Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Reise til Trump-land?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-17, 15:38   #121
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Trump-land?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Selvfølgelig trenger de færreste av oss å reise med fly i ferien. Allikevel er det som regel det som er det absolutt beste alternativet. Har man tre uker ferie, er det ikke så fristende å bruke 1 av ukene på transport.

Det absolutt beste alternativet er om vi begynner å forstå at vi ikke kan fortsette å leve slik vi gjør nå. Flyreiser er en absolutt miljøversting for privatpersoner.

Gammel 22-06-17, 15:40   #122
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det absolutt beste alternativet er om vi begynner å forstå at vi ikke kan fortsette å leve slik vi gjør nå. Flyreiser er en absolutt miljøversting for privatpersoner.

Selvfølgelig er det det fra et globalt perspektiv - jeg snakker selvsagt individnivå.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 15:40   #123
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper virkelig dere alle leser artikkelen som ble linket til her. Den var veldig bra og veldig ubehagelig. Jeg hadde ikke lest den før, så takk til Java (om jeg ikke husker feil) for link!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 15:41   #124
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det det fra et globalt perspektiv - jeg snakker selvsagt individnivå.

Greia er at vi på et eller annet tidspunkt må slutte å tenke så mye på individnivå. Det er rett og slett totalt uinteressant hva som er mest behagelig for meg, deg, "Erik" eller "Gro", vi må skjerpe oss og ta inn over oss at vi faktisk har et ansvar for de vi lever sammen med nå og de som kommer etter oss.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 15:42   #125
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker selvsagt individnivå jeg også.

Gammel 22-06-17, 15:47   #126
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Men jeg tenker at man også må gjøre det lettere og ikke minst mer fristende på individnivå å bruke alternative fremkomstmiddel, slik som det eksempelvis er gjort med el-bil.
(Så kan man jo diskutere opp og ned i mente hvor miljøvennlig el-bil egentlig er da..)

Gammel 22-06-17, 15:47   #127
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg håper virkelig dere alle leser artikkelen som ble linket til her. Den var veldig bra og veldig ubehagelig. Jeg hadde ikke lest den før, så takk til Java (om jeg ikke husker feil) for link!

Jeg håper også alle leser den, og får den samme følelsen som artikkelforfatteren fikk på flyet til Bodø.

http://harvest.as/artikkel/a-fly-er-det-verste-vi-gjor1

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 15:50   #128
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg tenker at man også må gjøre det lettere og ikke minst mer fristende på individnivå å bruke alternative fremkomstmiddel, slik som det eksempelvis er gjort med el-bil.
(Så kan man jo diskutere opp og ned i mente hvor miljøvennlig el-bil egentlig er da..)

Eller skru opp priser på flyreiser og slutte å bygge ut flyplassene for å øke kapasiteten.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 15:54   #129
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hva så? Da kan man reise til et sted som er nærmere da. Eller droppe ferien.

Når det ene settet besteforeldre til ungene bor på Vestlandet og vi i Tromsø er det ikke så fryktelig lett å reise til et sted nærmere, altså. Tog er som kjent heller ikke noe særlig til alternativ når man bor i Nord-Norge, om man ikke vil bruke halve ferien på å reise; det hjelper ikke å ha fem uker ferie når de færreste kan ta dem ut sammenhengende, men må forholde seg til at det gjerne er tre uker man har til rådighet på sommeren.

For all del, jeg skal gjerne innrømme at jeg reiser "unødvendig" med fly, og bør revurdere flybruken i mange tilfeller, men jeg er litt lei av at alle disse diskusjonene der det så eplekjekt hevdes at det er bare å ta tog/reise til et sted nærmere/hva har du - det er ikke sånn at alle bor på tjukkeste Østlandet med dertil hørende transportmuligheter. Og ja, selvsagt kan (og bør!) man diskutere på et generelt grunnlag, men den norske geografien er nå som den er, så det er faktisk ganske mange som ikke har særlig med alternativer til fly, så "det er bare å..." oppleves som en kraftig forenkling i det virkelige liv.

Gammel 22-06-17, 15:58   #130
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det bør gjøres enda lettere og mer fristende å bruke alternative transportmetoder, men inntil det er på plass (og det kommer ikke på plass når folk kjøper flybilletter som noen gærninger), kan man jo ta litt ansvar på individnivå også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 16:00   #131
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uten tvil klar for å ofre et par turer til svigers for å spare miljøet.

Det et det å ikke være sikker på å få oppleve skikkelig sol og sommer jeg ikke vet om jeg er klar for. (Legen min henger garantert ikke på FP, men har også gitt beskjed om at med mitt D-viraminopptak, så er det gunstig for meg at vi er noen uker i "syden" i året.)

Gammel 22-06-17, 16:27   #132
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det et det å ikke være sikker på å få oppleve skikkelig sol og sommer jeg ikke vet om jeg er klar for. (Legen min henger garantert ikke på FP, men har også gitt beskjed om at med mitt D-viraminopptak, så er det gunstig for meg at vi er noen uker i "syden" i året.)

Jeg har også trøbbel med D-vitaminnivået og løser det med tilskudd, fet fisk og i verste fall solarium. Legen min har sagt at sydenferie ikke er løsningen for dette.

Siden du prioriterer "syden" hvert år av denne grunnen, kan det jo være lurt å droppe fly til storbyferie/håndballkamper og turer til Florida for å kjøre berg- og dalbane. Det er lett å finne en unnskyldning for hvorfor det er viktig for akkurat oss å fly. Jeg har et søsken som bor på andre siden av jorden, barn som aldri har vært i London, New York eller Tokyo for den del og kan sikkert finne noen andre grunner for hvorfor vi skal fly hit og dit, men så synes jeg miljøargumentet trumfer det meste.

Gammel 22-06-17, 16:40   #133
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg vurderer det dithen at jeg "trenger" sydenferien. Men at jeg i større grad sliter med å forsvare de andre turene mine for meg selv.

Det skal sies at vi i år flyr direkte fra Kreta til Nederland uten å være hjemom slik vi først hadde tenkt. Vi vurderte å ta tog hjem fra Nederland, men det ble avsindig mye dyrere.

Gammel 22-06-17, 16:46   #134
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror jeg vurderer det dithen at jeg "trenger" sydenferien. Men at jeg i større grad sliter med å forsvare de andre turene mine for meg selv.

Her er jeg også. Jeg 'trenger' noen turer til varmere strøk i løpet av året. Da får heller andre flyreiser kuttes ut.

Gammel 22-06-17, 16:48   #135
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det slår meg at FP er "Post- truth" så det holder, det også. Vi har tilgang på fakta, men følelsene styrer hva vi velger å gjøre.
Og er det ikke egentlig verre å tro på menneskeskapte klimaendringer, men leve som om man ikke tror på dem, enn å ikke tro på det og gjøre det samme? Eller mest sannsynlig til og med ha flere flyreiser i året enn mange av dem som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer?

Men, altså: Trenger noen- noen (!) turer til varmere strøk i løpet av året.

Vel, trøsten får jo være at barna deres sikkert ikke trenger det når de er 50, da burde det være varmt nok her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-17, 16:59   #136
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Her er jeg også. Jeg 'trenger' noen turer til varmere strøk i løpet av året. Da får heller andre flyreiser kuttes ut.

Du trenger flere turer til varmere strøk hvert år, så det forsvarer flere flyreiser?

Det er ikke akkurat sånn at jeg ikke savner veldig å kunne ligge på en varm strand og være sikret sol en uke eller to i året altså. Det argumentet kan jo de aller fleste som bor i Norge bruke for å dra til varmere strøk.

Og enig med deg, rine.

Gammel 22-06-17, 17:11   #137
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror ikke vi kan bruke trenger om sydenturer, altså... Og jeg kommer til å fly mindre enn jeg hadde i årene fremover, mye takket være FP. Men det blir nok ikke ingenting. Uten at jeg kan påstå å ha en veldig god grunn for det.

Gammel 22-06-17, 17:49   #138
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Fascinerende bruk av verbet 'å trenge' her altså.
Innrømmer gjerne at jeg er litt overrasket.

Jeg blir litt sprø av ikke å få gå en tur hver dag, men jeg klarer da å innrømme både for meg selv og andre at det ikke er noe jeg egentlig trenger. Og det på tross av at jeg har en medisinsk tilstand hvor fysisk aktivitet kan hjelpe.

Gammel 22-06-17, 18:21   #139
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Når det ene settet besteforeldre til ungene bor på Vestlandet og vi i Tromsø er det ikke så fryktelig lett å reise til et sted nærmere, altså. Tog er som kjent heller ikke noe særlig til alternativ når man bor i Nord-Norge, om man ikke vil bruke halve ferien på å reise; det hjelper ikke å ha fem uker ferie når de færreste kan ta dem ut sammenhengende, men må forholde seg til at det gjerne er tre uker man har til rådighet på sommeren.

For all del, jeg skal gjerne innrømme at jeg reiser "unødvendig" med fly, og bør revurdere flybruken i mange tilfeller, men jeg er litt lei av at alle disse diskusjonene der det så eplekjekt hevdes at det er bare å ta tog/reise til et sted nærmere/hva har du - det er ikke sånn at alle bor på tjukkeste Østlandet med dertil hørende transportmuligheter. Og ja, selvsagt kan (og bør!) man diskutere på et generelt grunnlag, men den norske geografien er nå som den er, så det er faktisk ganske mange som ikke har særlig med alternativer til fly, så "det er bare å..." oppleves som en kraftig forenkling i det virkelige liv.

Enig. Syns jeg ser Røstværingene velger 7-timers fergetur over en halvtimes flytur for å komme til fastlandet.

Vi flyr en gang i året. Vi kan ta toget, men da bruker vi 2 døgn i stedet for en dag. Hvis båtruta vi tar blir lagt ned, så har vi ikke noe valg. Dvs, valget blir å ikke dra i det hele tatt og det er ikke aktuelt.

Gammel 22-06-17, 18:25   #140
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig enig i at man ikke er det spøtt bedre enn Parisavtaletilbaketrekkeren Donald når man fortsetter ufortrødent å fly fordi man har lyst eller "trenger" det når man VET hva det gjør med miljøet.

Klart vi ikke trenger å dra til syden. Klart vi ikke trenger å se steder på andre siden av jordkloden. Klart vi ikke trenger å reise så mye med fly i jobb som mange gjør. Etter at vi installerte videokonferanseutstyr på jobb, har møtereisevirksomheten gått mye ned. (Jeg jobber i en organisasjon med kontorer i alle fylker.)

Klart vi kan gjøre en hel masse med miljøet. Men da nytter det ikke å ha vondt i viljen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.