Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lager du saus selv?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Lager din husholdning saus selv?
Ja, alltid eller nesten ubetinget alltid 64 32,49%
Veldig ofte, men ikke alltid 74 37,56%
Vi kan lage saus selv, men det er ikke alltid vi tar oss tid til det 41 20,81%
Nei 16 8,12%
Spiser ikke saus 2 1,02%
Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-10, 23:12   #141
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager du saus selv?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Prøv Nigellavarianten. Umulig å mislykkes med.

Lages den også med rått egg?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 23:24   #142
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Lages den også med rått egg?

Skrev om det over her. Visp eggeplommer i vannbad til de begynner å tykne. Deretter har du i ndet andre. Du må ikke koke eggeplommer uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 23:26   #143
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, skulle gjerne hatt et alternativ til eggeplommene pga. allergi.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 22:27   #144
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager hvit og brun saus. Samt viltsaus, soppsaus og pastasaus.

Bernaise og denslags kjøper jeg halvfabrikata for å lage, men skulle gjerne prøvd meg på flere saustyper ja.

Gammel 26-04-10, 01:46   #145
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, i hovedsak, men enkelte sauser kommer best i pose. Vi har også liggende vanlige posesauser som vi bruker om vi skal lage hurtigmiddag en dag (type makaroni, kjøttboller og brun saus - da er ingenting hjemmelaget foruten oppkoket av vann ).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:18   #146
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg svarte feil, for jeg sa nei. Så leste jeg tråden og ser at dere regner all type saus. Så da ville vel ofte, men ikke alltid være mer passende.

Jeg lager ikke brun og hvit saus (men har jeg forsøkt meg på sistnevnte et par ganger), og det er mest fordi vi spiser det uhyre sjelden.
I og med at jeg har forsøkt meg, så kan det godt tenkes at jeg ville prøvd igjen om jeg hadde god tid (jeg fikk det nemlig til, men den ene gangen gikk det mye melk for jeg klarte å svi sausen første gangen. )

Jeg lager mye pastasauser, og litt fløtesauser sånn på gefühlen.

Noterer ned tipset om eddik i saus, der tror jeg at jeg fikk svaret på hvorfor sausen av og til blir litt kjedelig til tross for at den samtidig er god.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 11:35   #147
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg koker forresten alltid mye brun saus når jeg først gjør det, og fryser ned noen porsjonsposer. Veldig greit når man ikke har så godt med tid.
Og så må jeg brune smør og mel altså, på lav temperatur og mens jeg rører hele tiden. Det blir rett og slett ikke godt uten skikkelig jevning.
Men den skal ikke være svidd nei, så det er litt tidkrevende.

Enig! Hvis man ikke bruner skikkelig får man jo nærmest bare hvitsaus med litt farge - grøss og gru!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Brun like deler smør og hvetemel på støpejernspanne, middels varme og hyppig røring i panna slik at den blir brun, ikke brent.
Ha bruninga over i kasserolle, spe med kraft, vann eller hva du vil ha, samt krydderier og smakstilsetninger etter ønske. Kok opp, la koke i 10 min.

Jeg bruker dessuten litt hakket løk som får surre sammen med bruningen på slutten, og en liten dæsj soyasaus.

Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 11:36   #148
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Og til hovedspørsmålet: All saus lages selv.

Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:32   #149
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Enig! Hvis man ikke bruner skikkelig får man jo nærmest bare hvitsaus med litt farge - grøss og gru!

Tull. Både jeg og venner lager skikkelig god saus uten bruning. Har fått masse skryt. Og det går fint an å lage ordentlig god saus selv uten hvetemel, heldigvis for cøliakere.

Gammel 26-04-10, 15:54   #150
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har jeg svart tro? Husker ikke..

Vi lager i allefall all saus selv. Det er bare bearnaise jeg ikke har turt å prøve enda så det blir posemiks.

Gammel 26-04-10, 16:46   #151
Jakobine
Aktiv

Jakobine sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Jakobine er litt kul
Standard

Nei, ikke hittil, men det er så absolutt en av prosjektene fremover. Jeg har blitt ivrig på kjøkkenet først det siste halvåret, og henger litt etter.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 13:39   #152
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det smaker jo helt annerledes enn på den måten du lager saus på. Både helten og min mor lager nydelig saus basert på bruning.

Enig. Kjøttkakesaus må lages basert på bruning - ellers smaker det feil, i hvert fall for mine smaksløker. Imidlertid er det som regel mannen som lager kjøttkaker, og han bruker ferdigsaus (i blokker) som basis, så litt feil blir det som regel. Selv bruner jeg nesten alltid mel og smør når jeg lager brun saus. Hvis jeg ikke gjør det, bruker jeg ofte soyasaus (av og til også søt soyasaus) som smakstilsetning. Det setter fin farge på sausen og sukkerkulør blir overflødig.

Sist redigert av Tangina : 27-04-10 kl 15:27.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 18:30   #153
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Lager alltid hvit og brun saus fra bunnen, men ikke peppersaus og bearnaise..

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:58.