|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Taushetsplikt - barnehageansatteJeg ble litt forundret i barnehagen i dag. Ved levering spurte jeg om kontaktpersonen til datteren min var til stede da jeg skulle avtale et møte med henne. Vedkommende som møter meg sier at hun er syk. Så fortsetter hun med å legge ut om at "hun er så sliten for tiden", "jeg har sett det på henne lenge", "hun har fortalt meg det selv også",etc. Jeg svarer ikke stort, men tenkte etterpå at dette var da i overkant mye informasjon. Er det ok av barnehageansatte å snakke om kollegaer sånn?
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg trodde ikke taushetsplikten omfattet de ansattes helse? Jeg hadde ikke reagert på en slik samtale, men det kan kanskje skyldes at jeg kjenner de ansatte såpass godt at det ikke ville virke unaturlig med slik info. Dette er i tråd med hva jeg kunne sagt om en kollega til en annen kollega i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Sær og kresen
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteOm en kollega til en annen kollega er litt annerledes enn fra en kollega til en utenforstående, synes jeg.
![]() |
#5 |
Drømmer
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg hadde ikke reagert på en sånn samtale nei. Nå kjenner jeg de ansatte godt og får jo høre om det er noe uansett, så mulig det er derfor jeg ikke hadde reagert. Sist redigert av Chablis : 15-04-10 kl 19:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteHadde følt det ubehagelig å få denne informasjonen. Opp til den det gjelder å dele. Og denne vet ikke en gang at budskapet spres sikkert. Og jeg hadde også vært tilbakeholdende med hva jeg sa etter en sånn episode, ikke stolt på at ting ikke gikk videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg hadde nå ikke sagt sånt om mine kolleger til foreldre, så jeg synes det var i overkant mye info ja. Veldig alvorlig var det kanskje ikke, men definitivt på kanten. Jeg kunne sagt tilsvarende ting til andre kolleger, dersom jeg visste at alle de involverte kjente hverandre, så der er jeg enig med Claire i at grensen går et annet sted.
![]() |
![]() |
#8 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg syns ikke det hun sa var noe lojalt overfor hennes kollega.
![]() |
#9 |
Glad
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteKollegers helse har foreldre ingenting med, og slikt bør man holde for seg selv. Man er jo på ingen måte pålagt å fortelle arbeidsgiver hvorfor man er sykmeldt, og iallefall ikke kolleger og andre man omgås. Jeg hadde reagert på denne samtalen, og jeg har også reagert på tilsvarende samtaler som omhandlet barna i barnehagen og hvor rare foreldre de hadde.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg synes dette var veldig på kanten, om det var over kanten kommer ann på hvilket forhold du har til de ansatte.
![]() |
#11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteAnsattes helse er helt klart innenfor det som er taushetspliktbelagt ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Sær og kresen
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatte
Jeg kjenner ikke den omtalte annet enn som kontaktperson for datteren min i barnehagen. Hun har ikke vært så lenge i barnehagen heller. Hun som fortalte det kjenner jeg litt bedre til, siden hun var ansatt på sfo da sønnen min gikk der. Men jeg har litt dårlig erfaring med henne derfra, så det gjorde nok sitt til at jeg reagerte litt. Det var noen episoder der hun opptrådte veldig uprofesjonelt.
![]() |
#13 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg synes det er unødvendig mye informasjon å gi om en kollega ja, men jeg vet ikke om jeg hadde reagert så veldig. Bare prøvd å få samtalen over på noe annet og latet som om jeg ikke hørte det
![]() |
#14 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg ville synes det var mer enn jeg hadde lyst til å vite om hvordan de ansatte i barnehagen har det ja. Men har man egentlig taushetsplukt ovenfor kollegaer? En ting er at man burde holde munn, men det er vel ikke akkurat brudd på taushetsplikten, med mindre det var en leder som sa det om en ansatt. Og det er vel ikke andre regler for ansatte i barnehager, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Sær og kresen
Det var en ansatt som det til meg, som er forelder. Slik jeg oppfatter det i det sitatet jeg la inn over her, så er det, om ikke akkurat brudd på taushetsplikten, i hvert fall i gråsonen for hva som er greit å si.
![]() |
#16 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteJeg mener at det ikke står noe om taushetsplikt overfor andre ansatte i den taushetsplikten jeg har skrevet under på, men det handler jo uansett om lojalitet i forhold til dem man jobber sammen med.
![]() |
#17 |
Tittel og tittel....
|
Jeg er ikke helt sikker(lenge siden jeg skrev under), men jeg mener at i de kommunale barnehagene jeg har jobbet i så er det det som står i forvaltningsloven vedr taushetsplikt som gjelder. Og der mener jeg det ikke står noe om andre ansatte.
![]() |
#18 |
|
Ut fra dette så forstår jeg at du synes det var litt mye informasjon. tror ikke jeg ville hatt møte med henne, deet er viktig at du er trygg på den som du skal avtale ting angående barnet ditt, synes jeg. Du må kunne føle deg trygg på at den ansatte ikke sprer informasjon om ditt barn.
![]() |
#19 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Taushetsplikt - barnehageansatteTaushetsplikt gjelder også andre ansatte. Det har vi nettopp hatt en runde på hos oss!
![]() |
#20 |
Tittel og tittel....
|
Vi har faktisk fått motsatt informasjon, nemlig at den ikke gjelder. Så om du har en link til lovverket så setter jeg pris på det.
![]() |
|
|