Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 16:58   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Men jeg føler at høyresiden er opptatt av valgfrihet. Og at folk må få bestemme og ta valgene selv. Det høres på en måte så fint og flott ut, men jeg tror denne valgfriheten kanskje passer best for de som har god nok økonomi til å ha et reellt valg. Selv om privatisering ikke trenger føre til USA-tendenser, så er det noe jeg frykter. De som driver privat gjør det jo for å tjene penger, de gjør det vel ikke bare for gøy liksom. Og om de tjener gode penger, så vil de kanskje etter hvert utklasse de kommunale tilbudene, og/eller gjøre de dårligere.

Det er et godt stykke fra Høyresiden i Norge til "venstre"-siden i USA, for å si det sånn.

Og mht å konkurrere ut offentlige tilbud, så var det vel noen som fryktet for den offentlige skolen om det ble åpnet for privatskoler? USA har jo masse privatskoler, men de har fremdeles offentlig skole. Og selv om det (selvfølgelig) er variasjon fra skole til skole, så er det likevel jevnt over et bra tilbud, og ikke bare et tilbud for "de fattige". Akkurat som private skole ikke bare er for "de rike" (selv om det ikke er for de aller fattigste heller). Private skoler er ofte basert på annen pedagogikk enn offentlig skole, eller så er den religiøst basert (de underviser ikke religion i offentlig skole her).

Det betyr at privatskoler ikke trenger å utkonkurrere offentlige skoler, men offentlige skoler må selvfølgelig tilpasse seg konkurransen, og ha tiltak som gjør det attraktivt å jobbe i offentlig skole.

Vår datter går på offentlig skole, og jeg bøyer meg i støvet for det arbeidet de gjør for elevene, den oppfølgingen som finnes mot hjemmet, og mot elevene. Min datter fikk postkort i posten fra læreren sin i går. Som gratulerte med god jobb på et vannprosjekt de hadde hatt. Gjett om det var stas! Vi får evalueringsskjema hjem hver 6. uke, som gjør at vi kan følge med hvordan de ligger an i hvert fag. Og hver uke får de hjem ALT de har gjort på skolen, rettet og vurdert. Som ytterligere bidrar til at man ser hva ungene lærer, og hvor de trenger ekstra hjelp. De har ikke meldebok men en folder som brukes for å formidle hva som fungerer og ikke fungerer. Glemmer man lekser = merke i folderen, bråker man i timen = merke i folderen. Og mange nok merker gir nedsatt karakter i oppførsel. Folderen må signeres av foreldrene hver uke, for å vise at vi følger med.

Men vi kan jo også ha en samtale om alt som ikke fungerer slik det skal her i USA da. Jeg er ikke tilhenger av alt de finner på her, for å si det mildt. Og jeg stemmer Høyre :knegg.

Og i Norge betaler man mye skatt, men får mye igjen for pengene. Her betales det også en del skatt (25%), uten at man får særlig mye igjen for det.... (skolen finansieres via boligskatten, i alle fall her vi bor).

Norge er et godt land å leve i, men vi må passe oss for at vi ikke ødelegger det. Det har vært en del interessante skriverier i DN om sykefravær og trygdeandel i Norge, og for meg er det skremmende tall som presenteres. Og vi bør ha en ordning som gjør at det lønner seg å jobbe litt, om man klarer det, der ikke vinningen går opp i spinningen, eller at man i verste fall taper på det. Da er noe seriøst galt!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.