Sv: Paris - hva skjer?
Jeg skjønner ikke egentlig hva hijabbruk og kjønnsdiskriminering i islam har med terrorisme å gjøre. Man kan (og bør) selvsagt være kritisk til det, men det har fortsatt ingenting med angrepene i Paris å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en del av samme diskusjonen.
Ellers er det stor forskjell blant muslimer også, på hvordan det med hijab praktiseres, så det går ikke an å si at hijab er undertrykkende, basta. Det kommer jo an på hvordan man forholder seg til det. I noen muslimske samfunn er det jo direkte uaktuelt med hijab på niåringer. Ingen av de jeg kjenner fra Irak, f.eks, har hijab på barn. Heller ikke muslimer jeg kjenner fra Iran, eller Serbia. En av mine nærmeste kollegaer er fra Irak, utdannet sivilingeniør (fra universitetet i Baghdad), god jobb, og hun bærer hijab. Hos henne, og i hennes omgangskrets er det vanligste at de som velger å bruke hijab begynner med det en eller annen gang i tenårene. Hun har selv to døtre. Ei som går på videregående, og ei som er 12-ish. Den eldste har også valgt å bruke hijab (frivillig eller "frivillig", i samme grad som norske barn som "velger" å konfirmere seg på den ene eller den andre måten, men dog). Den yngste er fortsatt for ung, men mora sier hun tviler på at hun kommer til å begynne med hijab når hun blir større, hun er ikke "typen". Barna deltar i gym og alt annet, på lik linje med norske barn, og de kan svømme. I mine øyne er hijab tøys, på lik linje med annet religiøst tøys, men når bruken er på dette nivået så tenker jeg "whatever".
I andre kulturer blir hijaben tredd nedover ørene på jentene før de er gamle nok til å tenke selv, og de har ingenting de skulle ha sagt på noe tidspunkt. Kvinnene får minimalt med utdanning, må gå to skritt bak mannen og det hele. Det er selvsagt undertrykking i aller høyeste grad, for da har det ingenting med selvstendig valg å gjøre.
Jeg aner ikke hva som er mest utbredt, den ene eller den andre måten å praktisere på. Men jeg får litt fnatt av "muslimer ditt og muslimer datt", for hvilke muslimer snakker man egentlig om? Jeg får meg ikke helt til å se på min kollega som særlig undertrykt. Hun virker egentlig ikke særlig mer undertrykt enn meg, samme hva vi har på hodet.
Men altså, om hijab er tvang eller et frivillig religiøst symbol, det har virkelig ingenting med terror å gjøre, og sier ingenting om islam er en voldelig religion eller ikke. Kristendommen er da vitterlig også kvinneundertrykkende, selv om man ikke markerer det med hodeplagg. Men det gjør ikke kristendommen til en voldselskende religion av den grunn.
Sist redigert av My : 15-11-15 kl 15:03.
|