|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine? | |||
| Ja |
|
237 | 90,46% |
| Nja, kanskje i overkant irritert |
|
11 | 4,20% |
| Nei, bare irritert |
|
13 | 4,96% |
| Nei |
|
1 | 0,38% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Deltakere: 262. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Ja, opptil flere ganger.
|
|
|
#163 |
|
Like blid :)
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?
Samme her...føler nesten at det går rundt for meg i helgene... planlegger liksom at vi skal ha en koselig helg, alle 3 ungene og jeg, men ender opp med spetakkel og søskenkrangel, og jeg blir sint ja.. Man skal ha en utrolig tålmodighet for å holde ut slikt uten å bli sint, med 3 barn som slåss om oppmerksomheten fra en mor, som prøver å dele den så godt som mulig på alle 3..
|
|
|
|
#164 |
|
Lykkelig 3barnsmor:)
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Ja, jeg har vært sint. På begge to.
|
|
|
#165 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Ja dessverre
|
|
|
#166 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Men kan det ha like mye med at man har barn som ikke trykker på triggerne som det ble nevnt tidligere som at man selv har lang lunte/kontroll over sinnet/kontroll over ventilasjonen av sinnet? |
|
|
|
|
|
#167 |
|
![]() ![]() |
Jeg har vært igjennom PMTO veiledning mht. at jeg har en sønn med adferdsproblemer. Der har jeg bl. a. lært "1 til 5" regelen, dvs. at for hver gang barnet får "kjeft" skal det roses 5 ganger.. hvilket kan være vanskelig..men det er snakk om ros som "nå var du flink og gjorde som mamma sa", eller "det er så hyggelig når vi kan ha det koselig sammen uten at mamma må bli sint" etc.. Poenget med dette er at det skal bli overvekt av ros, for å unngå for mye kjeft i hverdagen... Barn elsker oppmerksomhet fra voksne, og det kan i mange tilfeller reslutere i at barnet gjør negative ting, for å få oppmerksomhet fra den voksne. Iallfall i visse tilfeller.. Hemmeligheten er også å overse negativ adferd, og heller flytte fokuset på det positive og gi mest mulig ros. Klarer man å gjennom føre dette, ender det opp i at barnet vil gjøre positive ting for å få oppmerksomhet...Høres veeeldig enkelt ut, men krever full kontroll over temperamentet fra den voksne, noe jeg selv sliter med...
|
|
|
|
#168 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja det kan du si. I snakk med andre har jeg konstatert at mine ikke har tendenser til å gjøre en del sprell som andre har. Hvorvidt det har med meg eller dem selv å gjøre vet jeg jo ikke, men en kombinasjon sikkert. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Leser
|
Nei, jeg tror ikke alle barn gjør det.
Slik er det absolutt ikke hos meg. Jeg blir sint på det folk gjør, men det hender selvfølgelig jeg blir ekstra skuffet om det er noen jeg er glad i. For meg er sinne en følelse som oppstår lettest hvis det er noen jeg må ha kontakt med - men jeg trenger ikke å elske noen for å være sint på dem.
Alle relasjoner er jo samspill, og barna vil alltid utgjøre en del av samspillet og det vil også de voksne. Så alle foreldre-barn relasjoner vil alltid være takket være begge parter. (og ofte er det enda flere innvolvert, besteforeldrene som har oppdratt foreldrene og skapt deres reaksjoner etc)
|
|
|
#170 |
|
![]() ![]() |
Du har nok rett i det, men ofte har det nok med oppdragelse å gjøre, såsant det ikke er noen bokstavdiagnoser i bildet...tror nå jeg
|
|
|
|
#171 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja det har nok med det også å gjøre. Jeg vet at jeg selv er ganske myndig og streng på en del ting, samtidig som jeg behandler dem som "små voksne" og snakker og forklarer om det meste. De blir vist tillit, får mye ros, og fokus er på både følelser og reaksjoner hos andre og hos seg selv. For andre kan jeg nok fortone meg som old-school-mor, som bare trenger å se på et av barna og det reagerer ganske tjapt. Mens for ungene tror jeg det mer handler om "oss som en enhet" og hvordan vi forholder oss og kommuniserer med hverandre. "Vi gjør ikke sånn", "hos oss er det sånn og sånn", "når vi er borte gjør vi sånn", et.c. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
#173 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Uten at jeg har lest tråden:
|
|
|
#174 |
|
Borte
|
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Jeg har vært illsint på datteren min mange ganger. Hun kan oppføre seg som den verste, urimelige fjortis i en alder av seks, furte og dramatisere over små bagateller som at en bukse er på vask, eller at hun ikke får gå med shorts på vinteren, eller at PC'n vår henger seg, eller at hun må vaske håret eller noe annet bitte-bitte-lite bagatellmessig tull. Jeg blir sint når hvem-som-helst lager masse bråk over små filleting, så det er det som er mitt triggerpunkt.
|
|
|
#175 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Jesper Juul snakker om forskjellen på å kommunisere personlig og oppriktig med barna framfor det å spille en rolle som oppdrager, det har jeg latt meg inspirere veldig av. Jeg kler ikke på meg følelser for å manipulere folk jeg er intim med, heller ikke med barna mine.
|
|
|
#176 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Jeg har vært alldeles rasende på snuppa (nå 4 år). Dette har skjedd mange ganger. Særlig når hun gjør ting hun vet at ikke er lov og som gjør vondt for andre. Hun slår broren sin mye, og når dette skjer umotivert 6. gangen på en halvtime, så blir jeg veldig, veldig sint.
|
|
|
|
#177 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Hvorfor skal det være så galt å være sint og ha temperament? Jeg føler at her i Norge er det til tider så lite akseptert, og at sinne stort sett sees på noe som er svært negativt. Jeg er ikke perfekt, og prøver heller ikke å være det. Jeg er MEG.
|
|
|
|
#178 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Katarina: Er det noen som har sagt at det er noe galt i bli sint og ha temperament?
|
|
|
#179 |
|
intro
|
Kanskje ikke direkte, men det er ganske mange innlegg i denne tråden som antyder at det er "riktigere" å aldri vse sinne overfor sine barn. Det er i alle fall slik jeg (som hissigpropp med bittelitt dårlig samvittighet) leser det.
|
|
|
|
#180 |
|
Glamorøs
|
Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?Jeg syns ikke det er noen grunn til å få dårlig samvittighet over noe 219 stykker sier at de har blitt så langt. Men jeg syns man kan tenke gjennom grunnene til at man blir sint, ligger de hos barnet, eller ligger de hos en selv? Hvis de ligger hos barnet, er det en oppførsel som er trigget av min oppførsel? I mitt tilfelle finner jeg at grunnen ofte ligger hos meg, og det syns jeg ikke er OK. Så da prøver jeg å jobbe med det.
|
![]() |
|
|