Sv: Fonter/skrift/farge
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Som flere har sagt, er det ingen forumregler for hva slags font man bruker - men det er vanligst å holde seg til standardskriften, og det ser ut til at de fleste synes det er både penest og mest leselig dersom alt er skrevet i samme font. Og det er kanskje vanligere her enn andre steder å si fra om det dersom man ikke liker font- eller fargevalget til andre - det henger vel også sammen med at det er såvidt uvanlig å endre font og farge. Men noen regel er det ikke, og om du vil gjøre slik folk ber deg om eller ikke, det er opp til deg selv. 
Når det gjelder f.eks. halvfet eller kursiv skrift - eller ulike størrelser, for den del - så er disse veldig greie å bruke for å utheve viktige enkeltord, markere ord av andre grunner ("Når skal man bruke å og når skal man bruke og?") eller markere at noe er en bok- eller filmtittel ("Er det noen som har sett Inception?"), for eksempel. Jeg synes det er mer behagelig å lese ikke-uthevet skrift hvis jeg skal lese et helt avsnitt eller et helt innlegg, og dessuten foretrekker jeg at skriften ser lik ut fra innlegg til innlegg, slik at jeg ikke må "stille meg om" når jeg begynner på et nytt innlegg, men kan konsentrere meg om det som står der. Dette er selvsagt individuelle preferanser og ikke universelle regler. (I tillegg har man poenget med at annerledes fonter kan se mindre leselige ut på andres maskiner eller skjermer, selv om du synes de ser tydelige ut på din egen. Det er generelt lurt å holde seg til standarder når man ikke har full oversikt/kontroll over hvordan resultatet ser ut hos den enkelte mottager.)
Tusen takk for et informativt og respektfullt innlegg.
|