Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 11:00   #81
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Sida dåninga mi resulterte i min første røde prikk etter årevis på FP kan eg godt utbrodere; FP er et diskusjonsforum der det blir diskutert issues, i dag diskuterast det halloween. I dag fikk du motbør på at du sende ungane ut men ikkje lukke opp for andre barn. Å faktisk antyde at det er fordi en får motbør i en diskusjon er årsak til at folk forlate FP er rett og slett å dåne av.

Fikk visst en rød prikk jeg også, fint med litt julefarge i kontrollpanelet egentlig.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:01   #82
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Fordi dette er typiske diskusjoner som vi mødre bruker masse tid på å diskutere. Dette er ikke et typisk pappadiskusjonstema.

Det er sikkert sant (selv om jeg aldri har diskutert dette før, siden jeg aldri før har sett/hørt noen si det Pesten sa), men jeg skjønner ikke hva poenget ditt var. Fordi mange mødre diskuterer dette, bør vi ikke si hva vi egentlig mener?

Gammel 31-10-12, 11:02   #83
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler helt det samme for Halloween nå som da det kom til Norge, all fest og moro tas imot med takk! Vi har for lite gøy ispedd våre tradisjoner, så jeg omfavner alt som kan gjøres til en liten fest, det være seg Halloween, Julebukk, Påskekjerring (det er vi med på i Sverige) eller St.hans. Alt som kan lyse opp litt fra hverdagen, I'm in!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:02   #84
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men kommer ikke ungene og ringer på hjemme da? Det gjør de her - det er jo kanskje mest stas av alt. Og da er det jo litt trist om man ikke har noe å gi.

Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:03   #85
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Skjønner godt at det forsvinner folk fra FP ja.
Folk er forskjellige og jeg står for mitt.

Øh, syns du virkelig det er rart at folk reagerer på at du lar dine barn være med på Halloween, samtidig som du ikke er villig til å delta selv? Vi voksne er faktisk en del av dette vi også.

Fireåringen skal få være med for første gang i år. Det hun gleder seg til er å være skummel og gå rundt i mørket sammen med de andre barna i nabolaget. Det betyr at det en liten time ikke er noen hjemme hos oss. Da kommer jeg til å sette ut en skål med snop med lapp om at det er to til hver og husk at det er flere som skal ha. Jeg syns faktisk det er viktig å være med på leken hvis man lar egne barn delta.

Begge barna har hvint av fryd hver gang det ringer på og det står noen nye, skumle barn utenfor, så barna opplever det som (minst) like morsomt å dele ut snopen som å få den.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:03   #86
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feirer. Dvs. i dag skal pøbelprinsessen på halloweenklassefest som avsluttes med knask-eller-knep-runde. Hun kommer nok ikke hit, fordi vi bor ca. 1 km unna klassefesten, men jeg skal tenne lys og lykter, sette ut gravstøtte og heksene våre og dele ut snop til evt. nabobarn som komer på besøk. I helgen skal vi ha fest for barn og voksne hos oss, hvor vi kler oss ut, spiser skummel mat og sosialiserer med familiene til de beste vennene til pøbelprinsessen.

Og forøvrig synes jeg det er himmelvid forskjell på bevisste verdivalg og kvinnesolidaritet og det å si fra når folk faktisk er gjerrige og ryggradsløse.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:08   #87
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Fikk visst en rød prikk jeg også, fint med litt julefarge i kontrollpanelet egentlig.

Og jeg fikk min aller første hevnprikk noensinne. (Som jeg kan huske iallefall)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:08   #88
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg pynter utsiden av huset til Haloween. Kjøpt på salg året før. Stor stas når den skuffen åpnes. I år skulle vi ha Halloweenfest, men det har skolen glatt sabotert med solidaritetskveld med pliktig oppmøte.

Huset ble pyntet i går kveld. Heksen er klar til å henges over utelampa (gjennbruk).

Jeg tror den totale kostnaden i år er kroner 100 (småsjokolader fra Nidar fabrikkutsalg), + kanskje 30 kroner på salg i fjor.

Vi setter ut skål med godteri når vi dar hjemmenfra klokken 17, med skilt og håper å rekke litt.

Jeg synes farsdag, morsdag, 17 mai, jul, påske ol er mere kommersielle enn halloween.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:09   #89
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er sikkert sant (selv om jeg aldri har diskutert dette før, siden jeg aldri før har sett/hørt noen si det Pesten sa), men jeg skjønner ikke hva poenget ditt var. Fordi mange mødre diskuterer dette, bør vi ikke si hva vi egentlig mener?

Kvinnfolkprat. Og det teller ikke.

Gammel 31-10-12, 11:12   #90
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi feirer ikke Halloween, og min sønn er så liten fortsatt at det ikke er aktuelt nå, men jeg tenker at når den dagen kommer at han ønsker å gå selv, så skal jeg da prøve å glede meg på hans vegne og ha godterier klart.

For en del år siden, da dette begynte å bli en greie i Norge, synes jeg det var urteit. Så kommerst liksom. Men det er vel hva man gjør det til. Jeg kommer nok ikke til å gå bananas i pynting og morsomme fester, men det er ikke fordi jeg har så mye i mot dagen, men mer fordi jeg ikke er så kreativ og flink til organisere den slags.

Jeg synes det ville vært kjipt av meg å ikke la barnet mitt få han den gleden, hvis det er noe som kommer til å bli vanlig her omkring og han har lyst å være med. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å ta initiativ til at dagen skal feires hvis ingen andre gjør det. Så kjip er jeg.

Tiden får vise, jeg har ikke erfaringen enda, og mangt kan endre seg. Det er forresten aldri noen som ringer på her, men det kan jo ha med å gjøre at jeg bor i et leilighetskompleks hvor det bor svært få barn.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:17   #91
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har aldri kommet noen og ringt på her (bygård på Tøyen), men jeg skal nå kjøpe inn en pose innpakkede karameller eller noe likevel, i tilfelle noen av ungene i huset kommer en tur. Det hadde vært synd å ikke ha noe å tilby. (Det er ikke sikkert andre enn vår egen lar seg avspise med en rute 70% kokesjokolade. )

Gammel 31-10-12, 11:19   #92
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vi gir ut godterier helt uavhengig av hva vi måtte mene om Halloween. Jeg syns det er svært hyggelig å få søte, utkledte unger på døra, jeg. Helt uavhengig av hva jeg syns om selve konseptet. Jeg vil da ikke skuffe forventningsfulle unger?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:20   #93
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har aldri kommet noen og ringt på her (bygård på Tøyen), men jeg skal nå kjøpe inn en pose innpakkede karameller eller noe likevel, i tilfelle noen av ungene i huset kommer en tur. Det hadde vært synd å ikke ha noe å tilby. (Det er ikke sikkert andre enn vår egen lar seg avspise med en rute 70% kokesjokolade. )

Svigerfar løste situasjonen med å gi ungene en hundrings en gang det kom julebukker, han. Tipper de ungene var rimelig lykkelige. Dette var vel og merke en del år siden så en hundrelapp var verdt noe annet enn den er i dag.

Gammel 31-10-12, 11:21   #94
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vi har det forresten litt sånn som Skilpadda: Det er ikke mange (om noen) som ringer på, men jeg tar da ikke sjansen på å ikke ha noe å gi bort? Én gang i året? Det får vi til.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:21   #95
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Først må jeg si at Pesten får stå for sitt valg. Jeg forsvarer ikke henne spesifikt. Selv deltar vi på fest, og vi setter igjen godteri på trappen (mest for at ikke folk skal gjøre hærverk, men også litt for å glede de som kommer).

Så svar på spørsmålet ditt. Jo, vi kan gjerne ha engasjerte diskusjoner, men jeg blir aldri klok på at det skal være nødvendig å ha så lite raushet for hverandres verdier, valg, manglende valg, kompromisser, selvmotsigelser osv. Vi er jo bare en gjeng med foreldre som forsøker å gjøre så godt vi kan. Jeg er helt overbevisst om at det må være mulig å utvise litt mer raushet for hverandre som mennesker, samtidig som man diskuterer.

Gammel 31-10-12, 11:22   #96
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Svigerfar løste situasjonen med å gi ungene en hundrings en gang det kom julebukker, han. Tipper de ungene var rimelig lykkelige. Dette var vel og merke en del år siden så en hundrelapp var verdt noe annet enn den er i dag.

Det høres ut som en akseptabel donasjon i dag også, det. Men nå for tiden er jo problemet at vi sjelden har særlig med kontanter. Jeg måtte lete i opptil flere vesker og lommer for å finne penger Poden kunne få med til å kjøpe "heksefingre" (pølser), "hundebæsj" (sjokoladekjeks) og "blod" (rød saft) i skolekantinen i dag.

Gammel 31-10-12, 11:24   #97
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det ringer ikke mange på hos oss heller. Ofte er det bare Vesla og vennene hennes og et par gjenger til. Kjekt med litt godteri igjen til mor på slutten av kvelden.

Gammel 31-10-12, 11:24   #98
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Uansett om man liker det eller ikke, så har man digg i huset man kan gi til andres unger hvis man sender sine egne unger ut på godtejakt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:25   #99
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Hva som er mest eller minst kommersielt spiller i grunnen liten rolle for min del, men forskjellen på Halloween og de andre dagene som blir nevnt her er at de feires uten å blande inn omgivelsene, altså kan de som ikke vil feire unngå dem uten problemer (kanskje med unntak av de jævla korpsene på 17. mai ). Om naboen feirer Eid, Diwali eller satanistisk messe kan han gjøre det uten å plage meg, men sender han ungene sine på døren min i kveld, så blir jeg forstyrret.

Og ja, jeg ser at de fleste her sier at de lærer barna sine at de ikke må ringe på der utelyset er slukket o.s.v., men jeg tror ikke FP-foreldrene er representative i så måte; vi har lyset slukket hvert bidige år, men det kommer unger på døra like fullt, og det samme sier venner rundt om i landet, så jeg tror ikke folk flest har skjønt den delen av feiringen enda.

Men som jeg sa i den andre tråden, når mine barn blir store nok kommer jeg neppe til å nekte dem å være med, og selvfølgelig da også delta selv, men da håper jeg det er mulig å få det til i ordnede former, f.eks. ved å alliere seg med venner og bekjente om at man går til hverandre, men lar sakesløse naboer og grinebitere med lyset slukket være i fred.

At det er kommerst, skummelt og så bortetter plager meg altså ikke, men jeg opplever det som påtrengende og masete -dét er problemet med Halloween for denne grinebiteren.

Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:25   #100
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Så svar på spørsmålet ditt. Jo, vi kan gjerne ha engasjerte diskusjoner, men jeg blir aldri klok på at det skal være nødvendig å ha så lite raushet for hverandres verdier, valg, manglende valg, kompromisser, selvmotsigelser osv. Vi er jo bare en gjeng med foreldre som forsøker å gjøre så godt vi kan. Jeg er helt overbevisst om at det må være mulig å utvise litt mer raushet for hverandre som mennesker, samtidig som man diskuterer.

Det er veldig, veldig sjelden jeg sier noe såpass skarpt som at "det der synes jeg er kjipt/frekt". Vanligvis diskuterer jeg med glede, jeg setter pris på engasjement (også i denne tråden) og prøver stort sett å vise både raushet og respekt for andres verdier og valg. Men i akkurat dette tilfellet står jeg fullt og helt inne for at det er kjipt. Det Pesten beskriver er omtrent som å - jeg vet ikke - melde seg på "hemmelig nisse"-opplegg for å få gave selv, men å ikke sende gave til noen, fordi man er "mot" nissegaver. Eller å skrive seg på kortet til en fellesgave uten å putte penger i konvolutten, fordi man er "mot" slike gaver.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.