|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Leser
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?
Jeg lot meg lokke ut på glattisen igjen.
![]() |
#102 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Jeg siterer mer fra Kjetil Østlis artikkel. Den er virkelig verd å lese, man skulle nesten tro han er bruker på FP.
![]() |
#104 |
Personlig pessimist
|
Det er antagelig ikke en trøst for deg, men det er begynner å bli rimelig slitsomt for oss som ikke har spesielt brukbare alternativ til fly om vi vil på ferie heller. Jeg kommer ikke til å bruke FP neste gang jeg trenger råd om en destinasjon, for jeg gidder ikke denne diskusjonen hver bidige gang. Nå er det jo greit nok i denne tråden, for det var jo et av premissene i hovedinnlegget, så den er grei.
![]() |
![]() |
#105 |
Leser
|
Synes du dette diskuteres mye på FP? Jeg er overrasket, i denne tråden må man jo nesten diskutere det - da det er ett av spørsmålene (selv om jeg ser at Trump har blitt lite diskutert og det var jo hovedspørsmålet). Den som har digrert mest må da være meg som har hatt et bi-diskusjon på hvordan man definerer etikk.
![]() |
#106 |
Glamorøs
|
Him, jeg får inntrykk av at i din verden finnes absolutte regler for alt. Min verden fungerer ikke slik. Selvsagt er ting relativt. Selvsagt er det verre å fly mye enn lite. Selvsagt har konsekvens innvirkning på moral og etikk. Selvsagt endrer disse tingene seg. Selvsagt finnes det grunnregler for rett eller galt, men det er ikke mer riktig å aldri vurdere noe som helst individuelt heller. F.eks syns de aller fleste at et overgrepsoffer som dreper angriperen sin har gjort mindre galt enn Breivik. Save
![]() |
#107 |
This is normal!
|
Denne diskusjonen kommer ikke "hver bidige gang" det kommer spørsmål om "hvor skal jeg dra en helg/en uke/en sommer". Inntrykket mitt er at 9 av 10 da foreslår steder der man må fly, og jeg, som ofte foreslår destinasjoner som kan nås med tog, blir oversett eller får beskjed om at "nei, der har vi vært, tog er ikke aktuelt og nå vil vi oppleve noe nytt".
![]() |
![]() |
#108 |
ej ikke møjkets heije
|
Ja, jeg synes det. Jeg synes FP er det eneste stedet hvor jeg møter argumentasjon av denne typen, og det er en god del av den. Men det var derfor jeg spurte her.
![]() |
![]() |
#109 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Ja, jeg kommer alltid til å overse forslag om tog, så ikke ta det personlig. Vel og merke utenlands, her til lands kan det nok vurderes.
![]() |
![]() |
#110 |
This is normal!
|
Jeg tar det ikke personlig, men jeg synes stormen av "ta flyet til Dubai/London/New York/whereever!" er nedslående når man vet hvor mye flyreiser forurenser.
![]() |
![]() |
#111 |
kan tilsettes alkohol
|
Summen av alle flyreiser vi nordmenn tar er altfor høy. Vi belaster miljøet helt unødvendig mye. Siden du har gode grunner for å velge fly (som du har beskrevet før) bør du også lære deg å ikke ta denne typen diskusjoner personlig. Det ER et stort problem at altfor mange altfor ofte velger fly. Det er vi nødt til å ta inn over oss. Den diskusjonen kan ikke vi ikke bare la ligge fordi det er slitsomt å diskutere.
![]() |
#112 |
maler
|
Jeg har ikke noen sånne prinsipper. For min del fungerer det bedre å vurdere totalen enn å ri prinsipper man uansett bryter hvis man har lyst nok. Poenget mitt er at det er lett å lage seg et prinsipp på noe man ikke kjenner noe behov for og så fronte dette veldig. Jeg synes vel egentlig ikke sånt er verdt så mye med mindre man er villig til å stå på dem også når det koster. Jeg synes jo problemstillingen i HI er rimelig vill etisk sett, men ikke ut fra noe prinsipp.
![]() |
#113 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Det er etter min oppfatning langt mer "har du lyst, har du lov"-holdninger utenfor FP enn her inne. Jeg lærer stadig vekk noe nytt jeg burde tenke på når det gjelder livet jeg lever og beslutninger som må tas på familiens vegne.
![]() |
#114 |
maler
|
![]() |
#115 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Jeg tenker at man må tåle å høre at valg man gjør ikke er optimale. Når ble vi et kozemozeforum?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Man er rimelig fersking hvis man er på FP uten å fått med seg at flyreiser er et dårlig valg.
![]() |
![]() |
#117 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Reise til Trump-land?Men altså det virker jo som at ganske mange også her inne synes de fortjener å reise med fly så ofte man har lyst eller føler man trenger det.
![]() |
#118 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig trenger de færreste av oss å reise med fly i ferien. Allikevel er det som regel det som er det absolutt beste alternativet. Har man tre uker ferie, er det ikke så fristende å bruke 1 av ukene på transport. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
Er ikke det beste alternativet for andre enn ens egen bekvemmelighet da. Og i og for seg ikke for ungenes bekvemmelighet på lang sikt heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men hva så? Da kan man reise til et sted som er nærmere da. Eller droppe ferien.
![]() |
![]() |
|
|