Sv: Paris - hva skjer?
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
For alt i verden, kristendommen var også der en gang. Og det må være lov å håpe at islam skal ta et kvantesprang framover og synes det er skremmende at man har store grupper muslimer som ikke synes det er uproblematisk at mange lever etter lover og regler som burde være selvfølgelige i et opplyst samfunn.
For meg er det like lite ok at en kvinne med hijab sier "jeg velger dette selv" som det er for andre at Bohus arrangerer "Damenes aften".
Jeg mener likevel ikke at muslimer skal sendes hjem eller er dårlige mennesker.
Ikke er jeg ateist heller, jeg er agnostikker og respekterer at det er like sannsynlig at jeg tar feil i å ikke tro. Tro er personlig, det det er vel derfor det ikke er vitenskap. Men når tro blir brukt for å styre og kontrollere folk, da blir jeg redd. Og islam er et problem fordi det brukes som et slikt verktøy nå. Som kristendommen ble brukt før.
Enig med deg, Mildrid. Jeg har grublet litt på om jeg skal gidde å delta i denne tråden mer, etter at jeg ble beskyldt for å mene at muslimer = terrorister bare fordi jeg ytrer en kritisk tanke rundt islam. For selv om IS ikke er "vanlig" islam, og selv om det finnes fryktelig mange sympatiske, oppegående og ikke-voldelige muslimer (det store flertallet av dem, faktisk) og selv om jeg også personlig kjenner og omgås muslimer, må det være lov til å si at i 2015 er islam bittelittegrann mer problematisk å forholde seg til enn kristendommen. For det er jo slik at også vanlige muslimer (i mangel av et bedre ord) synes det er greit å mene at jenter fra niårsalderen må dekke til håret sitt for ikke å friste menn, at de ikke kan svømme, ja noen mener sågar at de heller ikke kan ha kroppsøving, sammen med barn av ulikt kjønn, og som krever egen kvinneinngang i Grieghallen når de skal feire id. 
Nei, jeg tar ikke dette som et tegn på at alle muslimer støtter IS, men jeg tenker av og til at mens det "der ute" i kommentarfeltene er en overvekt av , uopplyste nisseluenordmenn som hyler om norske verdier som trues av asylbarn fra Syria går FP helt i motsatt retning. Man går i fistel over "Damenes aften" på Bohus og fordi barnet bare får tilbud om pepperkakebaking mens resten av skolen har julegudstjeneste, mens langt mer hårreisende eksempler, både på kjønnsdeling og tull og tøys i religionens navn blir forbigått i stillhet. Dette er misforstått politisk korrekthet og snillismen, og dette mener jeg faktisk samtidig som jeg er innforstått med at muslim ikke er det samme som terrorist og samtidig som jeg mener at vi skal ta imot så mange flyktninger som vi overhodet har mulighet til.
Gaia: Tror du oppriktig at ni år gamle jenter velger selv å kle seg i hijab? Da synes jeg du er litt mer naiv enn godt er.
|