|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Før var det slik at man måtte ha en viss tilhørlighet til stedet bunaden var fra. Er det slik ennå, eller er det fritt frem for å bære den bunaden man selv vil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg synes man bør ha en viss tilknytning til stedet, på et eller annet vis.
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Tilknytningen mener jeg at MÅ være der.
![]() |
#5 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Det er vel ingen formelle krav om tilknytning? Men å velge bunad etter noe annet kriterium synes jeg er litt underlig. (Dog kan man jo sikkert grave opp en forfader som bodde i indre gokk hvis man nå virkelig ønsker seg indre gokk-bunaden.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg er kanskje i et slikt grenseland hva tilknytning angår, da jeg har arvet bunaden til min kjære svigerbestemor. Det betyr at mannen er fra området - men ikke jeg. Tradisjonelt sett er vel dette godt nok, men det er sikkert noen som mener at det ikke holder. Jeg synes uansett det er veldig hyggelig å bruke bunaden, både fordi den tilhørte en person jeg satte veldig høyt og fordi flere av damene i mannens familie har den samme. Det gir meg tilhørighet. At moren min er fra samme fylke, bidrar også til at jeg føler meg hjemme i bunaden.
![]() |
![]() |
#7 |
Unik
|
![]() Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Eg meiner ein må ha ein viss tilhørighet. Eg sjølv har bunad herifrå. Samme har mammaen min, tantene mine og kusiner. Eine fetteren min og broren min har og bunad herifrå.
![]() |
#8 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg føler man burde ha en eller annen tilknytning til stedet der bunaden kommer fra ja. Jeg har alltid elsket min Rogalandsbunad med Jelsabroderi(den var litt "spesiell" her nede), men etter at Mette-Marit dukket opp i den har den blitt "allemannseie". Sånt irriterer meg litt.
Storemor 1998 ![]() Lillemor 2003 ![]() Sist redigert av Ariel : 30-03-08 kl 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg syns man skal ha bunaden fra stedet man kommer fra, evt der foreldrene kommer fra.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Ikkje ti ville hester får meg inn i en Bergensbunad. Sorry.
![]() |
#11 |
tankefull
|
![]() Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg mener nok at man bør ha en viss tilknytning til bunaden man velger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg syns man bør ha en viss tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Ikke nødvendigvis være født og oppvokst der, men kanskje ha besteforeldrene derfra. Men det er ikke noe jeg føler ekstremt sterkt for altså.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg har Hardangerbunad fordi mormor er derfra, hennes mor sydde Hardangerbunader til sine barn og barnebarn. Ergo har mamma vokst opp med denne bunaden, og det har vært naturlig for henne å føre den arven videre til meg (og min søster). Snuppa bruker Hardangerbunad med bringklut, belte, kyse og forkle fra min mors barnebunad.
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg syns det bør være opptil hver enkelt hva en føler naturlig. MEN jeg må jo si at dersom jeg skulle gå hen å kjøpe en Bergensbunad så blir det veldig unaturlig siden jeg ikke har noen tilhørighet dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?
Samme her.
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 30-03-08 kl 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg synes også tilhørligheten må være der. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å hatt en bunad fra et sted jeg ikke hadde noen som helst tilknytning til. Sist redigert av Maki : 30-03-08 kl 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg mener også at man bør ha en viss tilknytning til stedet bunaden kommer fra. Når det er sagt er jeg ingen fanatiker på området. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Er ikke "reglene" at men skal ha røtter fra området en bærer bunad fra? Røtter og/eller arv?
Har du rød, svart eller mørkeblå? Jeg har rød.
Jeg er sikker på at du har hjertet i Brann - det holder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Snikende tiger
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg er en av de som gjerne "adopterer" tilhørighet av svigers. Min familie er utelukkende fra Romerike og Hedmark. Jeg er ikke så veldig begeistret for noen av dem. Jeg har alltid syntes at Nordlandsbunaden har vært vakker, og hoppet av glede da jeg fikk en svigerfar fra Nordland. Så svaret mitt må vel være at man bør kanskje ha en viss tilhørighet, men om den kommer gjennom egen familie eller inngiftet er kanskje ikke så strengt?
![]() |
#20 |
Unik
|
![]() Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Liven: Eg har den svarte. Synes den er den finaste eg. Og så har eg fått kone belte til og no.