|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg ser for meg at større barn kan bli slitne og spørre om lov å sitte i vogna en liten stund. Jeg ser også for meg svar som "du er altfor stor", "det er bare babyer som sitter i vogn", "det er barnslig", "tenk om vennene dine ser deg" osv.
|
|
|
#122 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!
Det at smokk og vogn er noe som ganske spesifikt hører barndommen til tror jeg i seg selv medfører at barn på et eller annet tidspunkt skjønner at de har vokst fra det. Hadde vi foreldre brukt smokker i det daglige ville det nok ikke vært slik. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor er du så opptatt av det med innprenting? Tror du ikke at foreldre overfører veldig mange holdninger til barn mer eller mindre ubevisst? |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Borte
|
Du ser med andre ord for deg at folk generelt er ekle og dårlige til å kommunisere med barna sine? Hvorfor det?
|
|
|
#125 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er helt med på at mange greier unger gjør er sånt som man med tiden legger fra seg og vokser fra, men jeg er likevel ikke enig i at de nødvendigvis hadde brydd seg med hva andre unger gjør hadde det ikke vært for overfokuset på avvenning og "nå er du for stor til ditt og datt". Språket er som sagt veldig unaturlig og tydelig noe de på et eller annet tidspunkt har fått høre selv.
|
|
|
#126 |
|
|
Det du skriver der avhenger jo av at barnet ser på vogn som et reellt alternativ. Har man ikke vogn tilgjengelig vil ikke barnet be om å få sitte i vogn om det er sliten. Da ser jeg heller for meg at barnet spør om å ta en pause. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
|
Jeg er ikke spesielt opptatt av det med innprenting, men det var dette jeg reagerte på i innlegget ditt og på meg virket det temmelig fjernt. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
På vei
Selv om jeg er sær, så nekter jeg å tro at mine unger er så fryktelig sære. Jeg tror de er ganske "normale". De vil gjerne sitte i vogn når de blir slitne i bena. Det lar seg ofte naturligvis ikke gjøre siden vi uansett bare har med en vogn, og den er primært tiltenkt den minste. Det har aldri falt dem inn at de er for store til å sitte i vogn, hvilket faktisk i praksis ville betydd at de er for store til å ønske å hvile seg litt. Jeg tror ikke at det er fordi de er sære at de øsnker å sitte i vogn av og til, men fordi de er helt normale med helt normale behov. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Ringskrømt
|
Nei, da måtte det bety at alle unger er og snakker sånn, og det har jeg aldri sagt? Mange unger brydde seg katten i smokkebruken til eldstemann, mens andre, derimot, var "ufrivillig" slemme. Jeg tviler på at de helt innså hvor sårende ordene de brukte var. Naturlig nok.
|
|
|
#130 |
|
På vei
Jeg har aldri snakket om innprenting. Det er det du som har gjort. Jeg har snakket om mer eller mindre ubevisst påvirkning. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Hvis det er galt å bruke ordet innprente får jeg heller si at jeg reagerte på at du mener foreldre bruker utsagn av den typen du listet opp i sin overføring av vognholdninger på barna sine. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
På vei
Javel. Tror du virkelig ikke at det forekommer? |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Dårlig husmor
|
Jeg innrømmer at jeg reagerer på din generelle holdning til å gå tur i byen. Vi bor i byen og vi går tur, både i natur og i byen. Der er mange fine steder å gå i en by, spennende plasser, utstillinger, fontener, lekeplasser. Å gå i byen er på ingen måte det samme som å gå i butikker. Mine barn er nok mer i naturen enn de er i sentrum av byen, men de synes at begge deler er morsomt. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Erfaren nok
|
Her har det liksom ikke vært noe tema, det skjedde naturlig etter 2 års alder. Lite vogn i barnehagen, slutt med dupp etc. Vi har aldri snakket OM det å slutte med vogn. Men vi HAR snakket om det å slutte med smokk. Jeg ønsker ikke en 5 åring som fortsatt bruker smokk.
|
|
|
#136 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Dette var en underlig diskusjon. Sist redigert av Pusurkine : 19-06-08 kl 18:18. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!vi har ei på 4,5 år, som skal få ha emd seg paraplytrille til Tyrkia i sommer. Vi ahr 2 andre barn og, og tanken er at den vognen blir med ut på rusleturer om kveldene, så hun evnt kan sove i den eller hvile seg etter seine middager ute. Hverken mann eller jeg fristes med tanken på å bære en trøtt sutrete jente... Her hjemme har hun ikke brukt vogn siden hun var 2,5 år. Men tror behovet kommmer kombinert med sol, mye bading og lange dager i varmen.
|
|
|
#140 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!Jeg melder meg som vognbruker til min sønn på 3,5 år. Vi bruker den i byen, og av og til på vei hjem fra barnehagen. Han er lang for alderen, så det er sikkert noen som tenker at den ungen får nok mye saft og boller for å holde seg i ro i vognen.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|