Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Skriver du noen ord feil med vilje?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 11:51   #81
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Skriver du noen ord feil med vilje?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Da kom jeg på en ting til. Jeg kommer aldri til å skrive teip. :grøsse:

På lik linje som jeg kjenner at jeg grøsser av ordet "deit". Og så synes jeg også det ser vanvittig teit ut.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg irriterer meg, slett ikke for siste gang, over alle som skriver dialekt jeg. Dialekt er og blir IKKE ET SKRIFTSPRÅK. Vi har to norske skriftspråk, Bokmål og Nynorsk. Disse har ørten ulike sideformer og klammeformer. Men ikke på en eneste klammeform noen plass er "æ" en form for "jeg", ei heller er "d" en form for "det". Uansett.

Jeg har til tider store problemer med å lese dialekt. Har en kusine som er nordlending og hun skriver på dialekt, og det er nesten som om jeg må slå over inni hodet mitt for å stavre meg gjennom en setning.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:53   #82
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

jeg er helt med på at jaffal bør være et ord.
Ellers har jeg mye moro med å skrive foppall og håmball til helholdsvis foppal- og håmballidioter. Men jeg vet at det ikke skal skrives sånn egentlig...

Foppall?

Kan jeg bare en aller, aller siste gang tørne litt over trøndervenner som skriver på dialekt på SMS og FB?

Dialekt på FB er av og til en nødvendighet. For meg, som snakker en blanding mellom bymann og stril, er dialekt veldig greit.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 11:56   #83
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner jo deg, 007. Det trønderknølegreiene, derimot ...

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:04   #84
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner jo deg, 007. Det trønderknølegreiene, derimot ...

Ja, der er jeg hjertens enig! Jeg skjønner nada av skriftlig trønderdialekt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 12:09   #85
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Når det gjelder rumpe-/rompe-spørsmålet; "rumpe" hører i mine ører til på beste vestkant. "Å kjæreste Jense-mann! De må da ikke ta meg på rumpen fremfor alle de menneskene!"

For meg er rumpen og hytten mer bergensk enn beste vestkant. Jeg sier rumpa. Ikke mye fisefint ved det, håper jeg.

Gammel 15-07-09, 12:21   #86
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Sist jeg sjekka ordboka (for et minutt siden) var HVERKEN og VERKEN begge godkjente ord for samme betydning (jeg bruker også hverken, det er det jeg lærte på skolen. Og det står fortsatt i bokmålsordboka (den på nett, jeg er klar over at den jeg har i bokhylla ikke forander seg...) Det samme gjelder genre.

Så vidt jeg tolker det er det derfor vedtatt at alternative former skal være godkjent, men ikke at de mer konservative ikke skal være det?

"Genre" var ikke tillatt for ti år siden, som jeg nevnte litt tidligere - en del mer konservative former ble fjernet fra "korrekt" bokmål (på 80-tallet? jeg husker ikke når disse endringene ble gjennomført), men har altså kommet inn igjen i siste utgave av Bokmålsordboka. Jeg skrev likevel "genre" den perioden det var "feil" også.

Gammel 15-07-09, 12:32   #87
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver genre, orange og hverken, i hvert fall vanligvis. :knirk:

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og giraff.

:medknirker: Og høyner med venninde. Den har jeg fått mye pes for her inne.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Stilvalg, for min del. Jeg skriver veldig konservativt bokmål, på grensen til riksmål, og om det blir vedtatt at noen av de formene jeg foretrekker (som "hverken" eller "genre") ikke skal være godkjent bokmål lenger, så føler jeg meg ikke bundet av det, så lenge jeg skriver privat. Men i jobbsammenheng skriver jeg likevel etter reglene.

Akkurat sånn er det.

a-endelser.

Jeg føler meg ganske vill og gal som strekker meg til jenta innimellom.

Men jeg sier rompa, ikke rumpen.

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

islandsk

Hele klassen min forelsket seg i ordet bilskur i steden for det "norske" garasje i høst. Og her snakker vi 18-åringer av den virkelig kule typen

Bilskur! Den skal jeg adoptere!

Gammel 15-07-09, 12:38   #88
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg bare en aller, aller siste gang tørne litt over trøndervenner som skriver på dialekt på SMS og FB?

Jeg har familie som tror at det er en grei ting, og jeg svarer ikke på SMS-er som ikke er skrevet på riktig norsk. De begynner å skjønne tegninga nå, men det har tatt litt tid. Spesielt siden jeg heller ikke svarer på SMS-er av typen: Koffor svare du itj?

Gammel 15-07-09, 13:33   #89
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trøndere ER verst, er de ikke?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 13:35   #90
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Æ skjønne itj ka dåkk snakke om.

Gammel 15-07-09, 14:07   #91
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trøndere ER verst, er de ikke?

Jeg synes nordlendinger er like ille. Eller i alle fall er det mest nordlendinger jeg har erfaring med når det gjelder dialektbruk i SMS-er og på Facebook, men det er kanskje mest fordi jeg har ganske mange gamle klassekamerater som FB-venner.

Gammel 15-07-09, 14:13   #92
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes nordlendinger er like ille. Eller i alle fall er det mest nordlendinger jeg har erfaring med når det gjelder dialektbruk i SMS-er og på Facebook, men det er kanskje mest fordi jeg har ganske mange gamle klassekamerater som FB-venner.

Min erfaring fra ulike forum og chattesteder (dog noen år gammel erfaring, ikke helt oppdatert) er at det er trøndere og nordlendinger som er de mest iherdige på å insistere på å skrive på dialekt.

Forøvrig er jeg heller ikke tilhenger av min egen dialekt skrifltig, jeg er sånnsett bedre i stand til å tolke den, men synes det er veldig tungdvindt likevel. Og ja, som Surre, jeg får litt sånn småfnatt når jeg hører sunnmørsk på tv. (Særlig en sportsreporter på tv2, men det er like mye fordi jeg kjenner stemma da, har gått på skole med ham.)

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:14   #93
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

"Genre" var ikke tillatt for ti år siden, som jeg nevnte litt tidligere - en del mer konservative former ble fjernet fra "korrekt" bokmål (på 80-tallet? jeg husker ikke når disse endringene ble gjennomført), men har altså kommet inn igjen i siste utgave av Bokmålsordboka. Jeg skrev likevel "genre" den perioden det var "feil" også.

Ok, jeg har vel ikke fulgt helt med på 80-tallet jeg da, det må jeg nok innrømme

(Og, ehh, det er mulig de har nedra bort noen former jeg lærte på skolen også, og at jeg derfor skriver feil. Det er dog ikke bevisst i så måte, mer at jeg ikke har fått med meg at det ikke er lov lenger... Ikke mye stilbevisst jeg nei...)

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:32   #94
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Esme, jeg tror jeg elsker deg.

Dialekt skal snakkes - ikke skrives. Uansett!

Jeg er nok også temmelig konservativ i bokmålet, til å være flasket opp på nynorsk.
Men jeg skriver gjerne "vettu", "serru" og "seffer'n" og slikt, når jeg skal forsøke å være muntlig i skriftspråket. Men aldri SMS-språk. Aldri.

Og, ja, det hender det sniker seg inn noen engelske gloser her og der.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:42   #95
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest alt.

Rompe er vel lov å skrive? Jeg skriver rompe.

Ellers er jeg vel relativt "moderne":

Veps
Valp
Sjanger (ikke genre! :grøss: )
Verken
Oransje
Sjiraff (Her er jeg litt usikker. Hmm. Giraff, nei sjiraff, tror jeg.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:43   #96
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Språk er jo ikke noe statisk. Min farmor skriver fremdeles "efterpå".

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 15:21   #97
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ifølge bokmålsordboka er det ikke noe sånt ord.

Kanskje man skrive morra? Det gjør nemlig jeg.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 15:24   #98
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver rompe og lompe, humpe og slumpe. Og så skriver jeg lønsj og brønsj.

Gammel 15-07-09, 16:00   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engelske ord, store bokstaver uten mål og mening, slang her og der, konservativt her og der, blånne ord her og der.

Alt er selvfølgelig nøye gjennomtenkte virkemidler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 16:01   #100
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Alt er selvfølgelig nøye gjennomtenkte virkemidler.

But of course!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.