Sv: Rettssaken
Det er noen ting jeg lurer på om dere kan og vet noe om.
I hvilken grad får Breivik brevveksle med sine meningsfeller? Og hvorfor i huleste får han lov til det? Jeg leser om alle støttebrevene han får, og at han prøver å svare på flest mulig. Jeg kjenner at det opprører meg. (På tross av at det sikkert er sensur ifht. hva han får lov til å skrive.)
Stortingsrepresentantene og regjerningsmedlemmer, får de følge forklaringen hans? Evt. hvor? I rettssalen?
For første gang har jeg hørt noe fra gjerningsmannen som jeg er enig i. 21 år er en latterlig straff for det han har gjort. Jeg har aldri tilhørt dem som roper på mer straff og som lar meg opprøre av den såkalte luksusen i fengselet. Men jeg kjenner oppriktig og inderlig at 21 år med straff for å ta 77 menneskeliv, skade et enormt antall mennesker fysisk og psykisk, ødelegge bygninger for milliardbeløp (antar jeg), ja det er så latterlig lav straff at det er ikke til å fatte. Det med forvaring synes jeg egentlig er uinteressant i den sammenheng. Jeg vil ha en ryddig saksgang, mannen må dømmes etter det lovverket vi har. Men jeg håper at det blir en diskusjon og eventuelle nødvendige endringer i etterkant av saken.