Sv: Fedrekvote
Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.
*Jeg hadde IKKE fått et så nært forhold til barna hvis jeg ikke var hjemme alene med dem over tid. Og dette er hovedargumentet. Det er dokumentert at babyer opptil 1 år med betydelig alenetid med far får et nært forhold til fedrene.
Jeg er helt enig med deg i det du skriver, men akkurat dette punktet trenger ikke å være sort-hvitt. Jeg ser jo at du skriver "jeg", og det er sikkert riktig i din situasjon, men det går an å løse det på andre måter også. Da vi fikk førstemann, hadde mannen min bare 6 uker permisjon helt på slutten, men han var hjemme i noen måneder i begynnelsen fordi han var arbeidsledig. Det var fantastisk, men det ble jo mindre alenetid på ham og barnet i forhold til om han hadde hatt permisjon alene på det tidspunktet. Men han tok minst 50 % av all omsorg. Begge barna har et utrolig nært forhold til pappaen sin.
Andre gangen hadde han ikke permisjon i det hele tatt, fordi jeg var arbeidsledig og han ikke hadde krav på en eneste dag. Men med en gang han kom hjem kl. 15.30, tok han over. Jeg gikk ut litt, han gikk trilleturer, jeg reiste bort en uke da han var 3 måneder gammel, og da var han hjemme med barnet, så på den måten fikk de jo endel alenetid allikevel. Og vi passet på at han tok like mye av omsorgen som det jeg gjorde, i helger og ettermiddager, ferier og alt.
Men det er jo hva man gjør det til, og det er ingen tvil om at fedre bør komme mer på banen når det gjelder permisjon. Jeg synes utviklingen er bra, og liker ikke tanken på at farskvoten fjernes, fordi far da står uten disse rettighetene og det kan bli et stort problem med tanke på kjipe arbeidsgivere, feks.