automatisk bli slikt over natten her ved en lovendring

og igjen så sitter vi igjen med samme argument, hvorfor skal en dyregruppe lide, over at det finnes idioter som har dyr?
det rette er ikke og gjøre en gruppe med dyr ulovlig. det rette blir å stramme inn på generelt dyrehold. f.eks ved misshold av dyr er det store bøter ute å går. det er på den måten man luker vekk folk som ikke har peiling på dyrene

De hadde ikke lidd dersom dere ikke hadde hatt dem ulovlig. De lider ikke av at de ikke finnes lovlig i Norge. De eneste som evt lider er de som er eid ulovlig.

En ting er at du jobber seriøst med å gjøre disse dyr lovlig, det er fint for meg at du gjør.

Men ikke bland inn lidende dyr her- de som lider gjør det fordi noen har valgt å skaffe seg dem til tross for et eksisterende forbud.

Gammel 18-04-13, 18:25   #311
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

I forhold til dyrevelferd, som er en het potet, så er det flere timg å sette fingeren på. Jeg prøver ikke med dette å fremme saken for du lovlydige. Men for å se sakens helhet. Dyrevelferdsmessig så oppfyller reptiler dagens strenge krav om dyrevelferd, noe ikke flere av dagens lovlige kjæledyr gjør. Dette er basert på egen opplevelse av hvordan flere behandler sine dyr, og utifra Mattilsynets rapport om hvordan Reptiler oppfyller disse kravene. Vedum og LMD bruker som argument at det ikke vil være dyrevelferdsmessig bra å holde slike dyr, stikk motsatt av hva faginnstansene har kartlagt. Akkurat som at de som har tatt avgjørelsen ikke har satt seg inn i hva som er rapportert. I tillegg så oppfordrer Vedum og LMD å avlive over 100.000 dyr som er friske. Ved å putte de i en fryser for å dø en langsom død. Det er for meg dobbeltmoral. Og da fra de som skal være forbilder og styre landet vårt?

Gammel 18-04-13, 18:30   #312
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er ikke så veldig begeistret for penest vinner konseptet og særlig ikke når penest for mange raser betyr fysiske defekter og avl på individer med arvelige sykdommer.

Det var sikkert en god ide da man begynte, men nå er det galematias.
Når store, klare øyne i rasebeskrivelsen ble til størst mulig øyne (bare et eksempel, det finnes mange flere) er mye veldig galt og folket selv ser ikke helt ut til å ville ta problemene innover seg.

Jupp, min mening om utstilling og delvis om raseavl.
Vi har alle våre kjepphester.

Enig!!

Gammel 18-04-13, 18:35   #313
Mells
Nybegynner

Mells har et hav av muligheter foran seg
Standard

En tanke som så langt ikke har slått noen enda;

Dyrene finnes allerede i Norge og det er et ganske massivt tall som er kjent. Flere ønsker ikke at det blir en endring fordi da vil disse dyrene også trolig mishandles av folk som ikke har kunnskaper. Men slår det ingen at det allerede er dyr som blir mishandlet av folk uten peiling fordi de likevel skaffer seg et dyr, og det er faktisk en god del som ikke engang aner at disse dyrene er ulovlige heller, og ikke vet å ta seg av dyret? Ved et oppmykning av totalforbudet er det langt enklere å få bukt med mishold av slike dyr. Dyrene er her, og har vært her helt siden før forbudet kom, og folk har slike dyr, men dere tror at kun ved en oppmykning vil dyrene lide? Hvorfor ser dere ikke at dyrene lider nå?

Selvsagt er det eierens skyld om dyret må bøte med livet, men tror dere virkelig at alle som hadde slike dyr da loven trådte i kraft løp rett til veterinæren for å avlive alle ? Mange har hatt slike dyr lenge, da mange av dyrene lever lenge i fangenskap ved riktig hold.

Ved en oppmykning så vil dette bedre dyrevelferden, folk vil tørre å snakke med andre og få litt flere innspill og tips og triks ved forskjellige situasjoner. Og ja, ikke alle tør å gå til dyrelegen heller, men her virker det som at flere tar sjansen på å i allefall spørre og får da hjelp og tips til herptilvennlige veterinærer som de da igjen tar dyret til.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor alle tror at dyrene vil lide mer enn ved en oppmykning, enda da det blir mer kontroll og folk ikke trenger å bekymre seg for at disse ufarlige dyrene skal bli tatt ved at man må oppgi full personalia når det er nødvendig?

En del av de blir mishandlet og en del av de lider nå. En oppmykning vil hjelpe på både i form av at eier tør å gi dyret sitt den behandlingen når det er nødvendig, mat blir lettere tilgjengelig og man kan faktisk kjøpe det nødvendige til dyret uten å bli skuet på som en superkriminell for alle vet hva de frosne musene/rottene skal brukes til.

Å si at disse dyrene er krevende og at man trenger kunnskap for å holde de er helt ok. Men å si at de andre dyrene som holdes som kjæledyr på lovlig vis ikke er krevende og at man heller ikke trenger kunnskap for å holde disse dyrene forsvarlig er da, beklager, helt på trynet.

Alle dyr krever at eier har kunnskap og alle dyr er krevende på hver sin måte. Og selv om alle andre dyr er lovlige så er det ikke alle som har alle disse andre dyrene heller, så hvorfor skal dette skje med herptilene?

Og angående dette med håndhygienen.... Dette er noe som burde gjøres etter håndtering av alle dyr. Like mye basselusker i alle andre kjæledyr, hvorfor skal det være et så større ork å vaske seg på hendene etter å ha håndert et herptil kontra en rotte, kanin eller kost med en hund eller katt? Folk lar hunder slikke seg i fjeset, jeg trenger vel ikke å si hvor den tunga har vært ?

Det er fordeler og ulemper med alt dyrehold, men èn ting har alt til felles; God hygiene er et must, og alle dyr er krevende på hver sin måte og alle dyr trenger at eier innehar kunnskap for å holde dyret riktig.

Sist redigert av Mells : 18-04-13 kl 18:40.
Mells er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:37   #314
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det flom av nye reptiltilhenger-medlemmer nå, eller?

Gammel 18-04-13, 18:39   #315
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men når det kommer til dette, er det jo personer man må endre, og deres mening om friske hunder.

Nå er det jo noen raser her som stikker seg ekstra ut når det kommer til sykdommer, og ja her må dommerene gjøre sin del av jobben.

Men og ønske utstillinger vekk på bakgrunn av noen fåtall raser som sykdommer er ett kjempeproblem syns jeg blir feil. Det er noe med at man må gå på endring av holdninger i forhold til avl, og ikke avlive utstillingene. For alle raser betyr ikke best i rase, at hunden er sjuk.

Men ja, helt enig i delen som kommer til mye sjukdom, men dette er ikke i hovedsak utstilling sin feil, det er idiotene bak avlen som velger å avle på den måten. Selv om jeg ser forbindelsen med utstilling.

Og ja, jeg driver MYE med utstilling OG avl. Så jeg ser vel kanskje en helt annen side her, men jeg har også en grådig frisk rase-

Jeg er ikke enig i at det er et fåtall raser. De fleste raser har sitt å stri med, noe mer alvorlig enn andre.
Jeg er heller ingen tilhenger av raser med "rar" pels, veldig små hunder, hunder med ekstremiteter i ekstriøret(dachs feks). Store ører, store øyne osv osv i det uendelige.

Men som jeg også skrev, utstilling var helt sikkert en god ide da det begynte. Det er folka som er gærne.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:41   #316
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Mells: vil de som mishandler ulovlig innførte dyr nå, slutte med det hvis alle kan skaffe seg reptiler?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:55   #317
Mells
Nybegynner

Mells har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, men da vil folk tørre mer, tørre å spørre, tørre å snakke, tørre å ta kontakt med veterinær ved nødvendighet. Det meste vil rett og slett bli bedre. Hvorfor skulle det ikke ? Såklart vil det alltids være noen som mishandler dyrene sine, men hvorfor skal de som holder dyrene sine riktig, som bruker masse penger på dem med å gi de det de trenger og mer, samt som også tar dyret med til veterinær og bruker flere tusen kroner på at dyret skal bli bra igjen lide fordi det alltids vil finnes en eller annen som ikke klarer å holde dyret ?

Og det er ikke bare snakk om innførte dyr, en god del av artene på positivlisten har vært avlet i Norge i mange, mange år. En del av dyrene folk i Norge skaffer seg er ikke innførte i det hele tatt, de er fangenskapsfødte dyr som er avlet fram i landet.

Jeg er for en endring, men jeg er ikke for salg over disk. Og det gjelder egentlig alle dyr som blir solgt over disk.

Mells er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:57   #318
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Mells: vil de som mishandler ulovlig innførte dyr nå, slutte med det hvis alle kan skaffe seg reptiler?

Det vil føre til at brudd på dyrevelferdsloven (misshandling) vil bli innrapportert, da de ikke trenger å legge skjul på sitt dyrehold.

Gammel 18-04-13, 19:00   #319
Ka1
Reptilentusiast

Ka1 sin avatar

Standard

Det er ikke alltid tilfellet at de som misshandler dyr ser på det de driver med som misshandling. Men holder det de driver på med hemmelig, i frykt for reaksjoner for å bli tatt med ett ulovlig dyr.

Gammel 18-04-13, 19:06   #320
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

ingen vil slutte med å misshandle dyr før det kommer et reglemang som gjør at man får store bøter når dyr blir misshandlet.

reptiler som blir missholdt nå vil bli mindre missholdt om folk tør å spørre andre om dyreholdet sitt.

de vil også bli mindre missholdt når folk tør å ta de med til veterinær

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.