Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-13, 00:31   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det tror jeg.
Om vi arver det ene foreldrehuset, som er verd 5 mill., så er det jo ganske urettferdig at et hus det har vært skattet for (eiendomsskatt, ligningsverdi + toppskatt av inntekt grunnet streng økonomi i alle år og dertil nedbetalt gjeld) skal avgiftslegges en gang til og at staten atter en gang skal tjene penger på dette huset?

Nja. Jeg vet ikke helt hva jeg mener om arveavgift, men jeg er uenig i resonnementet her. Det er da ganske mye i samfunnet som beskattes flere ganger. Avgifter beløper hver gang noe selges. Det hjelper ikke om noe har vært solgt før, staten skal likevel ha de avgiftene som følger det produktet. Ved arv skifter eiendommen eier, det er jo ikke sånn at det er de samme som da må betale skatt for den en gang til, det er faktisk de som mottar den. Arveavgiften er ikke den første avgiften jeg ville ha kvittet meg med for å si det sånn, det er tross alt et fribeløp der som gjør at vanlig arveoppgjør i en søskenflokk ikke gjør at det blir veldig mye avgifter til staten. Det er de som har virkelig mye penger som tjener på bortfall av arveavgiften.

Når det gjelder barnetrygd var vel opprinnelig formål med den å jevne ut noe av den økonomiske forskjellen det fører med seg å ha barn. Jeg er litt delt. Jeg synes fortsatt det er en god tanke. Og jeg er ikke udelt positiv til behovsprøvde ytelser da de fører med seg et element av "må passe på at man ikke gjener mer enn x fordi man da ikke lenger kan få ytelse y". I tillegg er det vesentlig mer enn inntekt som avgjør hva slags økonomi en barnefamilie har, i dette landet er timing i forhold til boligmarkedet nesten viktigere enn inntekt i så måte. Og behovsprøving krever byråkrati. Hvis man skulle fjernet barnetrygden tror jeg at jeg ville ha puttet pengene inn i noe annet som kommer barnefamilier til gode, ikke laget en behovsprøvd ytelse utav det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.