Sv: Er det bare jeg som er uhelbredelig nysgjerrig? (NRK P3)
Opprinnelig lagt inn av Claire, her.
Jeg vil nesten gå så langt som til å si at man har et ansvar for å anmelde. Det handler om å beskytte samfunnet og andre potensielle ofre mot overgripere og voldsutøvere. Og det synes jeg verken bistandsadvokater eller ansatte på voldtektsmottak bør underkjenne. Selvsagt skal offerets psykiske tilstand og eventuell belastning tas hensyn til. Men jeg synes det er litt rart at man kan trekke den slutningen at en slik hendelse bearbeides bedre ved ikke å anmelde?
OK. Vi tenker helt forskjellig på en rettsak og rettsapperatet. Jeg tenker absolutt ikke på en anmeldelse og en rettsak som en form for bearbeiding for den som er utsatt for et overgrep? Når det gjelder overgrep som voldtekt er det heller ikke i alle tilfellene det er en stor fare for gjentagelse? Det er forskjeller mellom voldtekter, selv om alle typer voldtekt er et overgrep. Jeg tror rett og slett ikke vi kan sette opp en fasit som sier hvordan de som blir utsatt for overgrep skal forholde seg, men de bør ikke få lov til å begå ulovligheter i ettertid som selvtekt, borgervern og injurier.