Sv: Pannekaker
Jeg kjenner meg enig med flere som har skrevet her inne. Vi er også opptatt av at poden (og vi) skal ha ett sunt kosthold med mat fra bunnen av, at det skal være variert og at han skal øve seg på ulike smaker. Jeg prøver også å inkludere ham i matlagingen i håp om at han plukker opp litt kunnskaper om, og eierskap til, maten vi serverer. På sikt Han er ikke superkresen, men heller ikke altetende og som barn flest liker han pølser mye bedre enn fars tunfisksalat og mors falaffel. Man må gå litt på akkord med egen overbevisning fra tid til annet når man har barn, så også når det kommer til kosthold. Det betyr ikke at vi skal ha pølse, taco og chips jevnlig, men at vi også skal tilrettelegge for at poden også skal få noe han virkelig liker fra tid til annen.
Også tenker jeg at du har ett litt vel ambisiøst og, slik du har fremstilt det, unødvendig strengt kosthold for barnet ditt. Å tilrettelegge best mulig for at han skal få i seg sunn mat og å snakke om kosthold er veldig fint. Å forvente at han skal omfavne det og se fordelene ved det i en alder av sju år er nesten litt naivt. Barn er styrt i større grad av impulser og "her og nå"-tenking og konsekvenser av feil kostholdsvalg tror jeg virker veldig fjernt for den jevne sjuåring.
Egentlig synes jeg du på fin måte fremviser noe av det jeg synes er det aller verste med kostholdsfokuset i samfunnet nå. I vår søken etter sunnhet, og den store frykten for overvekt, har mange kommet til konklusjoner om at en eller annen ekstremretning innenfor ernæring må være det beste. For alle. Rawfood, lavkarbo, lavfett, Hva Har Du, for hele familien. En ting er at man som voksen lever slik, det er en helt annen greie og kan nok ha mye for seg. Normalt friske og aktive barn trenger ikke spesialdietter uten brød, med lavere fettprosent, uten melk, totalt ribbet for sukker etc. De lider nok ingen nød av å ikke spise pasta, samtidig er det ikke noe poeng at de ikke skal gjøre det nå og da. Å begrense dem på enkelte områder er selvsagt helt greit men å gjøre f.eks. rawfoodkosthold til hele familiens nye kostholdsfilosofi blir feil i mine øyne. I verste fall kan det sikkert gi barn usunne tanker rundt kosthold i alt for tidlig alder. Som jo egentlig er det motsatte av det man ønsker å oppnå med å ha ett fokus på sunn mat.
Forbud på ett område som ernæring vil jeg tro som regel er lite fruktbart når vi snakker om barn og vil neppe gi dem matglede. Mer ett fokus på at mat skal være sunt, men ikke nødvendigvis godt. Det er stusslig mattankegang i mine øyne. Måltider og mat er ialler høyeste grad en sosial greie og å kose seg med mat som ikke alltid har den aller høyeste næringsverdien, men som f.eks. barnet synes smaker godt har en verdi i seg selv fordi han da blir en del av måltidsopplevelsen som noe mer enn bare spising. Ved å oppnå det tror jeg de kan modnes til å like mer spennende (og "ekstrem") mat på smaksfronten med tid og stunder.