Sv: Middlesex, diskusjonstråd
Jeg har litt igjen enda (:trægost: ), men såpass lite at jeg tar sjansen på å lese denne tråden nå. Jeg synes boken er veldig godt skrevet, det er veldig mange sånne små passasjer som jeg har lyst til å klippe ut og ta vare på.
Jeg synes dessuten det er spennende med identiteter som ligger "mellom", eller i overganger. Enten det er mellom to kulturer (som gresk - amerikansk eller "ny middelklasse" - "old money"), to generasjoner eller to kjønn. Det er mange gode beskrivelser av brytning og hvilken side folk velger, med medfølgende smerte fordi man nødvendigvis samtidig velger bort noe. Forholdet mellom Lefty og Desdemona er jo et tidlig eksempel, der de slites mellom søskenforholdet og kjærlighetsforholdet, og ender opp med å velge det ene og dermed velge bort det andre - og det er dette valget som senere blir Callies "ulykke", samtidig som det er dette valget som gjør at Callie i det hele tatt eksisterer. Og sent i boken mister Milton vennene sine ved å velge USA/Tyrkia over Hellas i Kypros-konflikten. Fine parallleller der, synes jeg, der den planlagte idylliske turen til "gamlelandet" blir ødelagt av den stygge Kypros-konflikten som deler øya (og vennekretsen) brutalt i to, omtrent samtidig som Callies (relativt) idylliske barndom og (forholdsvis) enkle jenteidentitet blir brutt i stykker av at hennes hermafrodittisme (heter det det?) kommer frem. (Og den idylliske familieferien er jo allerede blitt rystet og forstyrret litt av at broren til Callie har valgt en liberal/politisk identitet fremfor den konservative/"kapitalistiske" familieidentiteten.)