Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Ellers: Kan noen forklare meg dette barnetillegget og hva som er den foreslått endringen?
Hvis vi snakker om Jessica og statens pensjonskasse igjen nå tror jeg problemet er som følger: Statens pensjonskasse gir en tilleggsstøtte i tilllegg til det man får fra NAV når man blir pensjonist. Dette gjelder også uførepensjon. Barnetillegget er en del av dette, og såvidt jeg skjønner den biten som er viktig akkurat i Jessicas situasjon.
Tidligere hadde man uførepensjon/tidsbegrenset uførepensjon på den ene siden og arbedsledghetstrygd i en boks og sykepenger-rehabiliteringspenger-attføring i en tredje akse. Nå har de endret systemet slik at tidsbegrenset uførepensjon, arbeidsledighetstrygd, rehabiliteringspenger og attføring alle er samlet i en stor sekk som kalles arbeidsavklaringspenger (tanken er god, at man ved å ha alt samlet i en pakke bedre kan hjelpe folk tilbake i jobb). Mens akkurat for de som da har tidsbegrenset uføretrygd blir dette en ulempe i forhold til pensjonskassen da dette med tilleggspensjon er noe som utløses av uføretrygd, ikke de andre ytelsene fra NAV. Og nå er det ikke mulig å skille dem lenger, så da går alle på arbeidsavklaringspenger utenom uavhengig av hva de ville hatt av stønader fra NAV tidligere.
Det skal ikke overraske meg om det kommer et vedtak etterhvert på at man får beholde det man hadde, men enn så lenge har vel Jessica fått vite at barnetillegget faller bort fra neste lønning slik jeg har forstått det.