Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettssaken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-12, 18:16   #101
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg lurer på en ting. Han påberopte seg nødrett i går, jeg føler at han ikke kommer til og akseptere den dommen som blir avsagt om 10 uker. Kan han dra dette helt til Kongen i statsråd før det blir endelig? Er det en rett man automatisk har?

Han har de samme ankemulighetene som alle andre, men Kongen i statsråd har ingenting med dette å gjøre. Det domstolene som dømmer, regjeringa har ikke lov til å blande seg i dette. Han kan anke saken videre til lagmannsretten, og evt. til høyesterett.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 18:23   #102
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg lurer på en ting. Han påberopte seg nødrett i går, jeg føler at han ikke kommer til og akseptere den dommen som blir avsagt om 10 uker. Kan han dra dette helt til Kongen i statsråd før det blir endelig? Er det en rett man automatisk har?

Ikke noen automatikk i å anke rettsavgjørelser til kongen nei. Først tingretten, så anke til lagmannsretten om en av partene ikke er fornøyd. Deretter kan den eller begge parter anke til høyesterett. Dog tas ikke alle saker opp i høyesterett, da må man kunne vise til for eksempel feil lovanvendelse eller at det er en sak av interesse for samfunnet for øvrig. Denne saken slipper sikkert inn i høyesterett, men ellers er det ca femten prosent bare som får sakene tatt opp der av de som anker.

Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:29   #103
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ett viktig og ett uviktig spørsmål:

Hvorfor får han lov til å gjøre nazihilsen hver dag? Jeg syns det er greit at han ikke er i håndjern hele tiden, så lenge det er en sikkerhetsmessig vurdering i det, men den hilsenen syns jeg man skal stoppe. Eller strider det mot mine prinsipper om ytringsfrihet? Det gjør kanskje det?

Det uviktige, men praktiske: Kjøres han samme vei, til samme tid, til rettslokalet hver dag? Jeg ble stående i en forferdelig kø i dag, og tror det er fordi han ble kjørt den veien. Greit å vite om det skal være sånn hver dag i 10 uker...

Gammel 18-04-12, 13:41   #104
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snakket om kjøreruten i lunsjen i dag, og da ble det sagt at de kjører forskjellige ruter hver dag. Men at alle mulige ruter er sperret av for ikke å avsløre hvilken rute de velger den og den dagen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:41   #105
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ett viktig og ett uviktig spørsmål:

Hvorfor får han lov til å gjøre nazihilsen hver dag? Jeg syns det er greit at han ikke er i håndjern hele tiden, så lenge det er en sikkerhetsmessig vurdering i det, men den hilsenen syns jeg man skal stoppe. Eller strider det mot mine prinsipper om ytringsfrihet? Det gjør kanskje det?

Det uviktige, men praktiske: Kjøres han samme vei, til samme tid, til rettslokalet hver dag? Jeg ble stående i en forferdelig kø i dag, og tror det er fordi han ble kjørt den veien. Greit å vite om det skal være sånn hver dag i 10 uker...

Her er det jo litt kritikk av «friheten», og jeg må si meg litt enig. Det er greit nok at han får uttalt seg, men jeg skjønner også signalene dette gir ut til omverden, og de pårørende.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:47   #106
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, det lover jo bra.

Gammel 18-04-12, 13:47   #107
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Altså, for trafikken.

Bagateller, jeg vet.

Gammel 18-04-12, 14:00   #108
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg hørte et intervju på P3 i går som fikk meg til å tenke. Det var en britisk reporter fra Sky News som ble intervjuet om bl.a. mediadekningen av rettssaken. Hun ble spurt om hvorfor britiske medier velger å rapportere om drapshandlingene i detalj, i motsetning til norske medier. Som svar på dette refererte hun fra en diskusjon de hadde hatt internt i nyhetsredaksjonen om hvorvidt de ville publisert slike detaljer om ofrene for 7. juli-terroren. Det var det ikke enighet om, og dermed var nærheten til de berørte ett av argumentene for dekningen av ABBs rettssak. Her har hun helt klart et poeng.

Så nevnte hun også at opplevelsen hun hadde av nordmenns sjokk og vantro da hun var her rett etter angrepet, fortsatt preget befolkningen i stor grad. Hun mente at det norske samfunnet var så lite "vant til" terrorangrep, at det ga seg utslag i en forsiktigere dekning av rettssaken enn hva hennes egen redaksjon valgte. Jeg tror ikke denne sammenhengen nødvendigvis er til stede. Hun utelot også å påpeke forskjellen i generell mediakultur mellom de to landene. Det er jo ingen tvil om at britisk media er mer detaljhappy på de fleste områder, ikke bare terror og strafferett.

På tross av den ulike pressekulturen, er det likevel interessant å reflektere over hva som gjør at britisk (og annen) media mener at disse detaljene er av allmenn interesse, mens norsk media mener det ikke er det. Selvsagt handler noe om salgstall, men det ligger jo en presseetisk, faglig vurdering bak valget også.

Gammel 18-04-12, 14:12   #109
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

jeg synes mange (ikke nødvendigvis i denne tråden) ikke forstår hva en rettssak handler om. den handler om den tiltalte, som skal forvsre seg og dømmes av samfunnet. man skal fastslå (i den grad det er mulig) hva som fant sted.

mangfe ser derimot ut til å tro at dette er en slags oppreisning for de etterlate, en slags felles come-together-happening, der de blir sure for at han får lese opp ting, ikke har håndjern hele tiden osv.

Straffen består ikke av at han skal nedtrykkes i rettssalen. Straffen kommer etterpå. han er i sin fulle rett til å nekte å svare på noe som helst, så furting over at han leser opp noe i 75 min synes jeg ikke er på sin plass, vhis man ønsker at han skal svare på en god del spørsmål i dagesvis.

Denne saken er først og frem til for ham.

Gammel 18-04-12, 14:16   #110
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

jeg synes mange (ikke nødvendigvis i denne tråden) ikke forstår hva en rettssak handler om. den handler om den tiltalte, som skal forvsre seg og dømmes av samfunnet. man skal fastslå (i den grad det er mulig) hva som fant sted.

mangfe ser derimot ut til å tro at dette er en slags oppreisning for de etterlate, en slags felles come-together-happening, der de blir sure for at han får lese opp ting, ikke har håndjern hele tiden osv.

Straffen består ikke av at han skal nedtrykkes i rettssalen. Straffen kommer etterpå. han er i sin fulle rett til å nekte å svare på noe som helst, så furting over at han leser opp noe i 75 min synes jeg ikke er på sin plass, vhis man ønsker at han skal svare på en god del spørsmål i dagesvis.

Jo, men samtidig tenker jeg at det ikke er så «enkelt» som det. Det er utrolig mange som er rammet av denne saken, både personer og i grunn Norge som samfunn. Denne saken er spesiell på alle måter, og det er ikke en «vanlig kriminell» som står for retten. Det er en helt ny ting vi står ovenfor. Særlig ikke når saken kringkastes og er ganske offentlig. Det gir jo uansett signaler.

Gammel 18-04-12, 14:17   #111
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jo, men samtidig tenker jeg at det ikke er så «enkelt» som det. Det er utrolig mange som er rammet av denne saken, både personer og i grunn Norge som samfunn. Denne saken er spesiell på alle måter, og det er ikke en «vanlig kriminell» som står for retten. Det er en helt ny ting vi står ovenfor. Særlig ikke når saken kringkastes og er ganske offentlig. Det gir jo uansett signaler.

Juss er likevel juss. Som at en del av ofrene har vært sure fordi de ikke får høre hverandres forklaringer i retten før de selv har vitner. hallo, det er da dønn normal juss. Vi kan ikke kaste alt på båten.

Gammel 18-04-12, 14:19   #112
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Juss er likevel juss. Som at en del av ofrene har vært sure fordi de ikke får høre hverandres forklaringer i retten før de selv har vitner. hallo, det er da dønn normal juss. Vi kan ikke kaste alt på båten.

Det er følelser som prater, og uvitenhet tror jeg.

Gammel 18-04-12, 14:21   #113
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er enig med deg. Jeg er veldig opptatt av at regelverket og prosedyrene skal følges også når gjerningsmannen er gjengs oppfattet som en dritt.

Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 14:24   #114
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg er også enig ift jussen. Men det er ikke nødvendigvis juss at han får gjøre nazihilsen hver dag liksom.

Gammel 18-04-12, 14:38   #115
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er enig med deg. Jeg er veldig opptatt av at regelverket og prosedyrene skal følges også når gjerningsmannen er gjengs oppfattet som en dritt.

Han, som alle andre, skal ha en rettferdig rettergang uansett hvor mye det dømmer han nord og ned.

Gammel 18-04-12, 14:39   #116
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg er også enig ift jussen. Men det er ikke nødvendigvis juss at han får gjøre nazihilsen hver dag liksom.

Jeg leste nettopp at han gjør dette før retten er satt, dermed er det ikke noe de kan gjøre for å forhindre dette.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 14:48   #117
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner at jeg heller mot å bare la ham forklare og vinke og drive på til krampa tar ham. Med det ene hevngjerrige motivet at han skal vite at sev når han fikk full oppmerksomhet og virkelig kom ut med sitt budskap så fikk han ikke en eneste stakkars menngsfelle.

Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 14:53   #118
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Og jeg synes de rammene som omgir en rettssak er veldig trygge og dempende spesielt i denne saken. Her skal ikke følelser styre, men juss.

Derfor merker jeg at jeg ikke er så begeistret over latterliggjøringen av/kommentarene til f.eks. stemmen hans. I media og av tilhørere i retten har stemmen blitt framstilt som pipete, feminin og mye annet. Jeg synes dette er unødvendige kommentarer, og jeg synes stemmen hans egentlig er ganske normal og ordinær. Det er mer hva han sier, hvordan han svarer/ikke svarer på spørsmål og hvordan dette samsvarer eller står i kontrast til det han har skrevet i manifestet som jeg synes er interessant. Jeg klarer ikke helt forsøkene på å latterliggjøre ham, for det han er gjort er så gjennomført ondskapsfullt, egoisktisk og ekstremt - og alt annet enn latterlig.

Samtidig synes jeg aktoratets forsøk på å avkle ham og meningene hans er helt på sin plass. Det å vippe ham av pinnen, gjøre han usikker, opprørt osv kan bidra å belyse saken, og så lenge dette skjer innenfor rammene de skal forholde seg, syne jeg det er helt greit.

Gammel 18-04-12, 14:55   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ikke helt enig. En rettssak er mellom samfunn og tiltalt (og ikke mellom offer og tiltalt, så resten av poengene dine ser jeg).

Gammel 18-04-12, 15:02   #120
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt han gjør, sier og hvordan han velger og fremstille seg selv tenker jeg er viktig å få frem for å få ett helhetlig inntrykk av han. Jeg tror både etterlatte og ofre er forberedt på dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.