|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
flisespikker
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?@Myria: Jeg synes det er et litt pussig prinsipp å nekte å servere kakemikskake du lager selv, men synes det er helt greit å be gjestene ta med sin egen kakemikskake.
|
|
|
#82 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Jeg har lyst til å snu på det du sier - jeg syns det er lurt at foreldrene til allergikeren snakker med foreldrene til den som skal ha selskapet |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er null problem på slike steder å ta med mat til allergikere, har jeg erfart. Ring opp på forhånd og gi beskjed om at sånn blir det, enkelt og greit. Jeg har hvertfall aldri hatt noe problem med det, og vi har vært mange slike steder på bursdag. Enkelte steder har også alternativer i frysen hvis du bare spør, men det enkleste er ofte å bare ta med mat til dette barnet selv (evt. spørre forelderen til råds så kan de ringe og forhøre seg om alternativene selv. Det har flere gjort med meg og det tar jeg slett ikke ille opp, selvsagt ikke). |
|
|
|
|
|
#84 |
|
etterpåklokest
|
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#87 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg sender alltid med til sønnen min. Jeg forventer ikke at foreldrene skal lage eget til han - ikke tar jeg sjansen heller på at det går komplikasjonsfritt. Han er fornøyd med det han har med. Jeg hører med "kokken" hva som serveres så får han med sitt eget av det eller noe som er tilnærmet likt.
|
|
|
|
#88 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#89 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg bruker heller ikke kakemiksposer til vanlig og lager alt fra bunnen av, ikke på grunn av noen faste meninger men fordi jeg glemmer at det finnes posemat.
|
|
|
#90 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Oppklaring: glutenfrikakemiks lys er glutenfritt mel som egner seg godt til kaker og erstatter vanlig hvetemel i enhver kakeoppskrift. Smaker ikke annerledes og gir idiotsikkert resultat. Det er faktisk ikke noe annerledes enn om mm baker med hvetemel. Om vi snakker gjærbakst er det helt annerledes og krever mye øvelse og erfaring. Mens kaker er som sagt enkelt og samme mak. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
flisespikker
|
Det har absolutt hendt at jeg har servert kaker eller annet i f.eks. barnebursdager som jeg ikke liker noe særlig - pølse i lompe, for eksempel - fordi ungene liker det, og fordi det er greit å ha "noe alle spiser". Jeg synes heller ikke kakemikskaker er så ekle at jeg ikke tror noen av ungene kunne finne på å spise dem - selv om mitt eget barn eventuelt ikke likte det noe særlig - og så lite jobb som det er å lage dem, tror jeg antagelig jeg heller ville laget en selv enn å be foreldrene ta med ett stykke til sitt barn. Det er hyggeligere å kunne spise av en felles kake, synes jeg. Men jeg liker å bake og synes ikke det er noe stort bryderi å slenge sammen en ekstra kake, selv om den er fra kakemiks, som jeg ellers aldri bruker.
|
|
|
#92 |
|
Er frisk!
|
Selvfølgelig serverer jeg mat jeg ikke liker hjemme hos oss. Det skjer da titt og ofte. Mannen elsker f.eks suksessterte, som jeg ikke tåler. Jeg lager det likevel. Ungene elsker arme riddere som jeg ikke kan fordra - det hender jeg lager det likevel. Jeg spiser det også, for det er greit å vise barna at man kan spise noe man ikke liker så godt også.
|
|
|
|
#93 |
|
Passiv
|
Ja, så klart! Ah! |
|
|
|
#94 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Altså, Myria, kakemiksen jeg snakker om brukes som mel, man tilsetter ikke bare vann og olje og vips har man kake. kakemiks er navnet på Toro sitt glutenfrie, lyse mel som er spesielt egnet til denslags bakst og kan brukes i oppskriften du måtte ha. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Passiv
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Å gud, heter det medbrakt? Jeg skrev medbragt. Fillern, der gjorde jeg det igjen. |
|
|
|
#96 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det var mye problematisering rundt en kakemiks!
Hva med å lage én kake som allergikeren kan spise og én kake som er bursdagsbarnets favoritt? Du lager jo ikke "en hel kake til én person", du baker bare slik at alle gjestene får noe de kan spise. Det kan jo til og med hende at noen av de små gjestene liker den allergivennlige posekaka selv om ikke vertskapet gjør det.
|
|
|
#97 |
|
flisespikker
|
"He did it again! Oh no! I did it myself!"
|
|
|
#98 |
|
|
Jeg har en glutenallergiker til sønn og har bakt mange kaker og er _helt_ uenig - kaker med det melet skjærer seg ofte for meg |
|
|
|
|
|
#99 |
|
|
Som jeg nevnte i innlegget mitt under er det da viktig å forsikre seg om at ikke pynten, hvordan man serverer kaka (på samme fat som noe med gluten f.eks, det skjer ofte, eller med kakespade/gaffel/kniv som deles med noe annet), eller glasuren ødelegger hele opplegget |
|
|
|
|
|
#100 |
|
navnet sjemmer ingen
Hm. Jeg har opplevd skjærings med vanlig mel, men aldri med glutenfritt. Da får jeg feks sukkerbrød høye som tårn og ikke krater som jeg har laget med hvetemel. |
|
|
|
![]() |
|
|