Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-16, 20:47   #81
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan gjør dere det på ferie med 6- og 9-åring?

Høhø, som om min kropp er et fnugg interessert i å legge seg før 1-2 tiden. Hvis den skulle få velge selv, vel og merke.

Gammel 26-03-16, 20:50   #82
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vet du, det syns jeg var en usaklig og kjip kommentar. Med 14 våkne timer hvor 9-10 av dem er med fellesaktiviteter med barna syns jeg virkelig ikke barna lider under lite foreldreoppmerksomhet.

Enig. Og om det nå er snakk om 2 timer med bare pappa (mens mamma sover) og 2 timer med bare mamma (mens pappa trener), så er det fremdeles 10 timer igjen med begge foreldrene. Jeg synes det høres helt utmerket ut, jeg, og skjønner ærlig talt ikke at det skal være noe for noen andre å reagere på. (At andre familier ønsker å legge opp sin egen ferie annerledes, det er jo noe annet.)

Gammel 26-03-16, 20:52   #83
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Før kunne jeg sove lenge det gjør jeg ikke lengre ikke fordi jeg ikke ønsker engang i blant, men jeg får det bare ikke til da jeg våkner seinest halv åtte. Her står jeg opp med barna og faren får sove litt nå i ferien siden han klarer og sove lengre. Hva andre gjør for være opp til dem om mannen synes det er greit att du sover lenge hver dag så gjør det ellers må man vel finne en løsning på det så alle blir fornøyd. Barns kan godt underholde seg selv litt på Morgan.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 20:52   #84
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg synes vel det er en litt fiffig prioritering å kjøpe feriereise med familien sin for så å sove nesten til lunsj hver dag. :dukker:

La mann og barn stå opp når de vil og gjøre hva de vil, men sette på vekkerklokke til ni, eller noe sånt?

(Jeg er muligens preget av å våkne før ungene hverdag som helg, og av å være rimelig lei av at mannen min sover til langt på dag hver helg og ferie. )

Enig! Nå er yngste min ni år og han er ofte den som sover lengst. Men på ferie er vi alle opp i rimelig tid, som vil si rundt kl.9 kanskje. Vi liker å få noe ut av dagen. Om en av oss hadde sovet til nesten 11 hadde det jo vært langt på dag før vi kom oss noen steder alle sammen. Vi trenger i hvert fall å våkne før vi haster avgårde på noe. Noen ganger avtaler vi voksne dager med sovetid, men ferie for oss er i hovedsak for hele familien og det vil si at alle må tilpasse seg litt. De minste må drøye morgenen litt, tenåringene må stå opp litt tidligere og vi voksne noe midt i mellom. Det funker fint for oss.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 20:53   #85
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi voksne er ellers B-mennesker begge to, og det vanlige er at ferie- og helgefrokoster er i det mange sikkert ville kalle brunsjtid. Jeg synes vi får passe mye ut av feriedagene likevel. Ingen av oss har behov for å fylle dagen med 8-10 timer aktiviteter uansett.

Gammel 26-03-16, 21:02   #86
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg står opp på 10-15 min og trenger ikke frokost. Og sover ikke til 11, men gjerne rundt 10. Jeg kan mao være klar til å gå ut av huset 10.15 om det er ønskelig for husholdningen. Vi skal jo ikke noe spes i feriene våre, bilen står i 5 dager i strekk og vi går dit vi skal. Herlig ustressende synes jeg.

Gammel 26-03-16, 21:08   #87
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke problemet egentlig. Altså, det er et problem hvis noen i familien synes det er et problem (mannen f.eks.), ellers ikke. Jeg er også en type som kan være klar med skoene på på null komma svisj, så om jeg sover til klokka halv elleve, så kan jeg fint sitte klar i bilen klokka 11. I vår familie så har vi en deal på at alle må være klare når vi må være klare. Vet vi at vi skal noe, så kan selv syttenåringen stille blid og opplagt klokka 7, men jeg trekker f.eks. ikke opp alle til felles frokost i ferien bare fordi.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 21:13   #88
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min og jeg diskuterte dette senest i dag. Ungene våre har elsket alenetiden om morgenen, og snuppa lærte seg å skifte bleie på knerten slik at de kunne slippe at vi voksne stod opp. (Jeg antar at han var 3 og hun 6.) Vi voksne var jo tilgjengelige hvis det ble behov, men det ble det svært sjelden.

Mannen min er et skikkelig b-menneske, og hvis vi ikke skal noe spesielt så sover han svært lenge. Som regel vekker jeg ham litt før 11.

Det er plenty av timer i døgnet til å gjøre ting sammen med ungene allikevel.

Gammel 26-03-16, 21:17   #89
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vet du, det syns jeg var en usaklig og kjip kommentar. Med 14 våkne timer hvor 9-10 av dem er med fellesaktiviteter med barna syns jeg virkelig ikke barna lider under lite foreldreoppmerksomhet.

Usaklig? Virkelig?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 21:38   #90
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er den som kunne ha sover til langt på dag, men det gjør jeg aldri, av hensyn til resten. Stort sett er alle oppe senest kl 9, gjerne før. Nå i påsken har alle vært oppe i 8-tiden. Da har vi tid til å sose litt før vi kommer oss ut på ski, uten at det blir for sent.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 21:43   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usaklig? Virkelig?

Godt du er enig i at den var kjip, da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 21:44   #92
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg opplever at jeg ofte er tidligere i seng på slike ferier enn det jeg er hjemme, så for meg er det ikke problem å få sove ut samtidig som jeg står opp noenlunde tidlig. Det kommer også an på type ferie, er vi i varmere strøk vil jeg jo gjerne ha de litt kjøligere morgentimene.

For oss er det uansett uaktuelt med alle de sanseinntrykkene fullt dagsprogram gir, så vi kan gjerne ha litt sløve morgener eller ta en middagshvil mens ungene leker. Jeg tror ikke unger har vondt av å ikke bli aktivisert hele tiden.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-16, 22:06   #93
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg ser mange synes jeg bør stå opp før. For øvrig synes det som at kommentarene er en blanding av "dere gjør for mye med barna, de burde aktivisere seg selv mer" og "alt for lite tid sammen, her er det på de voksnes premisser".

Vi er på samme sted hvert år og synes selv vi har det glitrende, altså. Jeg er trygg i våre valg, men alltid kjekt å lese andres måte å gjøre ting på.

Jeg vet jo hvor dere er, har vært der flere ganger selv og skjønner godt at dere ønsker å bruke alt det flotte stedet har å by på.

Jeg hadde vel stått opp i halv-ti tiden tenker jeg. Da føler jeg at jeg har sovet nok.

I ferier er vi ofte oppe og ute på ting nokså tidlig, gjerne i ellevetiden eller før, særlig om det er fint vær.

Gammel 26-03-16, 22:09   #94
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Pleier dere ha med mye leker når dere reiser bort? Hjemme og på hytta har vi jo plenty, men sånn som nå har vi med tegnesaker, aktivitetsbøker, kosedyr og litt playmo, uno og et brettspill.

Nei, ikke noe særlig. Har kanskje med et lite sammenleggbart spill, kanskje ipad eller ds og tegnesaker samt bøker siden eldste elsker å lese.

Gammel 26-03-16, 22:38   #95
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kommentar var til Talluah, som først mente at du kunne stå opp før, men etter å ha hørt at mannen din trente i to timer, mente at da kunne du jo bare sove lenge, for at begge skulle ha egentid. Akkurat det synes jeg ikke høres ut som en innstilling som har barna i fokus.

Alene med mor i to timer og alene med far i to timer og resten av familien sammen, og det er å ikke ha ungene i fokus? Mener du virkelig det?

Da er jeg en ganske ufokusert forelder også. Er vi på reise et sted så er det mer intenst sammentid, men i ferietid hjemme og på hytta så er jeg tilgjengelig hele tiden, men langt i fra at vi har fellesaktiviteter. Jeg stuller med mitt, ungene stuller med sitt og mannen min står og holder på med noe annet. Jeg oppfordrer ungene også til å drive selvstendig lekestimulering*

*Det vil si rope "Gå ut i skogen og lek, og slutt å mas på meg hele tida! Da jeg var ung lekte jeg med kongler og sjøstjerner, gå og finn på noe selv!"

Gammel 26-03-16, 23:16   #96
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Godt du er enig i at den var kjip, da.

Jeg kan jo skjønne at du syntes det var kjipt at jeg var uenig.

Gammel 26-03-16, 23:19   #97
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Alene med mor i to timer og alene med far i to timer og resten av familien sammen, og det er å ikke ha ungene i fokus? Mener du virkelig det?

Da er jeg en ganske ufokusert forelder også. Er vi på reise et sted så er det mer intenst sammentid, men i ferietid hjemme og på hytta så er jeg tilgjengelig hele tiden, men langt i fra at vi har fellesaktiviteter. Jeg stuller med mitt, ungene stuller med sitt og mannen min står og holder på med noe annet. Jeg oppfordrer ungene også til å drive selvstendig lekestimulering*

*Det vil si rope "Gå ut i skogen og lek, og slutt å mas på meg hele tida! Da jeg var ung lekte jeg med kongler og sjøstjerner, gå og finn på noe selv!"

Det var ikke timeantallet jeg kommenterte. Det var vendingen til at mor kunne sove lenge dersom far trente. Det slo meg som pussig dersom man først syntes at mor sov for lenge, så skulle det plutselig bli greit at mor sov lenge dersom far også var fraværende noen timer. Og selv om ungene helt sikkert ikke lider i dette tilfellet, så synes jeg ikke det var en spesielt barnevennlig logikk.

Gammel 26-03-16, 23:23   #98
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke timeantallet jeg kommenterte. Det var vendingen til at mor kunne sove lenge dersom far trente. Det slo meg som pussig dersom man først syntes at mor sov for lenge, så skulle det plutselig bli greit at mor sov lenge dersom far også var fraværende noen timer. Og selv om ungene helt sikkert ikke lider i dette tilfellet, så synes jeg ikke det var en spesielt barnevennlig logikk.

Åja, sånn ja. Du syntes at logikken var corny selv om resultatet var ok.
Hehe, jeg er sånn selv jeg, så det er ikke ment fornærmende, men du skjønner at det er lett autistogeeko å reagere på sånt?

Gammel 26-03-16, 23:25   #99
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

I vår familie med b-mennesker er det å sove lenger hvis vi sover til kl 9, ikke å sove lenge. Hvis vi skal på aktiviteter der man bør være der tidlig eller vi må kjøre langt kommer vi opp tidlig alle sammen. Men hvis det "bare" er et lokalt museum eller noe vi fint vil rekke uansett skynder vi oss ikke avgårde. Jeg har hatt mange fine morgener med ungene mens mannen sover. De med tv eller felles lek og jeg med bok og avisen. Hadde mannen sovet til 10 og vært raskt hadde ikke det vært sent hos oss.

Gammel 26-03-16, 23:43   #100
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Denne tråden fikk meg nesten til å lengte etter at minstemor på 2 blir gammel nok til å stå opp alene
Jeg har 5 barn. De to eldste er det 3 år mellom, så jeg har hatt 6-åring og 9-åring. De to elsket å stå opp alene, heldigvis. Eldste er a-menneske, så hun har alltid likt å stå opp tidlig og surre rundt. Lage frokost til lillebroren, f.eks. Jeg og mannen er b-mennesker, som aller helst ville lagt oss i 2-tida og stått opp i 10-tida hver dag. For meg er 10-tida morgen, og tidlig nok hvis det er greit for familien at det alltid er du som sover
Spurte 11-åringene, som sitter her nå, om de syntes det var kjipt, deilig eller "bryr meg ikke" at de pleide å stå opp et par timer før oss om morgenen før lillesøstra ble født. En svarte bryr meg ikke, den andre svarte deilig. Vi har 100% frislipp på iPad, data og TV før foreldre har vist seg i stua.
Ellers har vi voksne også stort sett lagt inn noen "me-time" perioder i løpet av ferien, selv på tur, men det skjer nok ikke 2 timer hver dag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.