Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 09:17   #11
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Sitat:

Men hvis du skal argumentere sånn, at man kan kjøpe seg en dyr jakke om man ikke bruker det på usunn mat, så kan man jo argumentere med at om man kjøper en jakke til 1000-2000 kr istedetfor 7000 kr har man 5000-6000 man ideelt sett kunne brukt på uhjelp liksom.

Ja, det kan man, og det er også helt i tråd med argumentasjonen til Fløyel slik jeg ser det. Jeg er helt sikker på at en foresatt som sier til sitt barn "det er greit at du vil ha den jakka der, men da får du sannelig spare til den selv for vi foreldrene synes dette er alt for dyrt" også med stor sannsynlighet vil kunne finne på å si at "men har du tenkt på hvor mye annet du også kan få for disse pengene dine, om du disponerer annerledes?".

Og jeg tror heller ikke det er slikt at alle ungdom som har dyre jakker og/eller vesker gjør dette, MEN jeg føler veldig at alle ungdom som har en dyr jakke blir dømt samlet i denne tråden, og det synes jeg er feil.

Sitat:

Jeg tror mange av de som er uenig med deg mener, er at det er unødvendig å bruke 7000 på en jakke, når jakka ikke er mer verdt enn det samme som en jakke til 1000-2000. Og at det bare bygger opp til et skille mellom "oss og dem", som er ganske uvesentlig, et skille basert på hvilke klær man går med, og ikke et skille som går på om man feks har like interesser eller personlighet.

Nesten alle voksne mennesker er vel enig i at det overhodet ikke er nødvendig å betale 7000 kroner for en jakke. Jeg tenker at det er ikke det som er poenget her i det hele tatt. Vi har vel alle vært ung og hatt et sterkt ønske om å et spesielt dyrt klesplagg eller dupeditt, og har identifisert dette bl.a. mot å være "en del av gjengen". Det er nå en gang sånn at i en periode så er slike overfladiske ting viktig, og jeg sier ikke at man for enhver pris skal etterkomme slike ønsker på det grunnlaget, men innimellom synes jeg faktisk det er helt greit å kunne gi sin unge håpefulle et eller annet som er helt unødvendig og litt for dyrt som gave. På samme måte som jeg selv unner meg en hudkrem innimellom som er alt for dyr enda jeg vet at jeg kan få like bra produkter rimeligere.

Jeg synes ikke man skal kjempe alle sine prinsippkamper via barna til enhver tid og for enhver pris. Det finnes en mellomvei. Og noen ganger er den mellomveien å gi poden en dyr jakke eller en iPhone eller whatever fordi det er det han/hun ønsker seg aller mest.

Så er jeg enig i at enkelte får for mye av det, av foreldre med "for mye" penger. Men jeg kjenner at jeg har problemer med å skulle legge meg opp i hva andre velger å bruke av penger på sine barn.

Quotene er for øvrig fra Ine, aner ikke hva jeg gjorde feil nå.

Sist redigert av Njulaif : 27-02-13 kl 09:19. Årsak: Rettet opp litt skrivefeil og la til litt siden det viste seg at jeg ikke helt var ferdig. ;)
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.