Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai - en viktig dag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-11, 19:57   #101
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Synes alle slike feiringer for barna er supert, dette er barnas dag og våre gutter storkoser seg!
I år har vi to stk som skal gå i toget og skal vinke til kongefamilien,
tenker det blir stas....og for ikke å glemme russekort DET er veldig stas
Mannen min er ikke oppvokst med noe særlig tradisjoner rundt denne dagen
og var aldri med til byen før vi fikk barn, men nå tror jeg han synes det er litt fint.
Det er selvfølgelig litt masete nede i Oslogryta, men det hører med

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:09   #102
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her er 17 mai "skoledag", og det er forventet at man stiller i toget. Er det ikke sånn alle steder?

Nei, 17. mai er en fridag og man har rett til å gjøre som man vil. Dette gjelder også skolebarn. 17. mai kommer aldri til å bli en skoledag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:12   #103
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har hatt skolebarn siden 2000, og aldri opplevd å se læreren i toget.

KAnskje de ikke får betalt for det?

Og hvis de får det, så bør det likevel være lov å velge så lange det er en fridag. Jeg får 1000 kr for å gå i tog den timen, men jeg velger heller å ta fri og se på mine egne unger i tog. Det er mer verdifullt for meg.

Gammel 29-04-11, 20:55   #104
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

17. mai er en viktig og fin dag for oss. Så sant vi er i landet feirer vi selvfølgelig. Og er vi i utlandet, markerer vi dagen da også. Om ikke annet enn med en is.

Det hørtes litt stusselig ut, synes jeg. Hva feirer dere, da?

Nei, vi feirer vi altså, jeg synes bare ikke det er viktig for egen del.

Kjæresten min feirer egentlig ingen av delene og tror han koser seg hver dag og synes burdager, jul og alt det bare er rart. Han ble med på julaften, men vi droppet juletre og nisser for han sin skyld :P Ikke vil han ha eller kjøpe gaver heller, han kjøpte til meg og Vetle + mamman sin.
Påsken er jo bare påskeegg og vi lager litt pynt med Vetle.

Jeg er ikke døpt og heller ikke konfirmert meg. Vetle hadde vi navnedag for.

Jeg trenger ingen spesielle dager med feiring, jeg trives enormt med å dra ut å ha bål - i ferier eller hverdagen. Gå tur, spille spill, spise og lage god mat. (helt vanlige ting), det er godt med dager som er anderledes, men trenger ikke feiring egentlig. Jeg er glad for å slippe mer og mer av det nå, det er deilig. En middag er alltid koselig med familie da.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:15   #105
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

17. mai er jo liksom barnas dag.....så om gutten din heller vil dra på fisketur, er det vel greit. Men som en annen nevnte, så ville jeg nok heller tatt den fisketuren fra fredag til mandag, og vært med på 17. mai feiringen. Hvor gammel er gutten din forresten ?

Jeg har alltid syntes 17 mai er stas, og det er tradisjoner i familien om å feire den. Er fra Grunnlovsbygda, og har alltid syntes det er veldig stas å stå ved Eidsvollbygningen og se alle de glade barna komme inn på plassen med vaiende flagg . Så er det skolen med lek og moro.

Fra jeg ble voksen og til jeg fikk barn, var det litt annerledes, men det var på med bunad og se barnetog osv.....(bodde noen år utenlands og savnet Norge på 17 mai ).

Nå er eldstejenta blitt så stor, at 17 mai kun betyr fridag og å pynte seg litt ekstra. Minste går i første klasse og skal for første gang delta i det store barnetoget.....det blir stas! Etterpå er det til skolen, kaffe & kaker, is & brus og lek for barna. Så spiser vi, i fjor var vi samlet 13 stykker hos oss til grilling (familie) og hadde det superkoselig. Etterpå dro vi til Eidsvollbygningen på kvelden for å se på litt av underholdningen.

Selvom vi ikke bor i Grunnlovsbygda, er det et must med en tur innom Eidsvollbygningen .

I år blir det nok litt roligere for min egen del, siden jeg skal ryggopereres 1 uke før 17.mai. Men barnetoget SKAL jeg ha med meg.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:18   #106
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er av typen som gjerne kunne dratt dyna over hodet hele dagen i år igjen. Mange feirer 17.mai som en familiedag, og jeg føler meg ikke som en del av familien for øyeblikket.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 23:46   #107
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Han er 7 år

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 08:40   #108
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor er det værre å jobbe en 17.mai innimellom for lærerene enn det er for alle andre som jobber den dagen?
Jeg har ikke hatt fri 17.mai på 12 år, i likhet med mange andre selvstendignæringsdrivende, leger, sykepleiere, kioskasnsatte osv osv.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 09:14   #109
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg gjør mye for å gi ungene mulighet for å gå i tog på 17. mai. Får vi det til, så går jeg i barnehagetoget sammen med de minste, bare fordi det er så koselig å gå i tog. Mulig jeg er rar i så måte.
Det jeg ikke liker med 17. mai er den tvungne 17-maifeiringen på ungenes skole. Jeg synes det er en uting å måtte bruke 9 nasjonaldager (pluss dagen før til ev.tilrigging) på å lage feiring på den lokale skolen, spesielt siden vi da får ødelagt våre egne og svært kjære tradisjoner. Jeg skjønner virkelig ikke poenget med 17-maifeiring på skolen.

Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 09:16   #110
Slettet bruker
Passiv

Standard

Maxine:

Du burde ha champagnefrokost sammen med venner, om du ikke har ungene 17. mai i år.

Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 09:34   #111
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men hvorfor er det værre å jobbe en 17.mai innimellom for lærerene enn det er for alle andre som jobber den dagen?

Det har jeg jo ikke sagt? Mange lærere jobber 17. mai, det har jeg gjort i mange år.

Men når det jo er en fridag, så må det vel være lov å velge? Og ingen mener vel i fullt alvor at lærere burde jobbe uten lønn denne dagen? For det virker av og til sånn.

Gammel 30-04-11, 09:35   #112
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Dessuten heter det verre.

Gammel 30-04-11, 10:46   #113
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hatt fri 17.mai på 12 år, i likhet med mange andre selvstendignæringsdrivende, leger, sykepleiere, kioskasnsatte osv osv.

Poenget er vel ikke at det er verre for lærere å jobbe 17.mai, men heller et spørsmål om det er nødvendig eller ikke. Jeg skjønner at bønder og leger etc, etc ikke kan ta fri, men hvorfor skal man bruke penger på at læreren skal gå i toget. 1000 kr er 2,5 vikartimer.

Jeg er ikke lærer på barneskole, men hadde jeg vært det, ville jeg nok foretrukket å gå i toget med egne barn enn med andres.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 11:29   #114
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke så veldig begeistret for 17. mai. Har dessverre ikke bunad, er ikke så glad å gå i penklær, og har lite av de i skapet, så foran hver 17.mai må jeg tråle butikkene for å kjøpe meg klær jeg egentlig ikke har lyst å bruke penger på.

Ungene bruker heller ikke så mye penklær lenger (gjorde det mer når de var mindre), men de må jo pynte seg til 17. mai de også, så da må jeg bruke penger på penklær og sko til dem som ofte er blitt for små til jul.

Feiringa skjer på skolen vår, og etter å ha stresset for å rekke å pynte oss til talen og toget begynner (som regel i skitvær), er det å skynde seg inn på skolen for å prøve å få plass på cafeene på klasserommene der. Det er for lite plass til alle som ønsker å sitte, så som regel må man gå rundt å lete en stund før man får plass ved ett bord, så man kan stille seg i lange køer for å få kjøpt en pølse eller en kakebit. Er man heldig blir man sittende sammen med noen man kjenner, og da kan det være koselig.

Husker jeg syntes 17.mai var koseligere før ungene kom i skolealder faktisk.

Noen ganger har vi møtt venner etterpå, noen ganger ikke.

Har uansett prøvd å gjøre 17. mai så lystbetont for ungene mine som mulig, siden jeg også synes det er barnas dag.
De har aldri vært så glad i pølser, kaker og is, men å få gassballong og samle russekort var veldig stas når de var mindre. Men uansett har dette aldri vært en dag de har gledet seg så veldig til.

Nå begynner ungene mine å bli store, og dette er siste året vi "må" være med på feiringen på barneskolen.
Selv om jeg ikke har vært overbegeistret akkurat, synes jeg faktisk det er litt vemodig å tenke på.
Men fra neste år kan vi legge opp til vår egen feiring, med mindre stress. Kommer til å markere dagen på en eller annen måte, men uten noe stress.

Ikke alle unger synes denne dagen er så veldig spesiell, så om HI og gutten hennes heller har lyst å gjøre noe annet denne dagen, synes jeg det helt greit.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:04   #115
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Hadde jeg fått betalt, hadde saken stilt seg annerledes, men jeg gidder ikke gjete andres barn gratis på nasjonaldagen.

Gammel 30-04-11, 19:11   #116
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Hadde jeg fått betalt, hadde saken stilt seg annerledes, men jeg gidder ikke gjete andres barn gratis på nasjonaldagen.

Såpass, ja. Læreren til storesøster går med sin klasse, og elevene synes det er stor stas.

Gammel 30-04-11, 19:35   #117
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Såpass, ja. Læreren til storesøster går med sin klasse, og elevene synes det er stor stas.

Jeg skjønner godt at lærerne ikke ønsker å bruke fritida si på å gå i tog.

Gammel 30-04-11, 19:37   #118
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, jeg også, men det er tydelig at enkelte lærere ikke ser på det som en belastning å tilbringe tid med elevene sine, selv om de ikke får betalt.

Gammel 30-04-11, 19:44   #119
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Joda, jeg også, men det er tydelig at enkelte lærere ikke ser på det som en belastning å tilbringe tid med elevene sine, selv om de ikke får betalt.

Sånn vil det jo være i uansett yrkesgruppe. Noen er villig til å bruke fritid på jobb, andre er det ikke.
I tillegg er det jo slik at det kan hende lærerne har andre forpliktelser på 17.mai enn å gå i tog. Jeg tror IKKE at de lærerne som ikke går i tog nødvendigvis tenker at det er en belastning å tilbringe tid sammen med elevene sine.

Gammel 30-04-11, 20:20   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For alt du vet, kan det jo hende hun får betalt.
Jeg hadde for øvrig ikke sett på det som en belastning, for meg ville det vært snakk om en ren prinsippsak.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:33.