Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-08, 20:13   #1
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Før var det slik at man måtte ha en viss tilhørlighet til stedet bunaden var fra. Er det slik ennå, eller er det fritt frem for å bære den bunaden man selv vil?

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:15   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Jeg synes man bør ha en viss tilknytning til stedet, på et eller annet vis.
Selv har jeg Nordlandsbunad, som min mormor har brodert. Hun var derfra, og har brodert bunad til seg selv, sine barn og sine barnebarn.

Det kunne ikke ramlet meg inn å få den lokale bunaden, jeg synes ikke den er særlig fin. Jeg har "lov" til å bære både Nordland, Fana- og Vossa-bunad, og siden jeg har giftet meg inn i slekt fra Hallingdal, så kan jeg vel strengt tatt bære drakter derfra også.
Hvilket jeg har alle intensjoner om å gjøre. Svigermor er nemlig en racer på beltestakk fra Hallingdal.

Gammel 30-03-08, 20:16   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilknytningen mener jeg at MÅ være der.

Gammel 30-03-08, 20:21   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det bør være en viss tilknytning ja. Så er det jo et definisjonsspørsmål hvor stor den tilknytninga skal være

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:24   #5
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Det er vel ingen formelle krav om tilknytning? Men å velge bunad etter noe annet kriterium synes jeg er litt underlig. (Dog kan man jo sikkert grave opp en forfader som bodde i indre gokk hvis man nå virkelig ønsker seg indre gokk-bunaden.)

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:25   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kanskje i et slikt grenseland hva tilknytning angår, da jeg har arvet bunaden til min kjære svigerbestemor. Det betyr at mannen er fra området - men ikke jeg. Tradisjonelt sett er vel dette godt nok, men det er sikkert noen som mener at det ikke holder. Jeg synes uansett det er veldig hyggelig å bruke bunaden, både fordi den tilhørte en person jeg satte veldig høyt og fordi flere av damene i mannens familie har den samme. Det gir meg tilhørighet. At moren min er fra samme fylke, bidrar også til at jeg føler meg hjemme i bunaden.

Gammel 30-03-08, 20:31   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg meiner ein må ha ein viss tilhørighet. Eg sjølv har bunad herifrå. Samme har mammaen min, tantene mine og kusiner. Eine fetteren min og broren min har og bunad herifrå.

Mannen er ikkje her i frå opprinnelig, men farmora hans kom nesten herifrå, og me bur jo her no, så då er det lov.

Ser jo under 17 mai feiringa på barneskulen at det er mangen forskjellige bunader ute og går. Men dei viser jo kor folk er i frå.

Gammel 30-03-08, 20:31   #8
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jeg føler man burde ha en eller annen tilknytning til stedet der bunaden kommer fra ja. Jeg har alltid elsket min Rogalandsbunad med Jelsabroderi(den var litt "spesiell" her nede), men etter at Mette-Marit dukket opp i den har den blitt "allemannseie". Sånt irriterer meg litt.
Pappa er forøvrig fra Rogaland, så jeg har lov til å ha den da.
I dag, etter at Oslo fikk sin egen bunad, hadde valget vært vanskeligere enn det var den gangen mht valg. For den liker jeg faktisk.

Sist redigert av Ariel : 30-03-08 kl 20:43.
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:33   #9
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns man skal ha bunaden fra stedet man kommer fra, evt der foreldrene kommer fra.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:34   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikkje ti ville hester får meg inn i en Bergensbunad. Sorry.

Gammel 30-03-08, 20:35   #11
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg mener nok at man bør ha en viss tilknytning til bunaden man velger.

Selv er jeg fra Rogaland, og har Rogalandsbunad.

Jeg tror faktisk ikke jeg har noe tilknytning til andre bunader heller når jeg tenker meg om. Det måtte i så tilfelle være gjennom mannen min sin slekt.

Jeg er forøvrig veldig glad i min bunad, og kunne ikke tenkt meg noen annen. Jeg håper også at datteren min vil ha samme type bunad når det blir hennes tur, men det er selvsagt opp til henne hva hun vil ha da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:41   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns man bør ha en viss tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Ikke nødvendigvis være født og oppvokst der, men kanskje ha besteforeldrene derfra. Men det er ikke noe jeg føler ekstremt sterkt for altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:43   #13
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har Hardangerbunad fordi mormor er derfra, hennes mor sydde Hardangerbunader til sine barn og barnebarn. Ergo har mamma vokst opp med denne bunaden, og det har vært naturlig for henne å føre den arven videre til meg (og min søster). Snuppa bruker Hardangerbunad med bringklut, belte, kyse og forkle fra min mors barnebunad.

Lofotbunaden min har jeg arvet etter farmor, som var født og oppvokst i Lofoten.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, har vært i Lofoten tre ganger og i Hardanger to ganger.

Gammel 30-03-08, 20:46   #14
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det bør være opptil hver enkelt hva en føler naturlig. MEN jeg må jo si at dersom jeg skulle gå hen å kjøpe en Bergensbunad så blir det veldig unaturlig siden jeg ikke har noen tilhørighet dit.

Selv har jeg Nordlandsbunad. Min mormor har sydd til alle jentene i slekta. Jeg syr på en bunad til eldstejenta. Ble ikke ferdig til konfirmasjonen hennes, men hun fikk låne min nieses bunad.

En annen ting er mennesker med annen kulturbakgrunn enn oss og som har flyttet til landet vårt. Det var en del diskusjoner om det for noen år siden. Jeg syns det er helt ok, dersom de ønsker det selv og føler det naturlig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:51   #15
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Jeg syns man skal ha bunaden fra stedet man kommer fra, evt der foreldrene kommer fra.

Samme her.

Derfor nekter jeg å få meg nordlandbunad.
For jeg er nemmelig ikke her fra,for det om jeghar bodd her siden jeg var nesten 4 år, for jeg er en finnmarking.Så det så
Og så synnes jeg ikke den er sååå fin...Og gidder ikke gå med en bunad 2\3 av resten av 17mai toget har på seg

Sist redigert av Honda : 30-03-08 kl 21:28.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:53   #16
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Jeg synes også tilhørligheten må være der. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å hatt en bunad fra et sted jeg ikke hadde noen som helst tilknytning til.

Sist redigert av Maki : 30-03-08 kl 20:59.
Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:55   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener også at man bør ha en viss tilknytning til stedet bunaden kommer fra. Når det er sagt er jeg ingen fanatiker på området.

Det ville vært ganske absurd for meg å velge Oslodrakt eller en bunad fra Nord-Norge.
Setesdalsbunad hadde vært litt på grensen synes jeg, men de eneste bildene jeg har av forfedre i bunad er mine forfedre derfra.

At mennesker med annen kulturbakgrunn går med bunad ser jeg ingen problemer med.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:03   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke "reglene" at men skal ha røtter fra området en bærer bunad fra? Røtter og/eller arv?
Jeg synes nordlandsbunaden er flott, men for meg ville det vært helt feil å bære en bunad fra nordland. Jeg har ingen tilknytning til landsdelen og jeg har aldri vært lenger nord enn Trondheim. Det ville også vært feil å gå i Bø-bunad, selv om jeg har bodd der da jeg studerte.

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Eg meiner ein må ha ein viss tilhørighet. Eg sjølv har bunad herifrå. Samme har mammaen min, tantene mine og kusiner. Eine fetteren min og broren min har og bunad herifrå.

Har du rød, svart eller mørkeblå? Jeg har rød.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

MEN jeg må jo si at dersom jeg skulle gå hen å kjøpe en Bergensbunad så blir det veldig unaturlig siden jeg ikke har noen tilhørighet dit.

Jeg er sikker på at du har hjertet i Brann - det holder.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 21:04   #19
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er en av de som gjerne "adopterer" tilhørighet av svigers. Min familie er utelukkende fra Romerike og Hedmark. Jeg er ikke så veldig begeistret for noen av dem. Jeg har alltid syntes at Nordlandsbunaden har vært vakker, og hoppet av glede da jeg fikk en svigerfar fra Nordland. Så svaret mitt må vel være at man bør kanskje ha en viss tilhørighet, men om den kommer gjennom egen familie eller inngiftet er kanskje ikke så strengt?

Gammel 30-03-08, 21:17   #20
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Liven: Eg har den svarte. Synes den er den finaste eg. Og så har eg fått kone belte til og no.

Emneord
bunad, kultur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.