Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Si noe bra om Amsterdam!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-13, 10:49   #41
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Si noe bra om Amsterdam!

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg og venninnene skal på vår årlige storbyhelg i november, og i år går turen til Amsterdam. Men nå kom akkurat min kollega hjem fra Amsterdam, og hadde ingenting fint å si om byen. For bråkete, for mye folk, for skittent, for dyrt ... og jeg har begynt å bli litt betenkt.

Så nå håper jeg å høre fra noen som har et helt annet inntrykk, hvis det finnes, som har mye bra å si om Amsterdam, og tips til hva som er fint å se og gjøre der. Severdigheter, shopping, restauranter ... det må jo være noe som er bra?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hvilke storbyer liker hun venninnen, da? Jeg mener braak og mye folk er jo noe man opplever i alle byer av en viss störrelse. Jeg synes absolutt ikke at Amsterdam har mer braak og mer folk enn andre byer paa den störrelsen. Faktisk synes jeg det er mindre braak enn mange andre steder, mindre biler, mer gaaing i stedet pga. alle kanalene. Ja, bortsett fra om man er der paa Koniginnedag, da.

Prisnivaaet er heller absolutt ikke höyere enn ellers. Man kan finne baade dyrt og billig avh. av hvor man gaar.

Maten er god, folkene er hyggelige, lett aa komme seg rundt. Det er bare aa glede seg.

(og jeg kan ikke fordra saanne negative folk....)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jøsses Kollegaen min er absolutt ikke negativ og ufordragelig. Hun er faktisk en veldig positiv og hyggelig person, hun likte bare ikke Amsterdam i det hele tatt. Det var derfor jeg ble litt skeptisk. Hadde hun vært en negativ person hadde jeg tatt det med en klype salt. Men tror det hadde mye å si for inntrykket at de hadde en veldig dårlig hotellopplevelse.

Selvsagt kjenner jeg ikke kollegaen din personlig, men ut fra det du skrev i HI, virket hun som en negativ person. Ufordragelig var dine ord. Hvis man bare har negativt aa fortelle fra en by man har vaert i, og det til og med til en venn som snart skal dit, synes jeg ikke at det er noe hyggelig.

Men det viktigste er at det heldigvis ikke trenger aa vaere saann som det hun opplevde. God tur!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 11:10   #42
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gikk ut på kvelden og forvillet oss inn i en del av Red light district. Vi skvatt til da det plutselig stod ei jente i et vindu, og jeg møtte blikket hennes. Hun vek unna i samme sekund, og jeg ble så lei meg, for det var virkelig ikke meningen at jeg skulle vært der, og ville i alle fall ikke se.

Jeg synes det var helt for j**** trist, og så ned i bakken i et intenst forsøk å ikke møte blikkene til jentene i vinduet. Det er ikke en del av byen jeg synes mye om, det var folksomt og pene hus også i den retningen, så vi antok det var et greit sted på kveldstid, men så var det altså det berømte strøket. Uff, det er så fælt at noen må leve slik. Vi snudde og gikk tilbake der vi kom fra. Dette overrasket meg noe, og det faktum at det er coffe shops nær sagt over alt. Jeg trodde nemlig også det var samlet i et eget strøk. Jaja, kjerring på tur..

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 11:12   #43
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk gjennom Red Light District da jeg var på interrail som tjueåring, men det ville aldri falt meg inn å oppsøke det stedet nå. Men det står faktisk damer til salgs i enkelte vinduer langs kanalene, i helt vanlige kontorstrøk og på dagtid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 11:34   #44
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kontorstrøk altså? Synes liksom det så så strøkent ut der vi gikk, også dukket dette opp. Merkelig alt sammen egentlig.

Gammel 16-09-13, 11:36   #45
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kontor og leiligheter var mitt inntrykk, men vet jo ikke nøyaktig. Det var ikke noe lugubert i seg selv ihvertfall.

Gammel 16-09-13, 11:43   #46
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Det er noen aar siden jeg ruslet i Red Light district, men slik jeg husker det, var selve omraadet og atmosphaeren der hyggelig og ikke skittent, lugubert og skummelt slik slike omraader er i andre byer. Det laa mange fine hus der, bra spisesteder og barer etc. Likevel er det selvsagt et omraade for prostitusjon, og kanskje ikke der hvor man har lyst til aa gaa av mange grunner. Men sammenlignet med f.eks. Reperbahn i Hamburg og Rue Saint Denis i Paris, er Red Light district mye koseligere aa rusle i hvis det i det hele tatt gaar an aa si noe saant om det slikt omraade.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 12:03   #47
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Selvsagt kjenner jeg ikke kollegaen din personlig, men ut fra det du skrev i HI, virket hun som en negativ person. Ufordragelig var dine ord. Hvis man bare har negativt aa fortelle fra en by man har vaert i, og det til og med til en venn som snart skal dit, synes jeg ikke at det er noe hyggelig.

Men det viktigste er at det heldigvis ikke trenger aa vaere saann som det hun opplevde. God tur!

Utrolig at du greide å konkludere med at hun var en negativ person, jeg skrev jo ingenting om henne, utover det at hun hadde dårlig inntrykk av Amsterdam. Jeg spurte om hun hadde en fin tur, hun sa nei, og fortalte akkurat hvordan hun opplevde det. Jeg tror ikke hun engang vet at jeg skal dit.

Du sa at du ikke kan fordra slike folk, derav uttrykket ufordragelig. Ufordragelig = en man ikke kan fordra.

Det siste er jeg enig i - og takk!

Gammel 16-09-13, 12:16   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alltid det er svært spesielt å synes at red light district, eller et hvilket som helst annet strøk som er kjent for sexsalg, trafficking og utnytting av mennesker generelt, er steder det er okei å tusle rundt som turist pga. den hyggelige atmosfæren.

Har vært i Amsterdam et par ganger, og har ikke noe godt inntrykk av byen. Alt det vakre og historiske blir fullstendig overskygget av alt det ekstremt trashy.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 12:21   #49
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes alltid det er svært spesielt å synes at red light district, eller et hvilket som helst annet strøk som er kjent for sexsalg, trafficking og utnytting av mennesker generelt, er steder det er okei å tusle rundt som turist pga. den hyggelige atmosfæren.

Har vært i Amsterdam et par ganger, og har ikke noe godt inntrykk av byen. Alt det vakre og historiske blir fullstendig overskygget av alt det ekstremt trashy.

Det er der, godt synlig ja, og jeg ville ikke valgt å oppsøke det. Men det er jo dessverre ikke noe mindre av dette i andre byer, bare fordi man ikke ser det?

Gammel 16-09-13, 12:22   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det er der, godt synlig ja, og jeg ville ikke valgt å oppsøke det. Men det er jo dessverre ikke noe mindre av dette i andre byer, bare fordi man ikke ser det?

Nei, men man er ikke med på å ufarliggjøre det gjennom å dra på sightseeing til bordellene.

Gammel 16-09-13, 12:23   #51
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bodde rett ved Amsterdam ett år og har det samme inntrykket av byen som Maverick. Det som var fint å se i Amsterdam var på en måte finere å se andre steder i Nederland hvor inntrykket ikke ble ødelagt av det ... ja, trashy er vel et godt ord. Jeg synes også byen framsto som skitten og ustelt (men det er noen år siden jeg var der hyppig). Og vindusshopping i Red Light district er æsj.

Når det er sagt, kommer man seg ut av turistområdene/sentrum og blir f.eks båtet rundt på kanalene av folk som bor der og sånt så er det både hyggelig og fint, men det er ikke så lett å få til det eller vite hvor man skal gå når man er turist.

Rijksmuseum er flott - det har vel vært under renovasjon så er litt usikker på om det er åpnet helt igjen. Van Gogh-museet er fint.

Det er forøvrig veldig høst og temmelig surt i Nederland i november. Og det blåser _alltid_. (og gjerne motsatt vei av den veien man sykler ). Så ta med gode klær.

Sist redigert av m^2 : 16-09-13 kl 12:28.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 12:39   #52
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Alt det vakre og historiske blir fullstendig overskygget av alt det ekstremt trashy.

Hva da trashy? Man kan jo fint være i byen uten å se et snev av prostitusjon? Coffe shops er det også færre av enn for noen år siden. De britiske utdrikningslagene holder jo mest til rundt Red Light. Jeg synes det er så utrolig koselig med kanaler og bindingsverkhus og puber med bratt trapp som er 150 år gammel ned til do i kjelleren og søte bakgårder og lastekroker øverst på takene! Jeg synes det er en skikkelig koselig og vakker by, trashy har ikke helt slått meg.

Kanskje det har noe å si hvor man har bodd? Vi har pleid å bo mellom Leidseplein og van Gogh, og synes det er rent og pent, med designerbutikker an mass, for de som liker slikt.

Det skal bli artig å høre konklusjonen til HI etter vel avholdt tur!

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 12:58   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Strøket ned mot jernbanestasjonen er jo utrolig kjipt. Men vi var i mange fine områder som overhodet ikke kan kalles trashy.

Gammel 16-09-13, 12:59   #54
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg var sikkert i feil områder, men jeg opplevde at Amsterdam markedsfører seg mot turister i enhver sjappe (ikke designerbutikker, men de er heller ikke noe jeg er spesielt begeistret for) med "XXX"-symboler overalt.

Gammel 16-09-13, 13:12   #55
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det skal bli artig å høre konklusjonen til HI etter vel avholdt tur!

Er selvsagt forberedt på surt vær ja, det er jo noe man tar med seg når man velger å reise i november. Vi har tidligere vært i Stockholm, London og Berlin, og ingen av de stedene har sydentemperaturer på den tiden av året. Men det er en praktisk tid å reise på i forhold til at det er lite annet som skjer da, og de fleste har tid og mulighet til å være med. Så tar vi været slik det er, kler godt på oss, og håper på å få kjøpt noen julegaver med det samme.

Sist redigert av My : 16-09-13 kl 13:18.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:07   #56
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg bodde rett ved Amsterdam ett år og har det samme inntrykket av byen som Maverick. Det som var fint å se i Amsterdam var på en måte finere å se andre steder i Nederland hvor inntrykket ikke ble ødelagt av det ... ja, trashy er vel et godt ord. Jeg synes også byen framsto som skitten og ustelt (men det er noen år siden jeg var der hyppig). Og vindusshopping i Red Light district er æsj.

Når det er sagt, kommer man seg ut av turistområdene/sentrum og blir f.eks båtet rundt på kanalene av folk som bor der og sånt så er det både hyggelig og fint, men det er ikke så lett å få til det eller vite hvor man skal gå når man er turist.

Rijksmuseum er flott - det har vel vært under renovasjon så er litt usikker på om det er åpnet helt igjen. Van Gogh-museet er fint.

Det er forøvrig veldig høst og temmelig surt i Nederland i november. Og det blåser _alltid_. (og gjerne motsatt vei av den veien man sykler ). Så ta med gode klær.

Jeg skal være enig i at det er utrolig mange andre byer i Nederland som er minst like fine som Amsterdam!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:16   #57
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg skal være enig i at det er utrolig mange andre byer i Nederland som er minst like fine som Amsterdam!

Helt sikkert! Men ikke like tilgjengelig med flyforbindelse fra både Trondheim, Oslo, Stavanger og Zurich, for selskapssyke damer med begrenset tid og ubegrenset skravle- og opplevelsesbehov.

Gammel 16-09-13, 14:16   #58
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Rijksmuseum har nettopp åpnet igjen og er blitt fantastisk fint.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:18   #59
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

*noterer*

Gammel 16-09-13, 15:23   #60
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Strøket ned mot jernbanestasjonen er jo utrolig kjipt.

Joda, klart det finnes kjipe strøk i Amsterdam. Men det gjør det jo i de fleste byer - uten at jeg ser på byen som sådann som trashy.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.