Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Skriver du noen ord feil med vilje?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 10:51   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skriver du noen ord feil med vilje?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Stilvalg, for min del. Jeg skriver veldig konservativt bokmål, på grensen til riksmål, og om det blir vedtatt at noen av de formene jeg foretrekker (som "hverken" eller "genre") ikke skal være godkjent bokmål lenger, så føler jeg meg ikke bundet av det, så lenge jeg skriver privat. Men i jobbsammenheng skriver jeg likevel etter reglene.

Sist jeg sjekka ordboka (for et minutt siden) var HVERKEN og VERKEN begge godkjente ord for samme betydning (jeg bruker også hverken, det er det jeg lærte på skolen. Og det står fortsatt i bokmålsordboka (den på nett, jeg er klar over at den jeg har i bokhylla ikke forander seg...) Det samme gjelder genre.

Så vidt jeg tolker det er det derfor vedtatt at alternative former skal være godkjent, men ikke at de mer konservative ikke skal være det?

Malama er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.