Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vogn til nesten-skole-unger?!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-08, 16:00   #121
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vogn til nesten-skole-unger?!

Jeg ser for meg at større barn kan bli slitne og spørre om lov å sitte i vogna en liten stund. Jeg ser også for meg svar som "du er altfor stor", "det er bare babyer som sitter i vogn", "det er barnslig", "tenk om vennene dine ser deg" osv.

Gammel 19-06-08, 16:02   #122
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er VELDIG uheldig. Min 03-modell brukte smokk relativt lenge, og fikk høre andre unger si "det er bare babyer som bruker smokk" og "du er altfor stor til å bruke smokk" osv. Tror man dette kommer fra barna selv? Neppe, det kommer fra foreldre som tydeligvis trenger å jobbe med sine overbærende holdninger.

Det at smokk og vogn er noe som ganske spesifikt hører barndommen til tror jeg i seg selv medfører at barn på et eller annet tidspunkt skjønner at de har vokst fra det. Hadde vi foreldre brukt smokker i det daglige ville det nok ikke vært slik.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 16:03   #123
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er absolutt med på å overføre holdninger også når det gjelder vogn, men vi har ingen behov for å innprente noe som helst og jeg ser heller ikke for meg at mange foreldre innprenter barn når det gjelder vogn.
Jeg har i alle fall innbilt meg at de fleste slutter å bruke vogn ganske naturlig. På hvilket tidspunkt det virker naturlig er forskjellig fra familie til familie. Jeg ser kanskje for meg at det med innprenting kanskje vil være mest brukt hvis ikke barna får en gradvis overgang fra det å sitte i vogn til det å kunne gå ganske lange strekninger selv.

Hvorfor er du så opptatt av det med innprenting? Tror du ikke at foreldre overfører veldig mange holdninger til barn mer eller mindre ubevisst?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 16:04   #124
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser for meg at større barn kan bli slitne og spørre om lov å sitte i vogna en liten stund. Jeg ser også for meg svar som "du er altfor stor", "det er bare babyer som sitter i vogn", "det er barnslig", "tenk om vennene dine ser deg" osv.

Du ser med andre ord for deg at folk generelt er ekle og dårlige til å kommunisere med barna sine? Hvorfor det?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 16:05   #125
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at smokk og vogn er noe som ganske spesifikt hører barndommen til tror jeg i seg selv medfører at barn på et eller annet tidspunkt skjønner at de har vokst fra det. Hadde vi foreldre brukt smokker i det daglige ville det nok ikke vært slik.

Jeg er helt med på at mange greier unger gjør er sånt som man med tiden legger fra seg og vokser fra, men jeg er likevel ikke enig i at de nødvendigvis hadde brydd seg med hva andre unger gjør hadde det ikke vært for overfokuset på avvenning og "nå er du for stor til ditt og datt". Språket er som sagt veldig unaturlig og tydelig noe de på et eller annet tidspunkt har fått høre selv.

Gammel 19-06-08, 16:07   #126
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du skriver der avhenger jo av at barnet ser på vogn som et reellt alternativ. Har man ikke vogn tilgjengelig vil ikke barnet be om å få sitte i vogn om det er sliten. Da ser jeg heller for meg at barnet spør om å ta en pause.

"Du er alt for stor" er jo et svar som kan være helt rett hvis en seksåring er vant til å sitte i vogn. Da kan foreldre pluselig en dag måtte si at "beklager, du er for stor for vogna, den er ikke godkjent til din vekt".

De andre utsagnene du skisserer er utsagn jeg synes ville være hårreisende å bruke overfor barn uansett hva det skulle gjelde.

Gammel 19-06-08, 16:08   #127
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hvorfor er du så opptatt av det med innprenting? Tror du ikke at foreldre overfører veldig mange holdninger til barn mer eller mindre ubevisst?

Jeg er ikke spesielt opptatt av det med innprenting, men det var dette jeg reagerte på i innlegget ditt og på meg virket det temmelig fjernt.

Gammel 19-06-08, 16:10   #128
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Selv om jeg er sær, så nekter jeg å tro at mine unger er så fryktelig sære. Jeg tror de er ganske "normale". De vil gjerne sitte i vogn når de blir slitne i bena. Det lar seg ofte naturligvis ikke gjøre siden vi uansett bare har med en vogn, og den er primært tiltenkt den minste. Det har aldri falt dem inn at de er for store til å sitte i vogn, hvilket faktisk i praksis ville betydd at de er for store til å ønske å hvile seg litt. Jeg tror ikke at det er fordi de er sære at de øsnker å sitte i vogn av og til, men fordi de er helt normale med helt normale behov.

Det er klart at smokk, vogn og en god del annet hører barndommen til. Men er det i hovedsak barna som selvavvenner bruken av dette, eller er det foreldrestyrt? Jeg tror det i stor grad er det siste. Jeg tror også at det kan være vanskelig å se hvor mye man som forelder påvirker, dersom man ikke er veldig bevisst på akkurat det.

Gammel 19-06-08, 16:10   #129
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Du ser med andre ord for deg at folk generelt er ekle og dårlige til å kommunisere med barna sine? Hvorfor det?

Nei, da måtte det bety at alle unger er og snakker sånn, og det har jeg aldri sagt? Mange unger brydde seg katten i smokkebruken til eldstemann, mens andre, derimot, var "ufrivillig" slemme. Jeg tviler på at de helt innså hvor sårende ordene de brukte var. Naturlig nok.

Gammel 19-06-08, 16:11   #130
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg er ikke spesielt opptatt av det med innprenting, men det var dette jeg reagerte på i innlegget ditt og på meg virket det temmelig fjernt.

Jeg har aldri snakket om innprenting. Det er det du som har gjort. Jeg har snakket om mer eller mindre ubevisst påvirkning.

Gammel 19-06-08, 16:16   #131
Guava

Guava sin avatar

Standard

Hvis det er galt å bruke ordet innprente får jeg heller si at jeg reagerte på at du mener foreldre bruker utsagn av den typen du listet opp i sin overføring av vognholdninger på barna sine.

Gammel 19-06-08, 16:18   #132
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Hvis det er galt å bruke ordet innprente får jeg heller si at jeg reagerte på at du mener foreldre bruker utsagn av den typen du listet opp i sin overføring av vognholdninger på barna sine.

Javel. Tror du virkelig ikke at det forekommer?

Gammel 19-06-08, 16:20   #133
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg har da skrevet i hvert eneste j...a innlegg nå at det er jeg som velger det slik og det er grunnen til at jeg forstår HI sin undring?

Men selvsagt er det en grunn til at jeg velger slik - for jeg mener jo at det tross alt er viktigere for ungene å være mer ute i naturen og på turer, enn "i vogn på bytur"-alternativet. Det er jo mange av oss som velger å prioritere de tingene vi selv synes er viktige?

Jeg innrømmer at jeg reagerer på din generelle holdning til å gå tur i byen. Vi bor i byen og vi går tur, både i natur og i byen. Der er mange fine steder å gå i en by, spennende plasser, utstillinger, fontener, lekeplasser. Å gå i byen er på ingen måte det samme som å gå i butikker. Mine barn er nok mer i naturen enn de er i sentrum av byen, men de synes at begge deler er morsomt.

Til hovedinnlegget: jeg har aldri sett seksåringer i vogn, så det har jeg ikke sterke synspunkter om, men jeg vil tro at det er en spesiell ferieting og har forståelse for det.

Vi hadde med vogn på ferie i fjor, da var den minste 3,5 år. Etter det var vi ferdig med vogn og la den vekk. Vi brukte vogn lenger til storesøsteren. Det er fordi vi ikke hadde bil og dersom vi skulle være ute om kvelden var det enklere å la henne være i vogn slik at hun kunne hvile/småsove på veien. Vi liker å gå hjem selv om det blir litt langt, men det går jo ikke an med et trett barn.

Jeg tror også at bruk av vogn er ganske forskjellig for de som har bil og de som ikke har det. Jeg ser selv at nå som jeg har bil foregår veldig mange turer som tidligere var naturlige fotturer med bil.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 16:25   #134
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Javel. Tror du virkelig ikke at det forekommer?

Jeg tror ikke det er vanlig og særlig ikke blant dem som kutter ut vogna tidlig.

Gammel 19-06-08, 16:42   #135
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er vanlig og særlig ikke blant dem som kutter ut vogna tidlig.

Her har det liksom ikke vært noe tema, det skjedde naturlig etter 2 års alder. Lite vogn i barnehagen, slutt med dupp etc. Vi har aldri snakket OM det å slutte med vogn. Men vi HAR snakket om det å slutte med smokk. Jeg ønsker ikke en 5 åring som fortsatt bruker smokk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 17:50   #136
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Dette var en underlig diskusjon.

Det er alltid mange måter å gjøre ting på. Vi pleier å gå mye når vi er syden, og da mener jeg MYE og langt. Spaserer mye særlig på kvelden, til og fra restauranter, gjerne en time til, og ekstra runde på vei hjem. Da kan det være greit for et barn å kunne hvile beina og sitte i en vogn innimellom

I tillegg synes jeg trafikken i syden ofte er kjempeskummel, dårlig fortau og mye stygg kjøring.

Vi gjør jo ulike valg i alle andre situasjoner. Hvorfor er det rart at en 5-åring sitter i vogn, mens en masse 30-åringer tar taxi til og fra ulike aktiviteter?

Er det så pinlig å sitte i vogn for en 5-åring at familien heller bør ta taxi??

...og dette med late barn... det jeg syne jeg ser i syden er barn som løper mye rundt, bader masse, og foreldre som ligger på solsenger og ser på. (noe jeg synes er helt greit, men da er det vel OK at de små er slitne på kvelden når de voksne gjerne vil bevege seg litt).

Jeg synes folk skal innrette seg slik det er praktisk for dem uten at folk blir "matte" av det, vi gjør da alle slike kompromisser av og til (tar bilen når vi kunne ha gått, slenger oss i en taxi istedet for å gå, tar heisen istedet for trappen osv osv)

Sist redigert av Pusurkine : 19-06-08 kl 18:18.
Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 17:56   #137
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Dette var en underlig diskusjon.

Dette er HELT normalt

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 17:59   #138
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Dette er HELT normalt

OK

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 18:13   #139
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

vi har ei på 4,5 år, som skal få ha emd seg paraplytrille til Tyrkia i sommer. Vi ahr 2 andre barn og, og tanken er at den vognen blir med ut på rusleturer om kveldene, så hun evnt kan sove i den eller hvile seg etter seine middager ute. Hverken mann eller jeg fristes med tanken på å bære en trøtt sutrete jente... Her hjemme har hun ikke brukt vogn siden hun var 2,5 år. Men tror behovet kommmer kombinert med sol, mye bading og lange dager i varmen.

Gammel 19-06-08, 18:34   #140
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg melder meg som vognbruker til min sønn på 3,5 år. Vi bruker den i byen, og av og til på vei hjem fra barnehagen. Han er lang for alderen, så det er sikkert noen som tenker at den ungen får nok mye saft og boller for å holde seg i ro i vognen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.