Sv: Reise til Trump-land?
Opprinnelig lagt inn av Java, her.
Denne tråden gir meg klump i magen. Særlig svarene om å gjøre det man har lyst til. Vi har et enormt forbruk og må snart våkne opp og snu. At så mange velinformerte og intelligente mennesker som det er her på FP mener at det er helt greit med mange ferieturer med fly i året gjør at jeg ser veldig mørkt på dette.
Dette er en viktig grunn til at jeg ikke er noe særlig på FP om dagen. Jeg ble rett og slett lei meg av disse holdningene. I denne tråden er det langt flere som mener det er greit å reise (har du lyst har du lov) enn det motsatte. Tenk om flere kunne tenke at nå har vi hatt så mange flyreiser de siste årene, at de nærmeste fem skal vi helt unngå flyreiser. Eller maks én tur annethvert eller hvert tredje år? For de aller fleste av oss er det mulig. Jeg har en tiåring som elsker berg-og-dalbaner, varme strender og storbyer. Hun har flydd to ganger (t/r) i sitt liv.
Jeg synes det er merkelig at miljøspørsmålet i det hele tatt løftes fram i HI. Hvis man virkelig mener at man bør ha "miljøryggrad", ville man klart seg med maks én flyreise på ett år og ikke spurt om det er greit med den tredje fordi barnet nå er stort nok til å kjøre nye parkattraksjoner i Florida.
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Når det er sagt - jeg hadde gjort det hvis vi hadde lyst. Vi har ikke vært der, og jeg er ikke så prinsippfast på sånt hvis det er noe jeg virkelig har lyst til. Sånne prinsipper er mye enklere å håndtere hvis man er litt likegyldig til prosjektet i utgangspunktet.
Hva er poenget med prinsipper på viktige områder hvis du bryter dem så fort det koster deg litt? Det er mye jeg veldig gjerne skulle opplevd som jeg har droppet de siste årene siden det ville innebære en flyreise. Nå er det fire år siden vi var på ferie sammen som gjorde at vi tok fly. Og vi har både lyst og råd til å dra til Florida, Japan og mange andre steder. Det kan hende vi tar en ferietur for å besøke familie neste år som gjør at vi må fly, men da bør det bli lenge til neste gang.
Når det er sagt, er det mye moro man kan oppleve uten å måtte fly! Man må bare regne litt bedre tid, og være ekstra kreativ. I fjor dro vi på Interrail (uten å fly nedover Europa først - da blir jo litt av vitsen borte), og fikk med oss både "Syden", storbyer, matopplevelser og Disneyland. Vi har sett mye av Norge, både i nord og sør, vært på badeferie på Öland og mye mer. Og vi har fått barna våre til å se at tog er et fantastisk flott framkomstmiddel.