|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rettssaken
Han har de samme ankemulighetene som alle andre, men Kongen i statsråd har ingenting med dette å gjøre. Det domstolene som dømmer, regjeringa har ikke lov til å blande seg i dette. Han kan anke saken videre til lagmannsretten, og evt. til høyesterett. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Passiv
|
Ikke noen automatikk i å anke rettsavgjørelser til kongen nei. Først tingretten, så anke til lagmannsretten om en av partene ikke er fornøyd. Deretter kan den eller begge parter anke til høyesterett. Dog tas ikke alle saker opp i høyesterett, da må man kunne vise til for eksempel feil lovanvendelse eller at det er en sak av interesse for samfunnet for øvrig. Denne saken slipper sikkert inn i høyesterett, men ellers er det ca femten prosent bare som får sakene tatt opp der av de som anker. |
|
|
|
#103 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: RettssakenEtt viktig og ett uviktig spørsmål:
|
|
|
#104 |
|
Textrovert
|
Sv: RettssakenVi snakket om kjøreruten i lunsjen i dag, og da ble det sagt at de kjører forskjellige ruter hver dag. Men at alle mulige ruter er sperret av for ikke å avsløre hvilken rute de velger den og den dagen.
|
|
|
#105 |
|
Erfaren nok
|
Her er det jo litt kritikk av «friheten», og jeg må si meg litt enig. Det er greit nok at han får uttalt seg, men jeg skjønner også signalene dette gir ut til omverden, og de pårørende.
|
|
|
#108 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: RettssakenJeg hørte et intervju på P3 i går som fikk meg til å tenke. Det var en britisk reporter fra Sky News som ble intervjuet om bl.a. mediadekningen av rettssaken. Hun ble spurt om hvorfor britiske medier velger å rapportere om drapshandlingene i detalj, i motsetning til norske medier. Som svar på dette refererte hun fra en diskusjon de hadde hatt internt i nyhetsredaksjonen om hvorvidt de ville publisert slike detaljer om ofrene for 7. juli-terroren. Det var det ikke enighet om, og dermed var nærheten til de berørte ett av argumentene for dekningen av ABBs rettssak. Her har hun helt klart et poeng.
|
|
|
#109 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Rettssakenjeg synes mange (ikke nødvendigvis i denne tråden) ikke forstår hva en rettssak handler om. den handler om den tiltalte, som skal forvsre seg og dømmes av samfunnet. man skal fastslå (i den grad det er mulig) hva som fant sted.
|
|
|
#110 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#111 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#112 |
|
Erfaren nok
|
Det er følelser som prater, og uvitenhet tror jeg.
|
|
|
#113 |
|
Passiv
|
Jeg er enig med deg. Jeg er veldig opptatt av at regelverket og prosedyrene skal følges også når gjerningsmannen er gjengs oppfattet som en dritt. |
|
|
|
#115 |
|
www.bomulls.no
|
|
|
|
#116 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Jeg leste nettopp at han gjør dette før retten er satt, dermed er det ikke noe de kan gjøre for å forhindre dette.
|
|
|
#117 |
|
Passiv
|
Sv: RettssakenJeg kjenner at jeg heller mot å bare la ham forklare og vinke og drive på til krampa tar ham. Med det ene hevngjerrige motivet at han skal vite at sev når han fikk full oppmerksomhet og virkelig kom ut med sitt budskap så fikk han ikke en eneste stakkars menngsfelle. |
|
|
|
#118 |
|
This is normal!
|
Enig. Og jeg synes de rammene som omgir en rettssak er veldig trygge og dempende spesielt i denne saken. Her skal ikke følelser styre, men juss.
|
|
|
|
#119 |
|
Yes, we can!!
|
Ikke helt enig. En rettssak er mellom samfunn og tiltalt (og ikke mellom offer og tiltalt, så resten av poengene dine ser jeg).
|
|
|
#120 |
|
~~~~~~~
|
Sv: RettssakenAlt han gjør, sier og hvordan han velger og fremstille seg selv tenker jeg er viktig å få frem for å få ett helhetlig inntrykk av han. Jeg tror både etterlatte og ofre er forberedt på dette.
|
![]() |
|
|