Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Jeg synes det er ganske kaldt og kunnskapsløst å legge frem oppskrifter på sunnere varer enn f.eks. kjøpepizza når man diskuterer problematikken rundt fattigdom. Ingen caser er like, så det at man har "hatt lite penger sjøl" eller "vært ute en vinternatt tidligere" gjør en ikke til noen ekspert på området. Jeg har vært gravid og født før, men mine opplevelser og erfaringer er likevel helt annerledes enn dine. Man er også litt prisgitt omgivelsene sine, saksbehandlere, foreldre, søsken, omgangskrets, for der noen læres godt opp hjemme, får riktig verktøy til riktig jobb, har andre en mye brattere læringskurve foran seg.
Jeg synes språket "verdens rikeste land" er uheldig, men jeg er ikke interessert i å bruke mine ressurser på å irritere meg over menneskers språkbruk i en vanskelig fase. Jeg har oppført meg dustete og sagt idiotiske ting i langt mindre dramatiske situasjoner selv. Jeg skulle ønske jeg evnet å snakke riktig, gjøre de riktige tingene, si de riktige ordene og vite de viktige tingene. Men det gjør jeg ikke, det klarer jeg ikke. Men jeg er helt enig med de som synes språkbruken er uheldig i mange tilfeller, og det er vel alle, men jeg klarer likevel ikke å avskrive det jeg leser som sutring og rynke på nesen av den grunn. Jeg tenker at slitne mennesker, mennesker som kjemper og som prøver å gi barna sine en så normal oppvekst som mulig vil takle presset og slitenheten forskjellig. Når det inni deg er tomt, når reservelagrene er brukt opp, klarer de beste og mest velarikulerte av oss å finne de riktige ordene?
Jeg mener, som Zöe, at det er mulig å stille krav til andre mennesker på en mer ok måte enn det som gjøre i denne tråden. Og man skal ikke pjuske eller øse ut skattepenger, men man skal heller ikke bedrevite, forenkle eller fordumme, om du vil, så mye at det kokes ned til matoppskrifter og "skjerp deg".