Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Vil du være med på en religionslekse?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-12, 11:39   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Jeg syns at det faktisk blir enda viktigere med en god bibelforståelse i et pluralistisk samfunn. Man må nesten kjenne bibelens struktur og fortellerstil og se de selvmotsigende og ikke spesielt sammehengende tekstene selv, for å forstå hvor utrolig forskjellig kristen og muslimsk trosutøvelse blir, når muslimene har en langt mer "helhetlig" tekst å forholde seg til.

Ellers er de tekstene jeg komme på når jeg leser HI de som "put me off" kristendom. Jeg syns for eksempel Jobs bok er helt uhyrlig (og at Job slett ikke er tapper og utholdende, men aldeles tett i pappen ). Og den gode mannen i Babylon som, for å beskytte gjestene sine, sendte ut døtrene for å voldtas. Hun som ble en saltstøtte. Noahs ark!!

(For de som har vært gjennom denne reisen, så anbefaler jeg Julia Sweeneys foredrag "letting go of god" som kan finnes på Youtube. Den er lang, delt opp i flere deler, men er beskrivende for mange av mine tanker også, bare at jeg brukte litt kortere tid)

Og jeg syns også selve kjernefortellingen i kristendommen - at vi er grunnleggende syndige og må reddes fra dødsstraff ved et ekstremt sonoffer - er fæl.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:45.