Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 11:26   #101
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Går jo an å sette litt godteri ute på trappa selv om man er hjemme også, så slipper de å ringe på. Problemet med det er vel at noen unger kanskje er litt mer grådige enn andre.

Gammel 31-10-12, 11:27   #102
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Jeg synes det ville vært kjipt av meg å ikke la barnet mitt få han den gleden, hvis det er noe som kommer til å bli vanlig her omkring og han har lyst å være med. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å ta initiativ til at dagen skal feires hvis ingen andre gjør det. Så kjip er jeg.

Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:27   #103
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:23.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:28   #104
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Først må jeg si at Pesten får stå for sitt valg. Jeg forsvarer ikke henne spesifikt. Selv deltar vi på fest, og vi setter igjen godteri på trappen (mest for at ikke folk skal gjøre hærverk, men også litt for å glede de som kommer).

Så svar på spørsmålet ditt. Jo, vi kan gjerne ha engasjerte diskusjoner, men jeg blir aldri klok på at det skal være nødvendig å ha så lite raushet for hverandres verdier, valg, manglende valg, kompromisser, selvmotsigelser osv. Vi er jo bare en gjeng med foreldre som forsøker å gjøre så godt vi kan. Jeg er helt overbevisst om at det må være mulig å utvise litt mer raushet for hverandre som mennesker, samtidig som man diskuterer.

Du har sikkert rett i at vi kan bli minnet på dette med raushet, Nooria. Men overskriften er "Er det bare jeg som er kjip? ", og da virker det som om det er lagt opp til å diskutere om man er smålig/kjip hvis man ikke liker Halloween. En overskrift som: "Slik feirer vi HAlloween, og dette funker for oss " hadde kanskje ikke gitt de samme svarene.

Jeg har aldri helt forstått at man lager tråder for å fortelle at man tar valg, for å så spørre om man er kjip som tar valget hvis man egentlig ikke er ute etter å få inspill på valget man valgte.

Og nå skal jeg lese tråden. /

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:29   #105
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Fikk nemlig streng beskjed da jeg meldte meg inn på FP at prikking av enten røde eller grønne var noe man ikke diskuterte i trådene.

Nei, det er motsatt. Vi diskuterer det GJERNE i trådene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:29   #106
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det har aldri kommet noen og ringt på her (bygård på Tøyen), men jeg skal nå kjøpe inn en pose innpakkede karameller eller noe likevel, i tilfelle noen av ungene i huset kommer en tur. Det hadde vært synd å ikke ha noe å tilby. (Det er ikke sikkert andre enn vår egen lar seg avspise med en rute 70% kokesjokolade. )

Jeg har ikke kjøpt inn noe, men når jeg leste denne tråden tenkte jeg gjennom hva vi har hjemme, og kom først på ikke annet enn noen grusomme gojibær med sjokoladetrekk i 70% kakao. De var rett og slett grufulle. Snakk om knep, hvis noen skulle ringe på å få det.

Og så kom jeg på at vi visstnok har After Eight også. Så hvis noen kommer får det bli det da. Pensjonistgodteri.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:29   #107
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer til å få besøk av hele klassen til eldstemann ++ og sikkert en haug fra andre klasser så jeg har kjøpt over 1 kg smågodt fra Europris. KJøpte 5 ulike sorter og lasset nedpå.
HAr tenkt å ha det i en stor bakebolle og si at det er max 3 godterier på hver - er det kiipt å si? Sånn at alle får...

Gammel 31-10-12, 11:29   #108
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang prikkingen så kommenterer jeg ikke det her. Fikk nemlig streng beskjed da jeg meldte meg inn på FP at prikking av enten røde eller grønne var noe man ikke diskuterte i trådene.

Hvem fikk du beskjed om det av? :nysgjerrig: Det har aldri vært forbudt å gjøre det, men det er mange som lett blir sure av at man gjør det, det er sant. (Jeg har selv blitt både tilsnakket og innrapportert for å kommentere en prikkekommentar i tråden. )

Gammel 31-10-12, 11:30   #109
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Jeg har selv blitt både tilsnakket og innrapportert for å kommentere en prikkekommentar i tråden. )

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:33   #110
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innrapportert, faktisk!

Gammel 31-10-12, 11:34   #111
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, dere skulle bare hørt hvor strenge resten av forumledelsen var på bakrommet.

Gammel 31-10-12, 11:34   #112
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Jeg har ikke kjøpt inn noe, men når jeg leste denne tråden tenkte jeg gjennom hva vi har hjemme, og kom først på ikke annet enn noen grusomme gojibær med sjokoladetrekk i 70% kakao. De var rett og slett grufulle. Snakk om knep, hvis noen skulle ringe på å få det.

Det finnes enda verre ting.

Gammel 31-10-12, 11:36   #113
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det finnes enda verre ting.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:37   #114
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:23.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:39   #115
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Kan ikke noen som maser om handelsstanden og kommersialisering forklare meg hva de mener? Handler det om penger? Det skjønner jeg ikke, for her er hva du minimum trenger for å "være med på" Halloween-feiringen de fleste steder i landet:

1. En bolle med godteri til utdeling
2. Et laken med to utklipte hull i som spøkelseskostyme, eller svarte klær og et malt ansikt

Til punkt 1 kommer du lett unna med en hundrelapp. Til punkt 2 behøver du strengt tatt ikke ha noe dedikert Halloweenkostyme, for de fleste har noe hjemme de har brukt til karneval eller andre utkledningsfester. Mine jenter males i ansiktet, har på svarte klær og har utklipte ører i svart papp festet på lua. Vips: skumle kattepuser.

Eller er argumentet at det ikke handler om noe mer enn penger (= godteri, da, antar jeg), og dermed er innholdsløst? Det skjønner jeg heller ikke, for her er hva mine jenter får ut av feiringen (i tillegg til godterifråtsingen, som man heller ikke skal undervurdere gleden av ):

1. Hvin og skrekkblandet fryd ved å leke med det skumle, mørket og fryktfølelsene i trygge rammer
2. Samvær og lek med gode venner
3. Tradisjon og forventning som er med på å ramme inn årets gang
4. Et festlig høydepunkt i en tid som ellers er ganske rutinegrå
5. Utkledning er alltid gøy
6. Følelse av fellesskap og samhørighet når de treffer de andre ungegjengene på samme oppdrag i nabolaget
7. Masse hyggelige/morsomme tilbakemeldinger fra voksne om hvor fine kostymer ungene har og hvor skremte de voksne blir (alltid stas for så små unger som mine)

Enlighten me, please.

Gammel 31-10-12, 11:39   #116
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det må være helt opp til hver enkelt hvorvidt man ønsker å delta eller ikke.
Grensen for meg går når folk sender ut egne barn og så skalker igjen eget hus. Rett og slett fordi det er frekt og dårlig folkeskikk.

Det kommerse rundt Halloween er vel stort sett begrenset til Nille og lekebutikkene. Her går minsten med samme bøtta til 10 kr hvert år og kostymet har han også hatt noen år. Jeg bruker et skjelett, en flaggermus og en søppelsekk til pynt, engangsutgift på en hundrings. (Fordi JEG syns det er moro.)
Gresskar skjæres ut hvert år, ikke fordi vi må men fordi det er en utrolig koselig greie å gjøre med barna.

Godteri er en utgiftspost selvfølgelig, men det trenger ikke være voldsomme greier.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:40   #117
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøper inn tannbørster :stikker:

Men da må jo du tenne lysa og åpne døra for å få dei levert ut!

Gammel 31-10-12, 11:43   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men da må jo du tenne lysa og åpne døra for å få dei levert ut!

Neida, tannbørster er det sikkert trygt å sette i en bolle på trappen med lappen "Bare én til hver!" på.

Gammel 31-10-12, 11:43   #119
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Først må jeg si at Pesten får stå for sitt valg. Jeg forsvarer ikke henne spesifikt. Selv deltar vi på fest, og vi setter igjen godteri på trappen (mest for at ikke folk skal gjøre hærverk, men også litt for å glede de som kommer).

Så svar på spørsmålet ditt. Jo, vi kan gjerne ha engasjerte diskusjoner, men jeg blir aldri klok på at det skal være nødvendig å ha så lite raushet for hverandres verdier, valg, manglende valg, kompromisser, selvmotsigelser osv. Vi er jo bare en gjeng med foreldre som forsøker å gjøre så godt vi kan. Jeg er helt overbevisst om at det må være mulig å utvise litt mer raushet for hverandre som mennesker, samtidig som man diskuterer.

Jeg er enig med deg i at folk generelt sett bør være rause mot hverandres valg, samtidig som jeg synes at freeloading er kjipt. rett og slett. Jeg tenker at man må være litt konsistent også, og at det var den totale mangelen på konsistens som gjorde at pesten fikk motbør. En ting er å si at Nei, vi feirer ikke, vi skrur av lyset og deler ikke ut ved døren. Men å sende barna ut på snoperunde samtidig som man selv ikke vil gi, er jo like ille som å nekte å bake kake til sosiale greier på skolen - fordi man i prinsipp er sterkt i mot dugnader - samtidig som man mumser i seg av andres kaker av hjertens lyst på samme sosiale arrangement.

Det er en viktig forskjell på dette, synes jeg.

Man må gjerne ha prinsipper, men da må man jo følge dem. det er jo det som er vitsen med dem, er det ikke?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 11:44   #120
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Halloween er en av kamelene jeg har slukt. Man velger sine kamper med omhu, og dette er ikke en av de jeg har valgt. Ungene er ute på tiggerunde mens jeg deler ut skumle godter til tiggende monstre som ringer på. Ifjor var minstens første runde, og da var jeg og Rottweilerfrøkna med på runden også, utkledd som hhv heks og djevel.

Vi har nok svelgt den samme kamelen. If you can't beat them. Join them! Og når vi først skal være med så får vi gjøre det skikkelig!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.