|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Kunne ikke vært mer enig! |
|
|
|
|
|
#362 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg syns det er sterkt å kalle barn for ekle, bare fordi foreldrene prioriterer dem. Ellers må jeg få lov til å oppfatte Mim som jeg gjør, utfra det hun skrev. Jeg burde kanskje uttrykt meg litt annerledes, jeg burde ha skrevet jeg opplever det slik at Mim rangerer barn under hus og jobb. |
|
|
|
|
|
#363 |
|
flisespikker
|
Jeg leste ikke det Mim skrev på den måten du ser ut til å oppfatte det, og det gjorde tydeligvis ikke alle andre heller. Men jeg vil ikke gå inn på en diskusjon om hva hun egentlig mente, for det kan hun sikkert forklare best selv.
Det hadde hørtes bedre ut. Men jeg synes fremdeles det er drøyt å bli så personlig konfronterende i forhold til dem man diskuterer med. Du har selvfølgelig lov til å oppfatte oss alle som du vil, men det er hverken nyttig eller hyggelig å komme med negative personlige karakteristikker av andre brukere på grunnlag av at man er uenig med dem i en diskusjon. Jeg synes både du og Bina blir veldig personlige mot Mim her, uten at hun såvidt jeg kan se har vært annet enn generell og prøvd å legge frem hva hun mener og hvorfor.
|
|
|
#364 |
|
Leser
|
Jeg er ikke enig med deg i måten du leser Madam Mim sine innlegg på.
|
|
|
#365 |
|
Ustabil
|
Grunnen til at jeg synes både ElinM og jeg har holdt oss på den rette siden av streken er at vi bare har tatt utgangspunkt i hva Mim faktisk skriver. Vi har ikke gjettet, anklaget, beskyldt eller konkludert. Så vidt jeg ser har vi begge konstatert at vi er sterkt uenige i Mims syn, og i tillegg mener ElinM at man ikke kan kalle barn "ekle". |
|
|
|
|
|
#366 |
|
flisespikker
|
Og jeg har ingen problemer med at man er uenig med noen, eller reagerer på ordene de bruker, eller sier fra om det (på en krass måte om det faller en naturlig). Naturligvis. Men jeg reagerer likevel på tonen i flere innlegg som jeg synes går veldig nær personangrep og insinuasjoner om Mim som menneske og (i denne diskusjonen) som mor - f.eks. formuleringer som denne: "Jeg syns også Mim avdekket mye i innlegget sitt. Ting vi kanskje har ant før, men ikke sett henne sette ord på.".
|
|
|
#367 |
|
På vei
Jeg bruker vanligvis ikke å gå så personlig eller hardt ut. Det var kanskje en glipp at jeg gjorde det nå. Men jeg oppfattet Mim slik, og står for det. Og jeg reagerte veldig sterkt på at hun kaller unger ekle. Jeg vil påstå at det er å komme med negative personlige karakteristikker, kanskje ikke mot brukere, men mot deres barn. Det er dette jeg egentlig ønsker å konfrontere henne med; At hun mener unger som blir prioritert av foreldrene blir ekle. (For meg betyr forresten prioritert = viktigst = viktigere enn hus, jobb osv.) |
|
|
|
|
|
#368 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg leste innlegget fra Mim slik som du skriver det her, altså at det blir feil å ha en barnesentrert liv, men selvfølgelig ikke et familieorientert liv.
|
|
|
#369 |
|
Ustabil
|
Men, Skilpadda - jeg forstår at du ikke liker retningen i diskusjonen. Men du fyrer jo opp under hele tiden - med innlegg som dette. Vil du jeg skal svare på det du kommenterer - og med det gå enda mer inn på hva jeg tenker om Mim - eller er det ikke bedre at vi lar det koke ut i kålen, og ferdig med det? |
|
|
|
|
|
#370 |
|
flisespikker
|
Da kan jeg vel prøve å forklare hvordan jeg leste den setningen, da. (Sånn bortsett fra at den åpenbart var litt sleivete formulert.) For det første oppfattet jeg ikke at hun sa "barn som blir prioritert av foreldrene sine, er/blir ekle". Derimot leste jeg "jeg vet om en del barn som er/blir/har blitt 'ekle' fordi de forventer at de alltid skal komme først i alle sammenhenger". At det hun snakket om, er barn (og kanskje ungdommer/voksne) som er selvopptatte og egoistiske, og som forventer å alltid bli tatt hensyn til og komme først, og som ikke føler at de har ansvar i forhold til andre, hverken familien eller samfunnet rundt. Kanskje er det for sleivete å omtale barn som "ekle", og mener du det, er det jo greit å påpeke det. Men denne typen mennesker og den typen oppførsel og innstilling vet jeg jo godt at eksisterer, enten man kaller dem "ekle" eller ikke. Og jeg leste Mim som at hun sa at det er viktig - for å unngå dette - å lære barna at de er en del av et fellesskap (i familien og i samfunnet), og at noen ganger er det andre ting som haster mer eller prioriteres høyere der og da enn det å være sammen med eller ta hensyn til dem. (Uten at det betyr at man ikke totalt sett skal prioritere barna høyest.)
|
|
|
#371 |
|
På vei
Det var ikke dette Mim skrev. Hadde hun skrevet dette hadde jeg vært langt mer enig. Jeg mener uansett at det er galt å kalle unger for ekle. Unger er ikke ekle, men de kan oppføre seg ekkelt. Det er en stor forskjell. |
|
|
|
|
|
#372 |
|
flisespikker
|
La det gjerne koke ut i kålen; jeg har ikke noe ønske om å diskutere hva du (eller jeg) synes om Mim. Jeg prøvde bare å svare på innlegget ditt og forklare hvorfor jeg nevnte deg spesifikt i innlegget til ElinM, for det syntes jeg i etterkant var litt dumt, siden jeg ikke hadde svart på noen av dine innlegg før.
|
|
|
#373 |
|
flisespikker
|
Som nevnt tolket jeg også Mim omtrent slik lykkeliten02 gjorde, og jeg synes den tolkningen er minst like plausibel som din (også sett i sammenheng med hva som har blitt sagt ellers i tråden). Så kanskje vi egentlig ikke er så uenige, vi bare tolket den setningen forskjellig?
|
|
|
#374 |
|
På vei
Nei, jeg tror ikke vi er så veldige uenige. Men Mim skrev jo svart på hvitt at barn som blir prioritert blir ekle. Det er ikke noe jeg har tolket. Det er godt mulig hun mener noe annet, men i så fall har hun vært svært dårlig til å uttrykke seg, og det er ikke likt henne. |
|
|
|
|
|
#375 |
|
Ustabil
|
Dessuten vinklet Mim det dithen at "prioritering" handlet om å kaste alt annet til side for å leke og dille med barna. Det er jo strengt tatt ikke det det handler om, mener jeg. Men å ha tid til barna, enten de har noe de vil fortelle, har slått seg eller trenger hjelp til noe. |
|
|
|
|
|
#376 |
|
Hertuginne
|
Nå må du prøve å holde deg til fakta her, ElinM.
Du tolker dette utsagnet som at barn som blir prioritert blir ekle. Og nøkkelordet er er tolker.
|
|
|
#377 |
|
På vei
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnAdrienne, dette er hva Mim skrev:
Dessuten er vi tydeligvis også uenige i om barn er viktigst i verden. For meg er mine barn aller viktigst, men det betyr ikke at andre ting ikke er viktige også. Det er jo det hele kjernen i diskusjonen går ut på. Jeg syns det er tydelig at du og andre mener at barn ikke er viktigst. Nå har du også sagt det. Allikevel kritiserer dere meg for å påpeke dette.
|
|
|
|
|
|
#378 |
|
flisespikker
|
Men jeg er uenig i at det var det hun sa, "svart på hvitt". Setningen lød slik:
|
|
|
#379 |
|
Hertuginne
|
Mine unger er for meg det viktigste i verden, det betyr ikke at de er det viktigste i hele verden for alle. Og du må være enig i at det finnes unger som går rundt og tror at de er verdens midtpunkt?
Og så signerer jeg Skilpadda, for hun sier det jeg mener ang. tolking av Mim sitt utsagn, bare litt bedre enn det jeg tydligvis klarer.
|
|
|
#380 |
|
Ustabil
|
Jada. Men det skyldes normalt sett at foreldrene forteller barnet hvor viktig det er - hvor skjønt det er - hvor fantastisk det er - hvor enestående det er - og det tror jeg fordeler seg ganske jevnt mellom yrkesaktive, hjemmeværende og karriereforeldre. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|