Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Snakker polakker flest tysk?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 10:03   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Snakker polakker flest tysk?

Er det slik at alle i Polen lærer tysk på skolen, omtrent på linje med engelsk i Norge? Snakker polakker ofte bedre tysk enn engelsk? Noen som vet?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:10   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.718
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Nei, det har jeg ikke inntrykk av. Min polske vaskehjelp sa at de ikke lærer andre språk enn polsk på skolen.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:12   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Nei, det har jeg ikke inntrykk av. Min polske vaskehjelp sa at de ikke lærer andre språk enn polsk på skolen.

Æsj da, da var jeg nok litt for optimistisk. Og jeg som trodde jeg kanskje hadde funnet en måte å kommunisere med vår nye vaskehjelp på!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:16   #4
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.718
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Nei det er vanskelig dette med kommunikasjon. Heldigvis gikk min vaskehjelp på skole her og lærte norsk, samtidig som hun kunne noe engelsk (altfor lite). Etter noen få måneder snakker hun nå veldig bra norsk, og det er mye lettere å forklare.

Før hun lærte norsk, skrev jeg beskjeder på engelsk, og så tok hun dem med til venner/kjente for oversettelse.

Det som ble litt morsomt da, var at jeg f.eks. skrev: Husk å vaske bak sofaen.

Når jeg kom hjem hadde hun ikke vasket bak sofaen, men det hadde hun altså gjort gangen etter det. Slik fant jeg ut at hun fikk hjelp til oversettelse av lappene mine.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:18   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Det som ble litt morsomt da, var at jeg f.eks. skrev: Husk å vaske bak sofaen.

Når jeg kom hjem hadde hun ikke vasket bak sofaen, men det hadde hun altså gjort gangen etter det. Slik fant jeg ut at hun fikk hjelp til oversettelse av lappene mine.

Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å kommunisere så mye - da vi kom fra jobb i går, var det så strøkent hjemme som det aldri, og da mener jeg aldri, før har vært. Mannen og jeg begynte nesten å grine av glede. Ryddet hadde hun også; det var rent flaut. Hun har en norsktalende venn som hjelper henne, men den hadde vært hyggelig å kommunisere direkte også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:44   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Før (altså før jernteppet falt) var det i hvert fall i følge ei polsk venninne av meg sånn at de som lærte et fremmedspråk lærte tysk eller russisk, ikke engelsk. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at alle hadde fremmedspråk. Og uansett vet jeg ikke hvordan det er nå.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:45   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Takk for svar! Jeg kan jo rett og slett spørre henne. Hun er for øvrig oppvokst før jernteppets fall, så da er det kanskje håp.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:47   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

De polakkene jeg kjenner som gikk på skole på 70-80 tallet hadde russisk som fremmedspråk, men snakker også en del engelsk. Tysk snakker de ikke i det hele tatt.

Det er sikkert litt lokale variasjoner. Noen deler av Polen er jo "tyske" områder og det kan godt hende at tysk er mer utbredt der (Østersjøområdet mot grensa til Tyskland).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 11:27   #9
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Jeg var i bryllup i Polen i -89, og ble da plassert sammen med brudens bror som var like gammel, dvs. 16. Han snakket bare polsk og russisk, det var det de lærte på skolen.
Men etter 1 helflaske vodka som sto ved tallerkenen til hver gjest, prata han og jeg sammen hele kvelden ;-)

Vet de kan velge tysk eller engelsk på vgs., og tysk er vanligst, da mange søker jobber der etter endt utdanning pga. nærheten til hjemlandet...

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 11:28   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

De gangene jeg har vært i Polen har man kommet ganske langt med et famlende tysk og noen nøkkelord på polsk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 11:45   #11
Lykkex3
Superaktiv
 
Lykkex3 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 441
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Jeg kjenner ikke en polakk som snakker tysk. Vi har vel ca 10- 15 personer som jobber for firmaet vårt. 2 snakker norsk og 2 snakker engelsk, de resterende bruker de andre som tolk

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 11:48   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Nei, det gjør de ikke. Men de kan flere tyske gloser enn engelske.
*har erfaring*

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 12:27   #13
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

I følge min polskinteresserte kollega er det svært avhengig av:

-alder
-kjønn
-utdanning
-arbeidserfaring

Hvis man generaliserer (slik min kollega gjør), kan man si at polakker elsker USA, og føler seg sviktet av Europa. De velger derfor å lære seg engelsk dersom de lærer et fremmedspråk. Dette gjelder de som tar høyere utdannelse.

De som lærer seg tysk, har hovedsaklig lært dette gjennom arbeidserfaring i Tyskland. Noen snakker også italiensk av denne årsak.

Å tegne og forklare kan også være interessant.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 12:56   #14
B@mbi
Aktiv
 
B@mbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 179
B@mbi er litt kul
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

Om de bor i nærheten av grensen til Tyskland, så kan det jo hende. Ellers ganske usannsynlig.

Både i gamle Øst-Tyskland og Polen gikk det tidligere i russisk. (Jeg gikk på skole med flere fra tidligere øst-tyskland, og kun et par av de kunne såvidt noen engelske ord.)

__________________
B@mbi
B@mbi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 13:05   #15
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Snakker polakker flest tysk?

De polakkene jeg har truffet ville helst snakke tysk, og ikke engelsk.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no