Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Jeg kjenner jo ikke godt nok til saken. (I akkurat denne saken er jeg usikker påom det var håndklekasting, eller om moren "pynter" litt på beskrivelsen av hånkle"slåing", for å være ærlig.) Men vi må jo ta utgangspunkt i at i 1 av 10 saker er foreldrene faktisk uskyldig, det hevder politiet selv. Jeg innser at dette barnet opplevde håndklekastingen som voldsom, hvis ikke hadde han nok ikke sagt det videre. Jeg tror også at han kanskje opplever den enda mer voldomt pga oppstyret som ble rundt det. Sønnens opplevelse av mors håndklekasting trenger ikke å bli påvirket av hva folk tror om mors forklaring. Sønnens opplevelse skal anerkjennes og respekteres uansett. For han var det traumatisk uansett om handlingen for straffbar eller ikke, uansett om den var med vilje eller ikke.
Det er vel ikke riktig at et barns følelse av krenkelse i en hvilken som helst situasjon skal være det som er retningsgivende for om vi tror på den voksne eller ikke. Barnet kan selvfølgelig føle seg krenket selv om det ikke er begått en straffbar handling mot det.
I denne saken er får jo mor en påtaleunnlatelse - det betyr at hun ikke er den ene av ti.
Og klart barn kan føle seg krenket av ting som ikke er hverken voldelig eller straffbart. Men mange barn blir krenket og utsatt for straffbar vold i Norge i dg - og vi får ikke gjort noe med det problemet hvis vi ikke tror at det skjer. Folk som utøver vold mot ungene sine er ikke stygge, ubehøvlede monstre man straks kjenner igjen. Det er folk som fremstår som stødige, snille, ressurssterke. Det er folk som er glad i ungene sine, og som ungene er glad i. Men det de gjør er like fullt ulovlig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|