|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg elsker 17.mai og synes det er en selvfølge at barna går i tog. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Ringskrømt
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?
Hvordan det? At det er en ordning for noen lærere?
|
|
|
#123 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg er ganske sikker på at venninna mi som er lærer får betalt eller avspassering for 17.mai. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sist redigert av Hyacinth : 30-04-11 kl 20:46. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det var jo noen i tråden som sa at de fikk betalt. Rektor kan jo fikse betaling eller avspasering hvis han synes det er viktig at læreren går i toget, men jeg tipper at de fleste skoler ikke tar seg råd til det. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Kontrollfrik
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg trodde alle som ville gå fikk betalt. Vi får det. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Altså. Jeg er enig i at 17. mai er en viktig dag og at det er bra at ungene våre lærer hvorfor. Men her er det snakk om at HI vurderer å droppe tradisjonell feiring i år, ikke for evig og alltid, og at gutten hennes ikke er så veldig kin på den tradisjonelle feiringen. Da går det an å prøve å gjøre noe annet i år, og se hvordan det fungerer? Det blir jo veldig rart at alle må feire dagen på samme måte selv om de ikke ønsker det. Det betyr ikke at dagen mister verdien sin. Jeg har feiret 17. mai på utrolig mange ulike måter, og også latt være å feire noen ganger av ulike årsaker, men jeg er fullstendig klar over og bevisst på hvorfor dagen er viktig. Det tror jeg helt fint en kan formidle uten å gå i tog eller leke leker på skoleplassen.
|
|
|
|
#128 |
|
Etylbarbital
Sv: 17. mai - en viktig dag?17. mai er vel landets største dugnad, tenker jeg, da. Og da tenker jeg tog, korps, is-og pølsesalg pluss godvær fra meterologene. At det inngår i dugnadsbegrepet bare det å ta turen ut. Det er denne delen jeg synes er fin. Det kommer jo helt an på hvor man bor men bor man på småsteder så er det jo veldig dumt om 17. mai-togene og folkemengdene krymper. Uten at jeg tenker på HI spesielt og vet om dette er et problem i det hele tatt, men teoretisk sett ville jeg syntes det var fryktelig synd hvis 17. mai skulle ende opp med dårlig oppslutning hvor du ikke kan regne med å treffe naboene og andre sambygdinger i løpet av togturen, i is-/pølsekø eller på idrettsplassen etter toget.
|
|
|
#129 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg er glad i dugnad, men jeg nekter å ta ansvar for at andre skal ha en morsom 17. mai. Av og til må det være lov å tenke på hva man selv har mest lyst til. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
© All rights reserved
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg er ikke glad i dugnaden vi blir pålagt hver 17. mai, men ungene elsker denne dagen og jeg utfører derfor dugnaden min uten å furte. Jeg har unger som elsker 17. mai og jeg synes, etter å ha jobbet mange år som sykepleier, at det er stas å få feire nasjonaldagen sammen med barna mine. Vi har i mange år hatt barnevakt denne dagen, da jeg har vært på jobb og mannen har jobbet dugnad. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Glamorøs
|
Som bonde er du ikke tvunget til å være i fjøeste hele dagen, du greier å gi deg selv fri til tog og festivitas. Alle de andre du nevner jobber som regel skift, og slipper dermed å jobbe hver eneste 17. mai.
Det hender faktisk at lærere har barn selv, som de kunne tenke seg å tilbringe dagen med, i stedet for elevene.
|
|
|
#132 |
|
© All rights reserved
|
Jeg ville gjerne hatt i pose og sekk, om det var mulig. Jeg hadde virkelig likt å vært sammen med elevene mine på 17. mai dersom de hadde feiret på samme sted som det jeg og familien feirer. Jeg synes ikke det hadde vært stas om jeg måtte reist fra egne barn for å gå i tog med andres. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
maler
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Saken er at det ikke er og ikke bør være prioritert at lærere får helgedagsbetalt for å gå i 17. maitog. Det finnes bedre ting å bruke de pengene til. Hvis noen lærere likevel har lyst til å gå i toget med klassen sin fordi det er koselig, er jo det flott. Hvis de heller vil feire sammen med sine egne barn må dette være det man forventer tenker jeg. Egentlig synes jeg det er sløsing å betale lærere 1000 kr for å gå i tog. Ikke at de ikke skal ha betalt om de jobber, men jeg mener virkelig ikke det burde være nødvendig for dem å jobbe 17. mai.
|
|
|
#134 |
|
Kontrollfrik
Det funker ikke sånn, ihvertfall ikke for lærerne. Vi får betalt for det årsverket (antall timer) vi faktisk jobber, og jobber vi 17. mai, så blir det jo nødvendigvis overtid. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
maler
|
Så dere har ikke iberegnet 7 timer for røddager? Det er vanlig.
|
|
|
#136 |
|
Kontrollfrik
Jeg skal sjekke med min fagforeningsmann, men nei, det tror jeg bestemt at vi ikke har. Jeg har faktisk aldri hørt om 7 timer for røddager. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
maler
|
For oss fungerer det slik at hovedregelen er at man jobber. Kommer det en bevegelig røddag inn i en arbeidsuke, får man betalt for den, man tjener ikke mindre den måneden enn andre måneder. Rent teknisk hvis man gjennomsnittsberegner over lengre tidsrom, teller den dagen som 7 timer tror jeg, eller om det var 7,5. Men hvis man har trukket uflakskortet og jobber vakt den dagen, får man heller ikke noe ekstra betalt for dette. Hvis lærere har det slik at de har disse dagene trukket ut av arbeidsåret, skjønner jeg at det regnes som overtid om man jobber ja.
|
|
|
#138 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Merkelig - svogeren min som jobber i industrien får da klekkelig betalt når han jobber på langfredag f.eks. - og det er jo bevegelig fridag er det ikke? |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Kontrollfrik
Jeg skjønner hva du mener. Men vi jobber 1687,5 timer i løpet av et år, og de fordeles på de dagene vi faktisk jobber. Om 17. mai kommer på en lørdag eller onsdag spiller ingen rolle for antall fridager i året for oss, de blir det samme. Likeledes første mai o.l. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Kontrollfrik
Sv: 17. mai - en viktig dag?Har sjekket med mann. Vi får ikke betalt for noen røde dager. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|