Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det bare jeg som er uhelbredelig nysgjerrig? (NRK P3)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 15:01   #11
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare jeg som er uhelbredelig nysgjerrig? (NRK P3)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, jeg synes å si sannheten er en faktaopplysning, jeg synes ikke jeg sender ut signaler om at kvinner ikke skal anmelde voldtekter. Jeg sier at i mange voldtektsaker er det slik at det er vanskelig å bevise at det foreligger et overgrep.

Hvorvidt en kvinne vil anmelde et overgrep eller ikke regner jeg med at kvinnen selv kan vurdere bedre enn meg. Jeg synes det er flott, kjempebra og viktig for samfunnet at alle kvinner som er utsatt for overgrep anmelder, men jeg mener at jeg ikke kan kreve dette av kvinner. Heller ikke at jeg vurderer hvorvidt det burde foreligge en anmeldelse eller ikke.

Jeg synes at det jeg burde gjøre i slike (og andre) sammenhenger er å si det jeg vet og tror. Og være åpen om at jeg ikke er jurist. Synes du det er riktig å oppfordre kvinner til å anmelde uten å si noe om hvilke muligheter de har for å få oppreisning i en eventuell rettssak?

Nei. Jeg synes selvsagt det er viktig å informere saklig om hvilke muligheter som foreligger. Hvis du mener "oppreisning" som i form av "erstatning", er nok ikke det det viktigste, men at de skyldige blir straffet.

Selvsagt skal verken du eller jeg bestemme hvem som skal anmelde. :gjentar: Men jeg mener det må legges bedre til rette for anmeldelser, gjennom å styrke etterforskningen i voldtektssaker, nettopp på grunn av de mange henleggelsene. Og vanskelighetene med bevisførsel.

Klippet fra AmnestyNytt:

- Må prioriteres
Monica Hansen Nylund som ledet Riksadvokatens gjennomgang av voldtektssaker i 2000, er i dag dommer i Hålogaland lagmannsrett.

Hun mener at man ikke kan være fornøyd med kvaliteten på politiets og påtalemaktens arbeid når man fremdeles har 80 prosent henleggelse som man har i voldtektssaker.
- Det er et forbedringspotensiale når det gjelder bevissikring, prioritering og organisering av etterforskningen, og ikke minst tidsbruken under etterforskningen.
Dommeren mener det er feil når man i slike saker hevder at det gjerne vil stå påstand mot påstand.
- Det stemmer ikke. På tross av at man sjelden vil ha vitneforklaringer slik vi har i mange andre saker, så vil det alltid finnes bevis og bevisfakta som kan bygge opp under den enes forklaring, hvis politiet har gjort jobben sin, sier Nylund.
- Det handler ikke om troverdighet i ren forstand, men om troverdighet som må ses i lys av øvrig bevissikring og det er mye bevis som kan sikres i en voldtektssak selv om du ikke har øyenvitner.
Hun mener derfor at utfordringen ligger hos politi og påtalemyndighet i å organisere arbeidet så godt at politiet får sikret alle bevis og alle vitneutsagn som kan bidra til å oppklare saken.

Et av tiltakene som Nylund anbefalte for Riksadvokaten i år 2000, var å utforme et rundskriv til politi og påtalemyndigheten med retningslinjer for behandling av voldtekssaker. Det er ennå ikke kommet, fire år etter.
- Jeg synes det er beklagelig at Riksadvokaten ikke har fått gjort det, sier Nylund i en kommentar:
- Riksadvokatens rundskriv er en veldig viktig rettesnor for politi og påtalemyndighet rundt omkring i landet, så det er viktig å prioritere å få det ut, sier lagdommer Hansen Nylund.

Anmelde? Ja!
Alle AmnestyNytt har vært i kontakt med i denne saken, anbefaler kvinner som blir utsatt for voldtekt å anmelde overgrepet, selv om det kan være en stor påkjenning.
- En anmeldelse er en måte å sette grenser på. Den plasserer ansvaret der det hører hjemme: hos overgriperen, sier bistandsadvokat Inger Lise Sætren

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.