Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Her kunne helt sikkert det offentlige helsevesenet blitt bedre, å presentere dette på en måte for folk som gjør at de aksepterer det. For stort sett blir de rasende når de i møte med skolemedisinen føler seg avvist fordi noen har antydet at det kan være et element av psykiske faktorer. Så går de over gata til en alternativ behandler som ser det samme, men har vett til å ikke kalle en spade en spade, men stryker medhårs, og de kommer ut med samme tiltakspakke glad og fornøyd og føler seg forstått.
Dette stemmer sikkert i mange tilfeller. Men jeg ser det også som et problem at fastlegene har for lite tid til å snakke med pasientene sine. Det er ikke så lett å åpne seg om vanskelige ting i løpet av 20 minutter når man kommer inn til legen på overtid, og det sitter x-antall mennesker i samme venterom som skal inn til samme lege. Min personlige erfaring er at enkelte leger er svært opptatt av reseptblokken, og veldig lite interessert i å snakke med pasienten. "Søvnproblemer? Ah. Resept på Vallergan" "Nakkesmerter? Ah. Kortisonsprøyte i nakken." Og da skjønner jeg faktisk godt at det er en stor lettelse å komme til en homeopat eller hva det nå måtte være som kanskje setter av oppimot en time til pasienten, og som har tid til å gi oppmerksomhet, til å reflektere rundt vedkommedes plager. Prøve å finne ut av hvor skoen trykker. Jeg tror ikke bare det er snakk om ønske om å strykes medhårs, selv om det sikkert er mange som er der også. Jeg tror alternativmarkedet hadde vært mindre om legene hadde hatt mer tid til å følge opp pasientene. Jeg tror også at leger har veldig høy status i Norge (jeg har hørt om utenlandske leger som har sagt det iallefall), og kanskje har folk høyere terskel for å oppsøke lege av den grunn. At det er litt skummelt å gå til legen, og at det må stå veldig dårlig til for å oppsøke lege. Bestiller man en time hos homeopat tar man ikke opp "plassen" til noen andre som trenger legen mer.