|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Høhø, som om min kropp er et fnugg interessert i å legge seg før 1-2 tiden. Hvis den skulle få velge selv, vel og merke.
|
|
|
#82 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?
Enig. Og om det nå er snakk om 2 timer med bare pappa (mens mamma sover) og 2 timer med bare mamma (mens pappa trener), så er det fremdeles 10 timer igjen med begge foreldrene. Jeg synes det høres helt utmerket ut, jeg, og skjønner ærlig talt ikke at det skal være noe for noen andre å reagere på. (At andre familier ønsker å legge opp sin egen ferie annerledes, det er jo noe annet.)
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Før kunne jeg sove lenge det gjør jeg ikke lengre ikke fordi jeg ikke ønsker engang i blant, men jeg får det bare ikke til da jeg våkner seinest halv åtte. Her står jeg opp med barna og faren får sove litt nå i ferien siden han klarer og sove lengre. Hva andre gjør for være opp til dem om mannen synes det er greit att du sover lenge hver dag så gjør det ellers må man vel finne en løsning på det så alle blir fornøyd. Barns kan godt underholde seg selv litt på Morgan. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Enig! Nå er yngste min ni år og han er ofte den som sover lengst. Men på ferie er vi alle opp i rimelig tid, som vil si rundt kl.9 kanskje. Vi liker å få noe ut av dagen. Om en av oss hadde sovet til nesten 11 hadde det jo vært langt på dag før vi kom oss noen steder alle sammen. Vi trenger i hvert fall å våkne før vi haster avgårde på noe. Noen ganger avtaler vi voksne dager med sovetid, men ferie for oss er i hovedsak for hele familien og det vil si at alle må tilpasse seg litt. De minste må drøye morgenen litt, tenåringene må stå opp litt tidligere og vi voksne noe midt i mellom. Det funker fint for oss. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Vi voksne er ellers B-mennesker begge to, og det vanlige er at ferie- og helgefrokoster er i det mange sikkert ville kalle brunsjtid. Jeg synes vi får passe mye ut av feriedagene likevel. Ingen av oss har behov for å fylle dagen med 8-10 timer aktiviteter uansett.
|
|
|
#86 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg står opp på 10-15 min og trenger ikke frokost. Og sover ikke til 11, men gjerne rundt 10. Jeg kan mao være klar til å gå ut av huset 10.15 om det er ønskelig for husholdningen. Vi skal jo ikke noe spes i feriene våre, bilen står i 5 dager i strekk og vi går dit vi skal. Herlig ustressende synes jeg.
|
|
|
#87 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg ser ikke problemet egentlig. Altså, det er et problem hvis noen i familien synes det er et problem (mannen f.eks.), ellers ikke. Jeg er også en type som kan være klar med skoene på på null komma svisj, så om jeg sover til klokka halv elleve, så kan jeg fint sitte klar i bilen klokka 11. I vår familie så har vi en deal på at alle må være klare når vi må være klare. Vet vi at vi skal noe, så kan selv syttenåringen stille blid og opplagt klokka 7, men jeg trekker f.eks. ikke opp alle til felles frokost i ferien bare fordi. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Mannen min og jeg diskuterte dette senest i dag. Ungene våre har elsket alenetiden om morgenen, og snuppa lærte seg å skifte bleie på knerten slik at de kunne slippe at vi voksne stod opp. (Jeg antar at han var 3 og hun 6.) Vi voksne var jo tilgjengelige hvis det ble behov, men det ble det svært sjelden.
|
|
|
|
#89 |
|
etterpåklokest
|
Usaklig? Virkelig? |
|
|
|
|
|
#90 |
|
villende
|
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg er den som kunne ha sover til langt på dag, men det gjør jeg aldri, av hensyn til resten. Stort sett er alle oppe senest kl 9, gjerne før. Nå i påsken har alle vært oppe i 8-tiden. Da har vi tid til å sose litt før vi kommer oss ut på ski, uten at det blir for sent. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Jeg opplever at jeg ofte er tidligere i seng på slike ferier enn det jeg er hjemme, så for meg er det ikke problem å få sove ut samtidig som jeg står opp noenlunde tidlig. Det kommer også an på type ferie, er vi i varmere strøk vil jeg jo gjerne ha de litt kjøligere morgentimene. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Jeg vet jo hvor dere er, har vært der flere ganger selv og skjønner godt at dere ønsker å bruke alt det flotte stedet har å by på.
|
|
|
#94 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Nei, ikke noe særlig. Har kanskje med et lite sammenleggbart spill, kanskje ipad eller ds og tegnesaker samt bøker siden eldste elsker å lese.
|
|
|
#95 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#97 |
|
etterpåklokest
|
Det var ikke timeantallet jeg kommenterte. Det var vendingen til at mor kunne sove lenge dersom far trente. Det slo meg som pussig dersom man først syntes at mor sov for lenge, så skulle det plutselig bli greit at mor sov lenge dersom far også var fraværende noen timer. Og selv om ungene helt sikkert ikke lider i dette tilfellet, så synes jeg ikke det var en spesielt barnevennlig logikk. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Mother of Dragons
|
Åja, sånn ja. Du syntes at logikken var corny selv om resultatet var ok.
|
|
|
#99 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?I vår familie med b-mennesker er det å sove lenger hvis vi sover til kl 9, ikke å sove lenge. Hvis vi skal på aktiviteter der man bør være der tidlig eller vi må kjøre langt kommer vi opp tidlig alle sammen. Men hvis det "bare" er et lokalt museum eller noe vi fint vil rekke uansett skynder vi oss ikke avgårde. Jeg har hatt mange fine morgener med ungene mens mannen sover. De med tv eller felles lek og jeg med bok og avisen. Hadde mannen sovet til 10 og vært raskt hadde ikke det vært sent hos oss.
|
|
|
#100 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?Denne tråden fikk meg nesten til å lengte etter at minstemor på 2 blir gammel nok til å stå opp alene |
|
|
|
![]() |
|
|