Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-07, 10:26   #681
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg puster ikke riktig ellers heller, og jeg hadde gitt mye for å hatt pustepesekurs før fødsel. Skulle ønske det var vanligere her. Gitt en noe å øve på (uansett om det ikke hjelper gir det jo en følelse av å gjøre noe. Og far får en rolle også som coach)

Jeg sutret ikke, ikke ropte jeg heller, men jeg bannet som en bryggesjauer.

Man trenger ikke kurs, kun å huske på en liten ting.

Dyyype drag inn gjennom nesen, helt ned i magen og ut gjennom munnen. Dette får de fleste godt gjennom heftige rier.

Gammel 27-09-07, 10:29   #682
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dyyype drag inn gjennom nesen, helt ned i magen og ut gjennom munnen. Dette får de fleste godt gjennom heftige rier.

Slik pusting fikk meg igjennom to fødsler uten smertelindring Fokuserer du på pusten så slipper du å bruke krefter på å hyle og brøle i tillegg til at du takler riene mye bedre.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:32   #683
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Øver meg...

inn gjennom nesen........dyyyypt......ut gjennom munnen.....

Minerva er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:33   #684
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg prøvde, men jeg er elendig til å puste generellt. Jeg har en tendens til å holde pusten.

Jeg ville hatt Lamaze kurs uansett, selv om jeg likegodt kunne ha øvd meg mere på å puste (jeg gjør faktisk det også).

Maz er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:33   #685
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og kommer man til pressriene, men ikke får lov til å presse ennå, så er det visst hundepustepesingen som gjelder, men denne har jeg ikke forsøkt meg på.

Gammel 27-09-07, 10:36   #686
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Men hvorfor tar de ikke heller keisersnitt på en så liten dame når de vet at babyen er så stor? En slik fødsel er jo ofte en traumatisk opplevelse for mor. Og jeg kjenner flere førstegangsfødende som fikk estimert en stor baby på slutten, men som allikevel måtte gå over tiden og hadde fødsler med store komlikasjoner for mor og barn. Er det slik at jordmødre og leger helst vil ha naturlig fødsel selv om de vet at det kan bli en tøff kamp? Skjønner godt at mange får fødselsangst etter slike opplevelser.

Klart det er økt risiko for at skuldrene sitter med en stor baby. det jeg kan tenke meg at de vektla her, er at hun tidligere har født stort barn. Dessuten er det som andre sier, et keisersnitt er ikke uten risiko! Nå jobber jeg i dette yrket og kan love dere at dete r langt langt fra gøy når komplikasjoner oppstår som følge av keisersnitt som ikke har vært helt nødvendig! Det er en veldig stor operasjon...
i fødsler ved forventet stort barn tenker en alltid at en skulderdystoci kan oppstå, og har tiltak klare. Som feks innlagt veneflon og drypp klart slik at det er gode rier under utdrivelsesfasen. Dessuten er de andre varslet, og klare til å komme inn ved behov. Et barn som har det bra under fødselen tåler å stå litt med hodet ute. Dersom vi får hele barnet på en ri, blir det aldri skuldersdystoci, så det er viktig å strebe etter å holde hodet igjen så mye at det kommer på starten av en ri, og at riene er gode/langfe nok til å ta resten av kroppen og. Skulderdystoci skjer vel i 1 % av alle fødsler. Av antall skulderdystocier som opptrer går det stort sett oftest bra med barnet. Faren for KS og komplikasjoner er MYE større...

Gammel 27-09-07, 10:37   #687
Marge

Marge sin avatar

Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Og kommer man til pressriene, men ikke får lov til å presse ennå, så er det visst hundepustepesingen som gjelder, men denne har jeg ikke forsøkt meg på.

Jeg prøvde, men det funket ikke for meg, var mye bedre med inn nese og ut munn.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:38   #688
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Slik pusting fikk meg igjennom to fødsler uten smertelindring Fokuserer du på pusten så slipper du å bruke krefter på å hyle og brøle i tillegg til at du takler riene mye bedre.

Bla bla bla bla...

Sånt lukker jeg ørene for.

Jeg klarer IKKE jordmødre eller gubber som står og skal fortelle meg at jeg må puste, når det jeg trives aller best med, er å lukke meg inne i meg selv, og holde pusten.

Gammel 27-09-07, 10:42   #689
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Klart det er økt risiko for at skuldrene sitter med en stor baby. det jeg kan tenke meg at de vektla her, er at hun tidligere har født stort barn. Dessuten er det som andre sier, et keisersnitt er ikke uten risiko! Nå jobber jeg i dette yrket og kan love dere at dete r langt langt fra gøy når komplikasjoner oppstår som følge av keisersnitt som ikke har vært helt nødvendig! Det er en veldig stor operasjon...
i fødsler ved forventet stort barn tenker en alltid at en skulderdystoci kan oppstå, og har tiltak klare. Som feks innlagt veneflon og drypp klart slik at det er gode rier under utdrivelsesfasen. Dessuten er de andre varslet, og klare til å komme inn ved behov. Et barn som har det bra under fødselen tåler å stå litt med hodet ute. Dersom vi får hele barnet på en ri, blir det aldri skuldersdystoci, så det er viktig å strebe etter å holde hodet igjen så mye at det kommer på starten av en ri, og at riene er gode/langfe nok til å ta resten av kroppen og. Skulderdystoci skjer vel i 1 % av alle fødsler. Av antall skulderdystocier som opptrer går det stort sett oftest bra med barnet. Faren for KS og komplikasjoner er MYE større...

Men trenger det å oppstå skulderdystoci for at det skal være vanskelig å forløse et stort barn? Det holder vel at bekkenet ikke er stort nok? Og de måler jo ikke bekkenet på de som skal føde store barn. Og så synes jeg det er merkelig at de for all del ikke skal sette i gang fødsler ved termin når de vet at barnet er stort, men la mor gå mange dager over.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:43   #690
Marge

Marge sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Bla bla bla bla...

Jeg klarer IKKE jordmødre eller gubber som står og skal fortelle meg at jeg må puste, når det jeg trives aller best med, er å lukke meg inne i meg selv, og holde pusten.

Ja det viktigste er at du finner noe som fungerer for deg

Marge er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:46   #691
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Bla bla bla bla...

Du TROR du trives best, kjære. Jeg er sikker på om du hadde klart deg ved å puste skikkelig, så hadde du taklet det hele bedre. Neste gang må du øve deg på å puste når du har smårier, slik at du har teken inne når det blir vondt.

Gammel 27-09-07, 10:47   #692
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det viktigste er at du finner noe som fungerer for deg

Ja. Og når andre ikke skjønner det, blir jeg amper, sinna og ufin.

Helt til jeg får en nål i hodet.

Gammel 27-09-07, 10:49   #693
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg gjorde et tappert forsøk på å puste godt og dypt sist, men hva skal man egentlig gjøre når man bare kaster opp hele tiden? Da går det jo til hel... med hele pustinga.

Tips mot kvalme og mye oppkast under fødsel tas imot med stor takk.

Hasselnøtt er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:51   #694
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Du TROR du trives best, kjære. Jeg er sikker på om du hadde klart deg ved å puste skikkelig, så hadde du taklet det hele bedre. Neste gang må du øve deg på å puste når du har smårier, slik at du har teken inne når det blir vondt.

Joda, noe som funker er egentlig å gi meg lystgass-masken og la meg puste oksygen i den.

Gammel 27-09-07, 10:51   #695
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Men trenger det å oppstå skulderdystoci for at det skal være vanskelig å forløse et stort barn? Det holder vel at bekkenet ikke er stort nok? Og de måler jo ikke bekkenet på de som skal føde store barn. Og så synes jeg det er merkelig at de for all del ikke skal sette i gang fødsler ved termin når de vet at barnet er stort, men la mor gå mange dager over.

i bekkenet er det et punkt som heter spina, som er det minste diameteren. Dersom hodet kommer ned i bekkenet og passerer dette stedet regner vi med at bekkenet er stort nok til fødsel. Det som skjer med store barn er at skuldrene deres gjerne er mye større enn normalen, og derfor blir forløsningen rundt skuldrene verre. Bekkenet har ulike mål og barnet dreier minste motstands veg ned i bekkenet slik at skuldrene kommer i de største diameterene. Normalt vil ikke barnet komme ned og passere spina ved ett lite bekken. Men klart, ved normalt barn og knapt bekken kan en og få skulderdystci.

Min erfaring fra sykehuset jeg jobber ved er at man tar inn de med forventet stort barn og setter i gang fødsel ved termindato, så hvorfor det ikke gjøres der du tenker på vet jeg ikke....

Gammel 27-09-07, 11:04   #696
Manitoba
Passiv

Standard

Høres ut som vi har gått på samme yogakurs.

Jeg pustet gode yogapust under riene og det hjalp meg gjennom uten epidural. Det hjalp også at mannen snakket meg gjennom hver ri:

Meg: - Nå begynner det

(15 sekunder)

Han: - Nå er du snart halvveis.

(15 sekunder)

Han: - Nå er du halvveis.

(15 sekunder)

Han: - Nå er det snart over.

Jeg: - Nå er den over eller - oj, nå kom det en til på rappen.

(det gjentas)

Gammel 27-09-07, 11:06   #697
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Sitron på yogakurs?

Gammel 27-09-07, 11:08   #698
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Gammel 27-09-07, 11:10   #699
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Min erfaring fra sykehuset jeg jobber ved er at man tar inn de med forventet stort barn og setter i gang fødsel ved termindato, så hvorfor det ikke gjøres der du tenker på vet jeg ikke....

Svaret på det er vel at igangssatte fødsler gjerne blir mer langvarige og mer kompliserte (økt bruk av tang, vakum, akutt KS), og dermed heller ikke en enkel løsning.

Storm er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 11:11   #700
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Svaret på det er vel at igangssatte fødsler gjerne blir mer langvarige og mer kompliserte (økt bruk av tang, vakum, akutt KS), og dermed heller ikke en enkel løsning.

Dette kommer vel igjen an på om kroppen er moden for igangsetting eller ikke?

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.