Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Nei, ikke om det blir dramatisk, selvfølgelig.
Nok en gang, når en advokat som jobber med sånt hevder et det finnes bedre måter å gjøre det på enn å pågripe på jobb, så tenker jeg at det finnes andre måter, uten at jeg personlig kan skissere hva det skulle innebære i detalj.
Uansett, så er jeg opptatt av at det er mange nyanser i vanskelig tematikk, og at til tross for at det udiskutabelt viktigste er at saker blir meldt inn og etterforsket, så betyr ikke det at håndtering av saken ikke er viktig. Ja, barns ve og vel er viktigere enn voksnes rykte - men siden en familie kan bli ødelagt i årevis, kanskje for resten av livet, på bakkgrunn av feillaktige beskyldninger, så er det langt fra uviktig heller. Hvis hele saken blir avfeid med at "samme med de voksne, bare barn blir fanget opp", så blir det unødvendlig svart-hvitt. Der barn kan bli ivaretatt fullt ut, samtidig som foreldrene og familien som helhet også blir ivaretatt, er jo det det aller beste.
Selvsagt er det det. Men det blir jo som shute over her sier - det kan jo bli mye mer traumatisk for barna hvis de er tilstede når mor og far blir hentet. Og det Nokon sier er veldig, veldig viktig. Barn er veldig lojale. De har ikke sammenlikningsgrunnlag og vil tro på en bagatellisering/normalisering fra foreldrene. Vi kan ikke støtte oppunder slike prosesser hvis vi ønsker å være et samfunn som har nulltoleranse for vold i nære relasjoner.
Klart det beste er en løsning som ivaretar alle. Hvis man ikke klarer det, må ungene ivaretas først.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|