Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Forslag til bøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 10:50   #1
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forslag til bøker?

Datteren min skal skrive en særoppgave, men vi er like blanke begge to.
- Må være enten 3 bøker, eller 2 bøker og en film.
- Må ha en problemstilling som hun kan "diskutere"

Hun kan tenke seg bøker som har noe med far/datter forhold. Noen som kan hjelpe med det? Er det noen gode bøker som omhandler dette temaet? Skal ikke være temabøker, men romaner.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:08   #2
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: Forslag til bøker?

Henrik Ibsens "Vildanden" kanskje eller "Det nye vannet" av Roy Jacobsen.

Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:11   #3
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ønsker hun å skrive om bøker av ulike forfattere, eller kan det være f.eks. en trilogi av samme forfatter?

Gammel 11-12-07, 11:16   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder bøker som bl.a. omhandler far/datter-forhold, kan kanskje en eller flere av bøkene fra Gerd Brantenbergs St. Croix-trilogi brukes?

Filmen Søndagsengler eller boka Søndag av Reidun Nordtvedt?

Gammel 11-12-07, 11:19   #5
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Glemte å si at det må være en norsk forfatter. Og bøkene trenger ikke å være en trilogo.

Gammel 11-12-07, 11:20   #6
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Når det gjelder bøker som bl.a. omhandler far/datter-forhold, kan kanskje en eller flere av bøkene fra Gerd Brantenbergs St. Croix-trilogi brukes?

Filmen Søndagsengler eller boka Søndag av Reidun Nordtvedt?

Disse har jeg ikke hørt om før. Har du lest dem?

Gammel 11-12-07, 11:23   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Disse har jeg ikke hørt om før. Har du lest dem?

Jeg har lest St. Croix-trilogien. Jeg har ikke lest Søndag, men jeg har lest oppfølgeren Mandag er månens dag.

Gammel 11-12-07, 11:45   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Når jeg tenker på far/datter-forhold, tenker jeg automatisk på oppvekstromaner om jenter uten at jeg husker nøyaktig hvor mye disse bøkene handler om akkurat dette...

-Herborg Wassmos bøker om Tora
-Torborg Nedreaas`bøker om Herdis (som jeg i sin tid selv skrev særemne om )
-Tove Nilsens bøker Skyskraperengler osv.
-Cora Sandels bøker om Alberte

Gammel 11-12-07, 12:36   #9
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Standard

Tusen takk, LilleT, skal sende disse navnene videre, og så får hun lese på nettet om dette er noe. Tusen takk for at du har tatt deg tid til dette!!!

Gammel 11-12-07, 13:20   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Går hun på videregående?

Jeg er enig i at St. Croix-trilogien er et godt tips. Veldig gode bøker, gripende og underholdende; jeg likte dem veldig godt som jentunge (og nå også). Og far/datter-forholdet er godt beskrevet og ganske komplekst, på godt og vondt. Hun vil helt sikkert kunne se stor utvikling i hvordan faren er sett og beskrevet etter hvert som hovedpersonen blir eldre og ser foreldrene tydeligere (i tillegg til at forholdet mellom foreldrene også endrer seg i årenes løp).

Gammel 11-12-07, 21:26   #11
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Går hun på videregående?

Jeg er enig i at St. Croix-trilogien er et godt tips. Veldig gode bøker, gripende og underholdende; jeg likte dem veldig godt som jentunge (og nå også). Og far/datter-forholdet er godt beskrevet og ganske komplekst, på godt og vondt. Hun vil helt sikkert kunne se stor utvikling i hvordan faren er sett og beskrevet etter hvert som hovedpersonen blir eldre og ser foreldrene tydeligere (i tillegg til at forholdet mellom foreldrene også endrer seg i årenes løp).

Ja, hun går på videregående. Kanskje dette er det rette for henne? Hun leser ikke noe særlig med bøker, og har lesevansker, så det kan bli en utfordring. Men kanskje disse finner på lydbok?

Gammel 12-12-07, 05:31   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Ja, hun går på videregående. Kanskje dette er det rette for henne? Hun leser ikke noe særlig med bøker, og har lesevansker, så det kan bli en utfordring. Men kanskje disse finner på lydbok?

Jeg tror jeg ville ha tatt en tur på biblioteket og fått anbefalt noe der. Det finnes mange dyktige bibliotekarer som har god oversikt.

Jeg er litt usikker på om jeg vil anbefale St. Croix-trilogien til en med lesevansker. ikke at den er spesielt vanskelig, men kanskje litt for omfattende. Kan hende bør hun velge en film som alternativ til en bok (event. lydbøker som du sier, selvsagt).

Gammel 11-12-07, 21:35   #13
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Elling-bøkene da? Men det blir jo mor/sønn. Norsk forfatter, og stort morsommere blir det jo ikke. Husker jeg leste de mens jeg var gravid, lå oppe hele natten og knistret og lo, og mannen skulle opp på kvisten :gliser:

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 21:37   #14
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skrev om Elling - anbefales

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 13:20   #15
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Elling-bøkene får du på lydbok.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 13:52   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg likte godt bøkene av Elstad, det ser ut til at disse finnes på lydbok.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-07, 22:30   #17
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Jeg skrev om eventyr-sjangeren. Her kan man jo gjøre mye gøy. Jeg så på Regine Normann's eventyr og sammenliknet med eventyr-sjangeren generellt. Hva som var spasiellt for hennes eventyr og hva som føyde seg inn i normen for eventyr. I tillrgg er hennes skrevet på dialekt da, så jeg kommenterte det.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-07, 22:42   #18
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Jeg anbefaler som flere andre bøkene om Elling! Om hun feks velger Ingvar Ambjørnsen så ville jeg anbefalt Brødre i blodet (den tredje Ellingboka), en av bøkene om Pelle og proffen (ungdomsbøker)og en tredje bok avhengig av hva hun liker. I og med at hun har lesevansker så er det viktig at ikke leselysta drepes med tunge verk. Pelle og proffen,samt Elling er gode og lettleste!

Les mer her:
http://www.kjentfolk.no/forfattere/a...action=nyheter

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:50.