Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som IKKE er redde for MUK?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-12, 16:13   #121
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg tror at den fornuftige delen av meg sier at jeg bør være mye mer bekymret for alle tilsetningsstoffene man får i seg ved å spise industrielt fremstilte blandingsprodukter enn for det mekanisk utbenete kjøttet som er i de samme produktene. Det siste er vel mye mer uappetittlig enn skadelig, ville jeg tro.

Riktig. Men for å få det appetittelig må tilsetningsstoffer og ikke minst innpakning og markedsføring være riktig. Kan jo umulig være ille når det ligger i kjøledisken på Rema

Gammel 30-03-12, 16:18   #122
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Men kyllingkjøttdeig ikkeholder faktisk ikke MUK. Det er bare oppmalt kyllingkjøtt. MUK i norge selges bare som varmebehandlet vare, altså ferdigstekte boller, nuggets og slik, og pølser.

Boller? Liker boller men ikke kjøtt.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 16:30   #123
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det jeg er usikker på og som er veldig vesentlig er hvordan disse prionene reagerer på varmebehandling.

I gode gamle dager da jeg var student (det er noen år siden, ja) var jeg på et foredrag om prioner. Det ble sagt den gangen at prionene ikke ufarliggjøres av koking eller steking. Slenger man middagen i autoklaven vil det muligens kunne gjøre susen (men neppe for smaken). Jeg husker forresten at folk var noe skeptiske til sauekjøtt akkurat på den tiden og i pausen på foredraget serverte de kjeks med fårepølse.

Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 16:38   #124
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er jo ikke sånn at man utsetter seg for smitte av JCD ved å spise benmarg fra storfe/sau.

Hvorfor ikke? Det er jo prioner som skaper sykdom og de kan finnes i benmarg fra storfe og sau.

Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 16:40   #125
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Boller? Liker boller men ikke kjøtt.

Kyllingkjøttboller

Gammel 30-03-12, 16:44   #126
konsulenten
Passiv

Standard

Om jeg ikke er direkte redd, så er jeg skeptisk. Jeg anser det ikke som utelukket at hønsehjerner kan få kugalskap. I tillegg er tanken på MUK udelikat. Og de matvarene MUK finnes i foretrekker jeg heller å lage selv fra bunnen, både for smakens og tilsteningsstoffenes skyld. Jeg unngår MUK.

Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 16:46   #127
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Hvorfor ikke? Det er jo prioner som skaper sykdom og de kan finnes i benmarg fra storfe og sau.

Storfe og sau som har spist kjøttbeinmel ja.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 16:49   #128
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men Muk er ikke det samme, hvertfall her til lands, som han Jamie Oliver driver og styrer med i USA?

Jeg skal bli flinkere til å lese på pakninger skjønner jeg, men om kjøttet som blir maskinelt skjært ikke blir blandet med noe, så kan det vel ikke være så gæli?

Gammel 30-03-12, 17:45   #129
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, den slags har de nok plenty av fra før også. Urfolk uten kontakt med omverdenen har også lav snittalder. Stort sett er det fremskritt vi har brakt til verden, altså.

Hvem er disse urfolkene som ikke har kontakt med omverdenen, og hva mener du med den slags?

Gammel 30-03-12, 17:53   #130
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hvem er disse urfolkene som ikke har kontakt med omverdenen, og hva mener du med den slags?

Tja, for eksempel:

Sitat:

dødsfall i forbindelse med fødsler, diare

Det blir litt lettvint å tro at urbefolkninger har levd lange og sunne liv så lenge de ikke hadde noe med oss å gjøre.

Jeg ville bare (i det første innlegget, som du quotet, som var et svar til Fnatten) si at ja, det er sant at naturfolk har kortere levetid og dårlig helse. Men vi klarer å påføre oss dårlig helse vi også, vi har bare samtidig funnet opp utrolig mye god medisin for å holde alle disse selvpåførte lidelsene i sjakk. Og betale astronomiske og eksplosivt økende summer for det. Jommen flaks at vi har oljerikdommen.

Gammel 30-03-12, 18:09   #131
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, for eksempel:

Det blir litt lettvint å tro at urbefolkninger har levd lange og sunne liv så lenge de ikke hadde noe med oss å gjøre.

Jeg ville bare (i det første innlegget, som du quotet, som var et svar til Fnatten) si at ja, det er sant at naturfolk har kortere levetid og dårlig helse. Men vi klarer å påføre oss dårlig helse vi også, vi har bare samtidig funnet opp utrolig mye god medisin for å holde alle disse selvpåførte lidelsene i sjakk. Og betale astronomiske og eksplosivt økende summer for det. Jommen flaks at vi har oljerikdommen.

Jeg sa da ikke at urfolk døde i barnefødsler eller av diare på grunn av oss? Jeg sa "sykdommer vi har bragt med oss i tillegg til malaria" osv. I den grad det finnes noen urfolk som lever uten kontakt med omverdenen, så er det disse som har minst motstandskraft for epidemier vi er vaksinert mot som meslinger og slikt. Men mye verre er sykdommer som malaria og tuberkolose, risikoen for dødsfall i barnefødsel osv som vi kan beskytte oss mot. Ergo var poenget mitt akkurat det samme som ditt i grunnen. Og så ville jeg bare påpeke at urfolk eller naturfolk eller hva man kaller det som regel har kontakt med omverdenen.

Gammel 30-03-12, 18:11   #132
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da gikk det litt rundt for meg, sorry!

Gammel 30-03-12, 19:13   #133
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om vi spiser kylling er det filet iallefall. Ingen av barna liker nuggets, og vi kjøper i grunn ikke noe andre kyllingprodukter heller.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 19:15   #134
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Kalkunpølsen fra Prior er nyyydelig. Går sikkert et par i mnd til pålegg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 19:18   #135
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Kalkunpølsen fra Prior er nyyydelig. Går sikkert et par i mnd til pålegg.

Sånn påleggspakke?

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke spiser mer kylling og kalkun som pålegg, burde i grunn kanskje gjort det. Men jeg er mer glad i .. eh.. det søte. Eller salt, som salami.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 19:59   #136
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Storfe og sau som har spist kjøttbeinmel ja.

Så da kan de kanskje begynne å lage MUK av storfe og sau om en stund, når de er sikre på at alle de som kan ha spist kjøttbeinmel er døde og borte vekk? (De får vel ikke kjøttbeinmel i foret nå lenger?)

Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:16   #137
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke redd, nei, synes det er bra at det blir mindre matsvinn.

Gammel 30-03-12, 20:17   #138
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Så da kan de kanskje begynne å lage MUK av storfe og sau om en stund, når de er sikre på at alle de som kan ha spist kjøttbeinmel er døde og borte vekk? (De får vel ikke kjøttbeinmel i foret nå lenger?)

Det vet jeg ikke, for jeg vet ikke hva som er grunnen til at det ikke er lov med MUK av drøvtyggere. Men det skal jeg jammen sjekke opp.
Jeg vet at ryggmarg og nakke på storfe over 2 år og småfe over 1 år er sett på som risikoavfall og skal håndteres på en spesiel måte og det var i allefall på grunn av BSE. Alle dyr over samme alder som dør plutselig skal det også taes hjerneprøver av. Av samme grunn.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:33   #139
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Er ikke redd, nei, synes det er bra at det blir mindre matsvinn.

Matsvinn? MUK er 0 % kjøtt. I mine øyne er det søppel, og det spiser ikke jeg. Mange av svarene i denne tråden får meg til å tro at folk tror at MUK bare er kjøtt som er skrapt skikkelig av beina maskinelt. Men MUK består av minimalt med kjøtt, bein, slintrer og sener. Er jo en grunn til at dette klassifiseres som 0 % kjøtt.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 21:34   #140
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert derfor det heter Mekanisk Utbenet Kjøtt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.