Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-07, 23:21   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan unngå at hjemmebakt brød ryr?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg steker vanligvis brødene i ca 40 minutter ved 220 grader. Kanskje cluet er å ha litt lavere temperatur og heller ha lengre steketid når man bruker såkalt "helledeig"?

Du har jo bolle/rundstykketemperatur, menneske! Brød: lang tid,lav temp, rundstykker og boller, kort tid, høy temp.

Jeg hever deigen først, ja.

1 kilo grovt mel i blanding (300 g. fint/fibra, 300 g grov hvete, 300 g grov rug, 100 g havregryn og en neve av hhv linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og gresskarfrø, 1 ss havsalt, 1 pose tørrgjær og 1 l. vann. vannet kan være kaldt og du kan heve det natten over, eller 37 C og du hever 1 time. Deretter heller du det i smurte former, glatter, strør med frø og etterhever, steker litt over en time på 180 C. Hurra.

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Vil det si at du ikke forhever deigen før du heller den i former? Jeg lager ofte den brødoppskriften som står på baksiden av Helios 4-kornsmelet (Tors brød), og har til nå forhevet, men kan jeg slippe vil jeg gjerne det!

jeg bruker min egen variant av Tors brød, og jeg forhever, ja. Ynnsjyll. Ingen vei utenom...

Gammel 13-07-07, 23:37   #22
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Denne gangen hadde jeg både rug, sirup og havregryn. Yoghurt har jeg aldri brukt, men jeg bruker som regel Kesam. Denne gangen brukte jeg kulturmelk.

Kulturmelk gjør vel samme nytten. Vi har en stygg tendens til å kjøpe litt for mye yoghurt, så derfor er det yoghurt det går på her i gården...

Håper du har fått noen gode råd her da.

Gammel 13-07-07, 23:53   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker bare vann og mitt brød ryr/røsser/smuler ikke.

Gammel 14-07-07, 04:44   #24
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine brød ryr om jeg etterhever de for lenge.
elter deigen , hever, boxer de ut*ler* har i forma, etterhever til de kommer opp på kaneten av forma, kanskje en 20 min så steikes de

Leste en plass at man skal blande det tørre først så ha i litt å litt vann

jeg bruker bare div mel ,salt,gjær og vann

Gammel 14-07-07, 14:24   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Leste en plass at man skal blande det tørre først så ha i litt å litt vann

Jeg lager all gjærdeig motsatt. Starter med væske med god temperature og hiver oppi gjær (som regel tørrgjær) og salt før jeg tilsetter mel til riktig konsistens.

Gammel 14-07-07, 14:37   #26
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg lager all gjærdeig motsatt. Starter med væske med god temperature og hiver oppi gjær (som regel tørrgjær) og salt før jeg tilsetter mel til riktig konsistens.

jeg lånet flere bøker om brød på bibloteket her i juli, skulle bake "rare" tilng til barndåpen og der sto det at det tørre skulle først.
Bladde nettopp i en fra "åpent bakeri" eller det det heter. Er vel en bakeri ting i oslo?
og der sto det og det tørre først.

Men om det funker å ha i det våte først så kan man vel gjøre det hehe

Mener jeg har lært at man skal ha våte først til søt deiger....

Men uansett mine ryr om jeg har deigen for hard og at de etterheverfor lenge

Gammel 14-07-07, 15:05   #27
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener det har med eltingen å gjøre, skal google litt etterpå og se om jeg kan bevise dette mer vitenskapelig... at glutenfibrene i melet gjennom elting danner lange seige tråder som holder deigen sammen. Elter man for lite så får man for lite tråddannelse og rysserøssesmulebrød.

Eltekrok på kjøkkenmaskin i minst 5 min skal visst være tilstrekkelig. Men elter man for hånd må man holde på en stund.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 19:21   #28
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg mener det har med eltingen å gjøre, skal google litt etterpå og se om jeg kan bevise dette mer vitenskapelig... at glutenfibrene i melet gjennom elting danner lange seige tråder som holder deigen sammen. Elter man for lite så får man for lite tråddannelse og rysserøssesmulebrød.

Eltekrok på kjøkkenmaskin i minst 5 min skal visst være tilstrekkelig. Men elter man for hånd må man holde på en stund.

Det sto det faktisk i den boken fra åpent bakeri.

Sto at man skulle ha maskin på lav hurtighet mens man eltet det i hop så min 5 min etter på.
Og så skulle deigen være litt bløt.
Sånn at fiberne og sånt fikk "klistret" seg i hop, som du sier, og at melet fikk nok veske for å bli mer "klister"

*dårlig på å forklare når jeg leker ku *

Det har jeg aldri tenkt på, men jeg har bestandig maskinen til å gå lenge

Gammel 15-07-07, 14:15   #29
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Min taktikk for å få brød som ikke smuler:

- Lage deigen, elte leeenge
- Forheve lenge nok (minst en time, om tid slår jeg deigen ned og lar de heve en runde til)
- Elte godt når jeg former brødene også
- Etterheve akkurat lenge nok (til nesten dobbel brødstørrelse, ca 30-45 minutt)

Stekes på lavere temp (180 grader) i vel en time.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 15:18   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Stekes på lavere temp (180 grader) i vel en time.

Det er nok det smarteste, ja. Også får brødet fin skorpe.

Gammel 15-07-07, 21:53   #31
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Viktig å ha salt i brødet Da ryr det ikke så fælt. (Jeg sier også ryr )

Gammel 15-07-07, 21:59   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hørt ordet "ry" før. Her sier vi "smuler".

Gammel 15-07-07, 22:10   #33
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi sier også "ryr", eventuelt "rosser".

Ble såpass inspirert av tråden at nå står ett stykk brod på benken til etterheving her!

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.