Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai - en viktig dag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-11, 13:43   #161
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai - en viktig dag?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

De har 25 medlemmer, men ingen innlegg siden 16.mai i fjor, merkelig nok.

Kanskje det bare er 25 personer i Norge som er dumme? :håper:

Meldte du deg inn forresten, Skremmern?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 13:44   #162
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klabbert. Jeg tror vi kan vinne frem med denne!

Gammel 01-05-11, 13:48   #163
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

26 medlemmer nå, ser jeg. You go, girl!

Gammel 01-05-11, 13:51   #164
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:ser for meg alt jeg skal gjøre i stedet:

Gammel 01-05-11, 20:59   #165
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset er det en stor dag for eldste. Hun går i barnetoget i Oslo, og i fjor ble vi informert om at det ikke var ønskelig med foreldre i toget. Skjønner jo at det da blir alt for langt om alle som vil skal få lov, men da vi har våre utfordringer be vi enige med skole om at det var en veldig god ide at far gikk sammen med datteren.
Her går altså lærerne i toget, men jeg aner ikke om de får betalt eller ikke.

I de årene vi var ufrivillig barnløse rømte vi vekk fra hele greia noen ganger. Det er rett og slett en dag med ungene i fokus, og det ble bare ekstra vondt. Så selv om jeg syns det kan være litt pes med både det ene og det andre, så er det bare så fantastisk å se gleden på alle kanter, at jeg ikke vil gå glipp av det uansett.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 21:24   #166
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Joda, jeg også, men det er tydelig at enkelte lærere ikke ser på det som en belastning å tilbringe tid med elevene sine, selv om de ikke får betalt.

Som sagt tidligere i tråden gjorde jeg det før jeg fikk unger, og tildels før mine egne unger begynte å gå i tog med sin skole, men å reise inn til byen for å gå i tog med jobbebarna mine, mens ungene mine går i tog et annet sted, og er på arrangement på skolen sin uten mamma'n sin, (og da også uten pappa'n siden også han er lærer og tydeligvis burde være oppofrende nok til å jobbe gratis 17. mai), det prioriterer jeg faktisk ikke. Så får dere bare synes det er kjipt. Og jeg er ikke kjent for å drite i elevene mine.

Gammel 01-05-11, 21:37   #167
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Kommentarene på veggen er enda bedre:

Har aldri hørt om sykepleiere som ber familien ta vare på sine nærmeste i jula, har heller aldri hørt om politi som ber voldsofre ta vare på sine gjenrningsmenn til over nyttår eller brannmenn som ber folk slukke brannen fordi de leter etter påskeegg..........Hei alle dere lærere, hva er da en "helligdag" i året???????

Er helt uaktuelt å la barna gå i tog når ikke lærerne er der. Lærerne har betalt for den dagen, og hvis foreldre stiller opp så burde de vaffal få lønn som vikarer med 100% overtidstilegg!!!

De har 25 medlemmer, men ingen innlegg siden 16.mai i fjor, merkelig nok.

Og det er jo her synsingen deres kommer til uttrykk. De burde ha sjekket fakta før de skrev noe som helst om dette på den siden sin.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 21:39   #168
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så vidt meg bekjent har det aldri skjedd noe grusomt med barn i noe som helst barnetog, så jeg vil tro en gjeng foreldre kan gjøre en like god jobb som lærere.

Jeg gjorde noe litt grusomt en gang. Jeg mistet en elev etter toget uten å merke det. Jeg antok han var hentet, eller, jeg merket antakelig ikke at han var borte. Så kom foreldrene for å hente ham. Jeg ser ennå for meg ansiktet på den mora. Etter det lovet jeg meg selv å aldri mer gå i tog med elever uten liste og blyant.

Gammel 01-05-11, 21:43   #169
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det ikke vanlig at lærerne er sammen med elevene 17. mai, og jeg synes jo derfor at det høres helt urimelig ut å kreve eller forvente det.

Vi har et skolebarn og et barnehagebarn, så vi skal være på det lokale arrangementet her vi bor. Først tog og is, så hjem for grilling og kake. Etterpå tar vi oss kanskje en tur for å se russetoget, hvis vi ikke har det alt for koselig hjemme. Jeg liker 17. mai litt mer for hvert år, jeg.

Gammel 01-05-11, 21:49   #170
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg gjorde noe litt grusomt en gang. Jeg mistet en elev etter toget uten å merke det. Jeg antok han var hentet, eller, jeg merket antakelig ikke at han var borte. Så kom foreldrene for å hente ham. Jeg ser ennå for meg ansiktet på den mora. Etter det lovet jeg meg selv å aldri mer gå i tog med elever uten liste og blyant.

For en grusom opplevelse, for dere begge! Det gikk bra, ja?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 22:04   #171
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For en grusom opplevelse, for dere begge! Det gikk bra, ja?

Ja, de fant ham, men jeg følte meg kjempedum i lange tider etterpå.

Gammel 01-05-11, 22:25   #172
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, de fant ham, men jeg følte meg kjempedum i lange tider etterpå.

Det skjønner jeg veldig godt. Men etter å ha vært klassekontakt i 1. klasse to år på rad, ser jeg jo at det er litt i overkant vanlig at foreldrene plutselig henter ungene ut av toget uten å gi så mye som et lite vink. Stort sett får man det jo med seg, men dette er en større utfordring enn å passe på at ungene holder seg i toget. Med unntak av når det kommer russ forbi. Men da fyker i det minste alle seksåringene i samme retning. Underholdning av ventende seksåringer på angitt meget lite barnevennlig sted i ei bakgate er også en utfordring. Man trenger litt plaster, godt humør og pastiller. I fjor var det jo rene parademasjen forresten, der kom nemlig læreren og gikk sammen med oss. Av en eller annen grunn medførte det orden i rekkene uten at hverken hun eller vi gjorde noe særlig for å få det til. Noe sier meg at hun har jobbet litt med å få dem til å gå på rekke før 17. mai.

Gammel 01-05-11, 23:30   #173
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært med på noe tilsvarende Katta sin opplevelse - med barnehagebarn. Her i området er det visst ganske vanlig å ha "prøvetog" med musikk og barnehage noen dager før dagen. Hva jeg mener om det, er nå en ting, men når jeg først er på jobb, er jeg altså pålagt å gå i 17-maitog med flagg og faner, om det så er den 13. mai.

Ja ja. Vi gikk nå, en haug med barnehager, vi var fem barnehager som stilte, tror jeg - unger, noen foreldre, men flest ansatte, og et musikk-korps. Vi gikk ned til et lokalt aldershjem, hvor de gamle satt på rad og rekke og så på barna som gikk forbi, og hørte på musikken. Plutselig oppdaget vi at et av barna i min gruppe var sporløst vekk.

Herre min som vi leita. Ei ble igjen med ungeflokken "min" - vi samlet dem i et lite lysthus som var på området, vi andre voksne på gruppa delte oss, og hadde frenetisk telefonkontakt hele tiden. Og hva oppdager vi? Joda - moren til dette barnet, som var ved pleiehjemmet, hadde ganske enkelt tatt ungen ut av toget, uten å tenke på å informere en eneste av oss ansatte.

Det gikk jo takk og lov bra, men jeg setter veldig pris på at foreldre forteller de tar med seg barnet før de går.

Gammel 02-05-11, 00:17   #174
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

I fjor leverte jeg masteroppgaven min 18. mai og tilbragte det meste av dagen innendørs. I år skal dagen feires. Vi sender de to eldste guttene i toget i Oslo sentrum og tar med oss minstegutt ned for å se på. Etterpå er det leker og moro på skolen.

For meg har alltid 17. mai vært en stor dag, og det kommer det nok til å fortsette å være!

Ellers er jeg lærer og har i løpet av 11 år kun gått en gang i toget. For oss er det frivillig om vi vil gå og det har stort sett alltid vært nok lærere som har sagt ja til å delta.

16. mai, derimot går vi tog i nærmiljøet rundt skolen. Og det er egentlig bare stress. Da er også barnehagene med.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 09:09   #175
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Vår lærer mistet storesøster i fjor. Vi fant henne etter en times tid, ca. Gråtende og fortvila.

Gammel 02-05-11, 10:20   #176
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Når vi vet hvor vanskelig det kan være for èn voksen å holde kontroll på to-tre egne barn blant hundrevis av andre i 17.mai-toget, er det utrolig rart at det forventes at èn lærer skal holde styr på 28. Når jeg tenker meg om, ville jeg aldri tatt på meg det ansvaret, lønn eller ikke.

Gammel 02-05-11, 10:23   #177
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

I vår kommune har en lærer/assistent per klasse to timer med 100% overtid for å gå i 17. maitog. Enkelte klasser, med store utfordringer, lønnes to voksne for å gå med klassen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 10:23   #178
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Bergen går i hvert fall ikke lærere i toget og det ville jeg ikke forventet heller. Problemet er at med mindre skolen har et godt innarbeidet system for at klassekontaktene skal ta ansvaret, så er det vanskelig å lage et slikt system. Så da ender det med at foreldrene går med sine egne barn og så får man sure kommentarer fra 17. mai komiteen (som sannsynligvis er barnløse alle sammen) om at det ikke er pent når barnetoget er fullt av voksne. Jeg ser den, men meg slipper ikke min syvåring ut i byen på 17. mai. Det er så mye folk at man knapt kan puste noe sted.

Konklusjon: vi slutter å gå i toget i sentrum og livet blir mye lettere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 10:24   #179
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Blå: Det er jo en del andre tog i Bergen som er ganske store også.

Gammel 02-05-11, 10:39   #180
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her går lærerne i Skaugumtoget, vet ikke om de får betalt eller ikke. I skoletoget senere på dagen går klassekontaktene sammen med barna.

17 mai er en dag jeg er kjempeglad for at jeg bor på "bygda", jeg hadde ikke orket å stresse rundt i Oslo med unger den dagen. Her er det bare avslappet og koselig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.