|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#142 |
|
Borte
|
Sv: Pannekaker
Det kan jo være greit å innse at det ofte vil være mismatch i hva vi foreldre ønsker å lære ungene og tror at de vil ha glede av, og hva de faktisk er interessert i og har glede av selv.
|
|
#143 |
|
By the Sea
|
Sv: PannekakerMine gutter er av det slaget som nevnes over her. Jeg dør av skam, egentlig. De er heldigvis høflige nok til å si "Jeg er ikke sulten" heller enn å æsje seg, men det er sikkert andre foreldre som Tenker Sitt når de har så kresent besøk. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det annet enn å håpe på bedre tider. Vi har Prøvd Alt.
|
|
#144 |
|
Borte
|
Jeg var en sånn kresen skapning da jeg var liten og har som voksen en betydelig interesse for mat og kosthold. :trøster:
|
|
#145 |
|
Glamorøs
|
Sv: PannekakerJeg har også en kresen sønn, som lenge har tullet mye med maten og skapt oss mye hodebry. Jeg ville ikke at hvert måltid skulle bli en kamp, og har derfor innført at han får bestemme middag en gang i uken. Da blir det som regel pannekaker, pølser, grøt eller fiskepinner. Måltider skal ikke bare bestå av næring, men også familiesamhold. Jeg tror det i tillegg er sunt for psyken å få anledning til å spise seg ordentlig mett på noe man liker veldig godt i ny og ne, ikke bare presse vekk sulten med en liten mengde mat man egentlig ikke setter så pris på. Dealen er at vi spiser hans matvalg, og han må dermed også spise/smake på våre. Uansett hva vi serverer har vi grønnsaker på bordet, og da et utvalg vi vet han liker. I tillegg prøver jeg å velge "sunne" utgaver av pølser, kanskje hjemmelagede fiskepinner, og grøt med rosiner i, i stedet for med sukker på.
|
|
#146 |
|
Passiv
|
Sv: PannekakerJeg er ikke enig i at pannekaker er usunn mat jeg for min del. |
|
|
#147 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mye som "må" læres uten at de egentlig kanskje ikke ønsker det, men vil se at de har glede av selv. Tror ikke Vetle da jeg startet med å ta på han skøyter egentlig ønsket å prøve mer enn den ene gangen, og det tok faktisk ett par år før han virkelig fikk glede av det, nå er han nok takknemlig for min tolmodighet til tross for hans manglende ved å ikke kunne med en gang. |
|
|
|
|
#148 |
|
Vetle har etter enda mer fokus på kosthold (også andre ting), blitt en mye "bedre" gutt, han sover bedre, er mindre trist og lei seg, mindre utbrudd av frustrasjon, ikke så mye trøtt eller syk osv. Jeg kan ikke si 100 prosent at de har med kosthold og gjøre men ser helt en klar sammenheng. Så selvom det ikke er allergi, så har det jo noe for seg å være så bevisst. Jeg selv har en enorm endring der ved at jeg har vært sykt mye dårlig og syk, og null energi - med kosthold og livstilsendring (selv fra å være vanlig sunn som alle andre) gjort enormt mye med meg - positivt. Heldigvis trenger ikke sønnen min like strengt regime som meg da. Kjæresten har også merket mye på kroppen med endring av kosthold og merker det veldig godt når han inntar for mye "junk" |
|
|
|
|
#149 |
|
Ja, helt enig i det. Vi koser oss mye ved middagsbordet vi altså. Vetle får som sagt masse som han stapper seg mett på, jeg ser jo hvilke dager han ikke synes middagen var SÅ god, han spiser masse til kveldsmat istedet. |
|
|
|
|
#150 |
|
Sånn passe sane
|
I misforstått FP-ånd så signerer jeg dette helhjertet.
|
|
#151 |
|
Borte
|
Jeg syns det er ganske langt mellom det du skriver her og å forvente at en 7-åring skal ha mye interesse for kosthold som fagfelt. Mulig jeg misforsto det andre innlegget ditt.
|
|
#152 |
|
Mulig det kommer dårlig frem hva jeg mener. |
|
|
|
|
#153 |
|
Rockesøster
|
Sv: PannekakerJeg tror det aller viktigste er å ha et avslappet forhold til kosthold og ernæring,- og å formidle dette til barna. Et overfokus og en nærmest tvangsmessig syn på sunnhet tror jeg bare kan være med på å gi et forvrengt syn på kropp, kosthold og livsstil som kan gi langt verre konsekvenser enn det å svelge noen kameler og innse at ting ikke alltid blir som man skulle ønske. |
|
|
|
|
#154 |
|
rakkarpus
|
Ungen din er 7 år? Driver du med læring av trening til han?
|
|
#155 |
|
flisespikker
|
Sv: PannekakerVi lærer sønnen vår om det aller meste, vi altså - jeg ser ikke noen grunn til å ikke forklare ting om kosthold og fysiologi eller hva det måtte være man selv har kunnskaper om og/eller barnet er interessert i (vi har selv fortalt i det vide og det brede om kjernereaktorer, valgordninger, irrasjonale tall, grammatikk og bibelhistorie ved middagsbordet). Men jeg ville vært litt tilbakeholden med å, tja, trekke inn denne kunnskapen i dagliglivet og fokusere veldig på hvordan barnet bør spise eller forholde seg. Det er mye viktigere å lære å ha det hyggelig rundt bordet og å være sosial og å ha det gøy enn det er å ha et rigid kostholdsregime og tenke fokusert på den mest optimale treningsformen, og jeg synes ikke barn først og fremst skal lære å fokusere på sunnhet. Selv om de altså gjerne kan lære noe om teorien bak, på et rent teoretisk "artig å vite"-nivå. (Litt som at jeg godt kan forklare Poden om hvordan muskler virker og om hvordan kroppen forbrenner, bruker og lagrer energi, men ikke vil sette ham i sving med målrettet styrketrening eller gjøre ham opphengt i om folk er tynne eller tykke.)
|
|
#156 |
|
Glamorøs
|
Sv: PannekakerJeg forteller også sønnen min på seks viktigheten av å holde seg i form, og at det er morsommere med en kropp som får til mye av det man vil, i stedet for å få vondt f.eks. Jeg regner med at det er noe slikt Nip mener, ikke at hun bedriver østeuropeisk treningsregime.
|
|
#157 |
|
Bedreviter
|
Det går an å ha et førsteklasses kosthold til sine barn uten å forkynne kostholdsfilosofi for dem. |
|
|
|
|
#158 |
|
|
|