Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Ang kosher og halal. Det kan være litt forvirring om hva som er kosher og halal.
Tradisjonell kosher og halalslakting foregår ganske likt og foregår uten bedøvelse, samt at renhetsforskrifter på slaktested skal være oppfylt.
Islamsk råd i Norge har godkjent at det i norsk forstand kan defineres som halal (tillatt) kjøtt hvis dyret bedøves før slakt. Dyret skal ikke være dødt før slakt. Gassing, kvelning, skyting og slike metoder godkjennes ikke.
For at halalkravet skal være tilstede MÅ også bønnen være lest og produksjonsanlegget må tilfredstille visse kriterier. I Norge er Alfathi-varene som produseres av Gilde godkjent halal av Islamsk råd i Norge.
Det betyr IKKE at alt kjøtt produsert i Norge er godkjent halal eller kan kalles halalslaktet. Det holder ikke med en slaktemetode. Alle vilkår skal være tilstede.
Det slaktes også dyr på slakterier her til lands som ikke ville blitt godkjent som halal, selv ved bønn ettersom dyret har vært dødt før blodet tappes.
At noe er godkjent halal av Islamsk råd vil heller ikke si at alle muslimer regner det som halal. Noen konservative muslimer importerer kjøtt fordi de ikke godkjenner bedøvelse før slakt og regner derfor norsk halalkjøtt som haram.
Noen muslimer mener på andre siden at det ikke er viktig å bare spise godkjent halalkjøtt så lenge de er sikre på at kjøttet ikke inneholder svin.
Det er ikke forbudt med kosherslakt i Norge lenger heller. Den loven er jeg ganske sikker på er ute. Det som ikke er lov er å slakte på tradisjonelt kosher og halalvis uten bedøvelse. Ergo må man innenfor jødisk sammenheng tillate bedøvelse under slakt slik Islamsk råd har tillatt det. Hvordan jøder forholder seg til dette er ulikt. Mitt inntrykk er at noen importerer mens andre spiser vanlig norsk kjøtt så lenge det ikke inneholder svin.
Det er, meg bekjent, ingen dyr i norge som er døde før blodet tappes?
Så den vil jeg gjerne lære mer om.
Og, det rent relgiøse/rituelle er jeg veldig lite opptatt av.
Og det er riktig at kosherslakt ikke er forbudt, all blodtapping uten bedøvelse er forbudt. Loven handler lite (dvs ingenting)om relgion og mye om dyrevelferd og etikk.