Sv: Matpakkeregler?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Mine barn spiser som regel godt, men den eldste er mye mer kresen enn den yngste. Han får likevel bare skiver/knekkebrød med seg på skolen, men vi sender også med fiskekaker, middagsrester og masse grønnsaker. Vafler, youghurt og andre ting som ikke er lov, (her er det lov på turdager, så det er jo greit) spiser han hjemme. Jeg hadde blitt alvorlig bekymret for et barn som bare ville spise usunne ting. Å tilby vafler, nugatti eller sylteøy har aldri kommet på frågan her i huset, uansett hvor mye de har klaget over maten. Jeg hadde valgt sultestreik any day foran å tilby barnet mitt usunne ting som belønning for at han nekter å spise de sunne.
Mine barn gir meg heller ikke grunn til å bekymre meg med hensyn på næringsinntak, så jeg kan også fint takle sultestreik noen dager. Men dette med sunne og usunne matvarer er ikke alltid helt enkelt. Jeg nekter for eksempel å godta at syltetøy nødvendigvis er på fy-lista. Hos oss er det hjemmelaget med minimalt med sukker, og har da vitaminer og næringsstoffer som finnes i bær. Og det er et paradoks at nugatti og prim som regel står på fy-lista, mens brunost aksepteres selv om alle vet at det har samme nivå av sukker. Og hvor grovt skal brødet være? Er knekkebrød egentlig sunt? Det inneholder jo stoffer som ikke anbefales i store mengder til små barn. Er biola greit? Det inneholder viktige næringsstoffer og bakteriekulturer som er viktige for endel mager, men er en versting på sukker med mindre man velger naturellvarianten.
Jeg er også av dem som helt klart respekterer forbud og regler, jeg ser ikke noe poeng i å trosse regler som ikke blir direkte farlige for meg. Men blir de dumme nok, må de som har satt dem tåle at jeg går endel runder for å få endret på dem. Når det gjelder kosthold synes jeg at barnehager og skoler skal være litt forsiktige med absolutte forbud, det er mange utgaver av unger og det er mange filosofier rundt hva slags kosthold som er det beste. Og en ansatt som har hørt et foredrag om sukker i yoghurt og blitt skremt er ikke grunnlag godt nok for et sånt forbud. Derfor synes jeg kostholdsforedrag og oppfordringer til foreldrene er av det gode, mens forbud blir tullete når de blir innfløkte og vanskelige å håndheve samtidig som de provoserer fordi de ikke gir mening. Forby godteri, brus og kaker, nøye seg med å oppfordre til sunne matpakker ellers.