Sv: Pannekaker
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Det går an å ha et førsteklasses kosthold til sine barn uten å forkynne kostholdsfilosofi for dem.
Hos oss serveres velsmakende, sunn mat til de aller fleste måltider. Ungene spiser sunt fordi den sunne maten er den som tilbys, og fordi den smaker godt. De trenger ikke vite at det er sunnere for dem å spise laksefilet og kyllingbryst, enn fiskepinner og grandiosa, når det er det første som blir servert og ikke det siste.
De savner heller ikke brød med nugatti på turmaten, når det som er i matboksen er hjemmelagede kjøttkaker.
De vet godt at vi ikke kan ha is til dessert hver dag, for det er ikke sunt. De vet også at kroppen ikke har godt av for mye søtsaker og at den trenger variert mat for å kunne vokse seg stor og sterk. Derimot har jeg aldri lagt noen vekt på å informere dem om at pannekaker er mindre sunt enn wok. Vi bare serverer dem wok mye oftere.
Og jeg er en enkel sjel: jeg synes det er uendelig mye viktigere at datteren min har mange venner som hun omgås på daglig basis enn at hun spiser sunt til alle måltider. Jeg gleder meg stort over at hun ofte spiser hos venner flere ganger i uka; det er mye mer givende for henne enn at hun spiser mat med det rette næringsinnholdet hver eneste dag.
For øvrig har vi så ofte venner av Frøkna på middag at det er uaktuelt å tilpasse menyen etter dem. Her får alle det som blir servert, enten det er wok, blomkålsuppe eller laksefilet. Det er svært, svært sjelden noen klager eller ikke spiser maten sin også. Jeg er usikker på om det skyldes Teomannen gode evner som kokk eller at vi er generelt heldige med Frøknas store omgangskrets. Jeg velger å ikke tro at det er mine tante Sofie-tendenser som ligger til grunn.
Jeg er enig i alt du sier.
Jeg har måttet gjort store endringer i kostholdet mitt for å synes det er sunt, Vetle har forsåvidt aldri likt fiskepinner, men siden jeg har kuttet ut posemat og diverse fordi jeg selv har skjønt at det ikke er så sunt som jeg trodde, så har jeg også måttet forklare han det, forklare han hvorfor endringene.
Mulig jeg er uheldig eller elendig til å lage mat, men her er så og si alle barna rimelig kresne. Tomatsuppe skal smake posesuppe, tilogmed "tomatgryten" madagaskar ble hel bom, det var jo ikke suppe, men gryte. Tacokjøttet kan ikke ha løk i seg, ingen liker noe annet enn mais av salat, lefsene er jo selvfølgelig ofte for grove (heldigvis ikke alle som klager på det).
Eple skal ikke ha skal på seg, de fleste liker ikke melon - ofte vet de ikke hva det er heller så sant det ikke er vannmelon. Og om en liker appelsin, så neste besøk gjør det ikke. potetstappe med søtpotet gidder de ikke smake på som regel.
Kan fortsette i det uendelige. og vi har hatt med ganske mange forskjellige barn hjem disse årene...
Jeg tar gjerne imot forslag til sunn og god mat som kan lages til barn. Jeg må si jeg synes det er drit vanskelig og i tillegg er det ofte det blir planlagt i kort tid og da vanskelig å skulle endre menyen... De får alltid oppskjært frukt så de kan fylle de små magene sine om maten ikke faller i smak, men ofte er ikke frukten bra nok selv med 3 valgmuligheter.. Jeg er verken streng eller sint mot de og oppfordrer de til å smake, noen er flinke der heldigvis, men smaksprøvene er små 
|